سوال هفته – شماره ۴ – آیا درست است مدرس از مشکلات کاری ، وضعیت مالی و مسائل خصوصی و شخصی خودش در کلاس بگوید؟

فرض کنید یک مدرس در حال تدریس رشته تخصصی خودش است (ریاضی، بورس، روانشناسی، زیست یا …).به نظر شما آیا درست است که این مدرس از مشکلات کاری  وضعیت مالی و مسائل خصوصی و شخصی خودش در کلاس بگوید یا خیر؟

مسائل شخصی

نظرات زیبای شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

  1. آقا یا خانم نصیرپوری – دبیر زیست شناسی

مشکلات کاری و مالی به هیچ عنوان نباید در کلاس مطرح شوند ولی در بعضی دروس مانند زیست شناسی (رشته خودم) و در مورد سرفصل های خاصی ارائه مثالهای واقعی از زندگی شخصی و یا نزدیکان دقت دانش آموزان را بالا می برد.

البته نباید فراموش کرد که در این موارد تمام جوانب در نظر گرفته شده و زیاده روی نگردد.

  1. آقا یا خانمی که نخواستند نامشان گفته شود

به نظر بنده صحبت کردن از مشکلات شخصی درست نیست. اما تجاربی که نکته آموزنده ایی داشته باشد و یا باعث جذب شدن دانش آموزان به بحث و مطلب مورد تدریس بسیار به جاست. و حتی باعث ایجاد صمیمیت و همدلی میشود.

  1. آقا یا خانم صدری

وقتی یه شخصی شغل دبیری را انتخاب میکنه واقعا باید دبیر به معنا واقعی اش باشه ،یعنی چه ؟

من دبیر اگه وارد کلاس بشم و مشکلاتم رو با خود به کلاس بیاورم در واقع کلاس را متشنج میکنم و حالت استرس را نا خوداگاه به شاگرد منتقل کرده و همچنین بد اموزی داره چرا ؟  زیرا معلم باید درس زندگی به همراه واحد درسی اش  اموزش دهد و اینجا دارد  میگوید که مشکل خود را به محل کار بیاورید و مشکل کار را به خانه ببرید ،شما الان اگر به جامعه جوان نگاه کنید همه نگران اینده خود از لحاظ مادی هستند و بی انگیزه

چون میبیند اگر بالاترین درس را بخواند ،دوباره مشغله پول که معلم سر کلاس راجع ان حرف میزد خواهد داشت در صورتی که قبلاً ها  انچنان نگران در امد نبودند و باخوشنودی به درس میپرداختند ،

خلاصه مطلب ،هر سخن جا و هر نکته مقامی دارد ،اگر شاگرد به عجز معلم در مقابل مشکلات پی ببرد مثل این است که فرزند به پدرش برای گذران زندگی بی اعتماد شود ،و ان جا است که مسیر نادرست و اشتباه زندگی برایش باز میشود

به امید انروز که معلم ها در رفاه کامل باشند و دغدغه فکری در امد نداشته باشند تا اینکه نسل ارام  و  با اعتماد کامل پرورش یابند.

  1. آقا یا خانم میرزایی از قم

با عرض سلام. به نظر بنده این کار فقط زیر پا گذاشتن حرمت کلاس است و سبب از بین رفتن شخصیت خود مدرس می شود‌.

  1. سرکار خانم لیلا

در حین تدریس پرداختن به مسائل خصوصی مناسب نیست و ذهن افراد را از درس دور می کند ‌.

اما اگر در خارج از ساعت تدریس که وقت اضافه می آید مدرس به گفت و گو با افراد و بحث های خصوصی بپردازد باعث ایجاد صمیمیت می شود که حس بهتری را به افراد منتقل می کند و انگیزه بیشتری برای حضور سر این کلاس ها را دارند .

  1. سرکار خانم مرضیه رسولی

باسلام گاهی نیاز هست که یک مدرس از مشکلات خود برای بچه سخن بگوید اما نوع مشکل متفاوت است و نحوه تاثیر گزاری آن نیز فرق میکند به طور مثال مسائل مالی هیچگاه نباید عنوان شود اما مسائل دیگر همچون شکست عشقی میتواند برای بچه ها مخصوصا دوره دوم درس عبرتی باشد و البته باید نحوه بیان مدرس نیز دقیق و موشکافانه باشد زیرا هرجمله یا کلمه ای امکان تاثیرگزاری های متفاوتی دارد پس گفتن مشکلات اگر به صورت علمی و مدیریت شده باشد البته تاکیید میکنم برخی از مشکلات تاثیر مثبت دارد زیرا دانش اموزان برخی از معلمان خود را الگو قرار میدهند و این عامل باعث میشود که از تجربه های مفیده یک معلم استفاده کنند .بنده خودم نتایج مثبتی را به عینه مشاهدا کرده ام.

  1. سرکار خانم سپهری

به هیچ وجه درست نیست که مدرسی از مسایل خصوصی و مشکلات کاری خود در کلاس صحبت کند .گاهی در هنگام تدریس ذکر مثال لازم است که میتواند جامعه را مثال بزند.یادمان نرود که مخاطبان ما معلمان و مدرسان  مقتدر را دوست دارند ….

  1. سرکار خانم روشنک سعیدی

اینکه معلم مستقیما از مشکلات و مسائل زندگی خودش برای دانش آموزان حرف بزند کار اشتباهی است. چون بچه ها ممکن است برداشتهای متفاوت و نادرستی از صحبتهای او داشته باشند و این امر به وجهه ی معلم صدمه میزند. اما بهتر است بطور غیر مستقیم از تجربه ای که داشته برای بچه های بعنوان یک نکته ی عبرت آموز صحبت کند و این میتواند خیلی اثر گذار باشد. مثلا بگوید یکی از دوستانم برایش چنین مشکلی پیش آمده بود و چنین پیامدی بدنبال داشت … و در پایان نتیجه گیری را به کلاس واگذار کند و با نطر سنجی از دانش آموزان آنها را به چالش بکشد.

علاوه بر این همیشه باید به این موضوع توجه داشته باشیم که مسائل و مشکلات زندگی یک نفر تابع شرایط، موقعیتها و تصمیم گیریهای خود اوست، بنابراین نمیتواند بعنوان یک اصل برای زندگی همه کاربرد داشته باشد. متاسفانه ما در دنیای واقعی با این قبیل مشاوران زیاد برخورد میکنیم که بر اساس تجربیات زندگی شخصیشان برای دیگران نسخه می پیچند!

پس وای به روزی که نادانسته تجربیات زندگیمان را به طرف مقابل منتقل کنیم و چه بد که طرف مقابلمان دانش آموزی باشد که به ما بعنوان یک الگو نگاه میکند. بیائیم با مطالعه بیشتر و نگاهی دقیقتر و از زوایای مختلف، مسائل را حلاجی کنیم و آنوقت در مقام یک معلم تاثیر گذار تجاربمان را دراختیار دانش آموزمان قرار دهیم.

  1. جناب آقای محمد فاضلی از کرمانشاه

مطرح کردن مشکلات توسط مدرس نه به فرآیند یادگیری کمک میکنه و نه منجر به حل مشکلات میشه

اما گاهی اوقات باتوجه به سن فراگیرها و مدیریت زمان کلاس  میشه صحبت های با محتوای غیر درسی هم داشت.

  1. سرکار خانم شیوا سیفی

با سلام مدرسین نباید دانش آموزان را درگیر مشکلات و مسایل زندگی شخصی خود قرار بدهند و در واقع خود افشاگری داشته باشند مگر در مواقع خیلی خاص مثل فوت یکی از بستگان نزدیک و یا بیماری که منجر به عدم حضور مدرس در آن زمان گردد.

  1. جناب آقای بهزاد دهقانی_کارشناس تکنولوژی آموزشی

من با مطرح کردن مسائل و مشکلات شخصی در کلاس موافق نیستم چرا که تمرکز و نوع نگاه مخاطبان تحت تاثیر  قرار میگیرد مگر مواقعی که لازم باشد آن هم بصورت کلی(مثل دلیل غیبت های پی در پی یک استاد یا یک معلم).

اما مسائل خصوصی بسته به شرایط فرق می کند.مثلا گفتن  سختی ها و تلاشهایی که یک استاد کشیده تا به این مقام و جایگاه رسیده،میتواند الهام بخش،امیدوار کننده و  الگوی خوبی برای مخاطبان باشد و حتی نوع نگاه به مدرس به عنوان یک انسان محکم و با سواد تبدیل شود.

  1. جناب آقای وحید زارع معلم پنجم ابتدایی، شهرستان میبد

می تواند از مشکلاتش بگوید به شرطی که آنها را حل کرده باشد. می تواند تجربه و مطلب مفیدی برای بقیه هم باشد.

ولی خدای نکرده به قصد گله و شکایت از روزگار. نه. نگوید خیلی بهتر است.

  1. جناب آقای مازیار گنجی-دانشجوی دکتری علوم تربیتی

در دنیای واقعی باید واقعیات را گفت اما هر راست نشاید گفت

  1. جناب آقای احمد زکریا

تجربه شخصی بنده ثابت کرده گفتن از مسائل شخصی صمیمت را بیشتر می کند. البته چون خداروشکر بنده شخص موفقی هستم و همیشه از موفقیت های شخصی و مالی ام گفته ام و مخاطبین بنده هم بزرگسال هستند این اتفاق خوب افتاده است. این موضوع را به سایرین توصیه نمی کنم

  1. سرکار خانم زهرا داور پناه

به نظرم اگر هدف از بازگو کردن برخی از  مشکلات کسب تجربه از طرف دانش آموزان باشد به طوری که بعدا اگر با همچین مشکلی مواجه شدند بدانند چگونه آن را حل کنند بلا مانع است.اما اگر در راستای درد و دل و خالی شدن بار مسولیت و مشغله ذهنی باشد و هیچ فایده ای برای دانش آموز نداشته باشد خوب نیست.

  1. بدون نام

گرچه پاسخی که در نگاه اول به این سؤال میتوان داد ” خیـــــر” است ولی گاه بیان مشکلات در حین تدریس ممکن است منجربه تقویت حس قدردانی دانش آموزان شود و به آسانی از کنار مطالب ارائه شده نگذرند…اما بیان اینگونه مسائل نباید زیاده از حد باشد چراکه دانش آموزان مسئول این دسته از مشکلات نمیباشند!

  1. سرکار خانم نجفی

خب به نظرم درست نیست شاید به عنوان نقطه ضعف در اختیار شاگردان قرار بگیره.

فقط در حد تجربه خیلی کوتاه و اموزنده مورد نداره

  1. سرکار خانم فاطمه

به نظرم کار اشتباهیه که مدرس و معلم از مشکلات شخصی و کاری خودشون برای دانش اموزان بگن چرا که شاگرد معلم خودش را برتر از خودش میدونه و با گفتن مسایل و مشکلات به این فکر میکنه که این معلم با دانش و تجربه بیشتر ازمن نتونسته مشکلات را حل و یا هضم کنه و برای ما غر میزنه،،،من چطور باید درسهایی که میده و یامهمتر نکته های تربیتی یا اخلاقی که این معلم میگه قبول و عمل کنم

  1. بدون نام

مطرح کردن مشکلات کاری و مسائل خصوصی درکلاس شاید مفهوم درخواست ازآنان داشته باشد واین مثل شکسته نفسی میماند.درحالیکه معلم باید الگوی شاگردش باشد.یعنی دارای عزت نفس باشد. اما اگر به منظور آگاه کردن شاگردانش از فضای موجود کسب و کار باشد و درآخر هم به مهارتهایی که اگر بدانند موجب رویارویی بهتر با شغل مربوطه میشوداشاره کند نشانه دلسوزی آن معلم است وشاگرد را احتمالا وادار به فعالیت ودست به کارشدن میکند

  1. سرکار خانم زهره بخشنده از مسجدسلیمان

صحبت کردن در مورد مسائل مشکلات خصوصی و مالی و مشکلات حقوقی وکاری در کلاس کاملا اشتباه هست چون  باعث متزلزل شدن شان معلم نزد دانش آموز میشود دانش آموزان معمولا معلمان با پرستیژ و قدرتمند از نظر روحی را بیشتر دوست دارند و بیان اینگونه مسائل دید دانش آموز را نسبت به معلم خود متزلزل میکند .

  1. سرکار خانم محرر – آموزگار دبستان

خیر درست نیست مدرس مشکلات خودش را در کلاس و با دانش آموزان مطرح کند خصوصا در مقاطع پایین تر ، چون دانش آموز هنوز توانایی مقابله با ناراحتی های معلم را ندارد و ذهن او معطوف ناتوانی های معلم ممکن است بشود و به نوعی تکیه گاه خود در کلاس را از دست بدهد . اما گاهی بنا به نوع مشکلات (عمومی تر) می توان برخی مسائل را با در نظر گرفتن جنبه کلاس ، و آن هم صرفا به منظور ارائه یک مسئله عینی برای توصیف برخی موارد درسی مطرح کرد و به نوعی تجربه شخصی  را در اختیار دانش آموز قرار داد . حتی با توجه به نوع مشکلات در مقاطع بالاتر می توان چالشی را برای فراگیر ، طرح کرد که به حل آن کمک کند که البته بهتر است در این موارد مشکل نه به عنوان مشکل معلم که به عنوان مشکل یک شخص سوم غائبی مطرح شود . استفاده از تجربیات در جریان روزمره ، می تواند قدرت تصمیم گیری و حل مشکلات را توسط دانش آموزان افزایش دهد . گاهی دانش آموزان از اینکه یک مسئله واقعی را در کنار آموزگار خود حل کنند احساس اعتماد به نفس و استقلال بیشتری می کنند

۲۲. جناب آقای سلمان رستمی

وقتی هجده نفر در کلاست نشسته اند،  حس می کنی هجده خانواده در چند نسل را پیش خود داری. هرچه بگویی، انگار در مقابل هزاران ن‌فر گفته ای.  باید همه را به یک چشم نگاه کنی صرف نظر از آن که پدرش کارگر است، یا دکتر است یا کارگردان.  باید مواظب باشی هیچ بحثی راه نیاندازی که به کسی بربخورد. از معمولی ترین موضوعات اجتماعی مانند بی پولی، طلاق و اعتیاد هم که حرف بزنی، حتما یکی پیدا می شود که یا پدر ندارد یا والدینش طلاق گرفته اند، و یا بی پول و معتادند. بعضی ها حتی نمی دانند این ها که نوشته ام یعنی چه. تا معلم نباشی، نمی دانی. تا تدریس در خونت نباشد. اما از توی معلم که بپرسند می گویی همه ی مشکلاتت می ارزد به لذت آن لحظه که مخاطبانت یاد می گیرند و به تو لبخند می زنند..

آموزش معلمان

دانلود فایل PDF این مقاله

[su_document url=”http://dl1.raveshtadris.com/weekly_question/%40RaveshTadris%284%29.pdf” class=”دانلود فایل پی دی اف این مقاله”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *