اثرات-تکلیف-شب-برای-دانش-آموزان

اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

معلمان و والدین سال‌ها است که در مورد مزایای دادن تکلیف شب به دانش‌آموز با یکدیگر بحث‌وجدل داشته‌اند، چراکه این امر برای هر دانش‌آموز، هر پدر و مادر و هر معلمی که درگیر این مسئله است، یک‌بار معنایی منفی را تداعی می‌کند.

هرچند خیلی‌ها بر این باورند که تکلیف به دلیل تحمیل حجم زیادی از استرس غیرضروری، بیش از آنکه مفید باشد به دانش‌آموز آسیب می‌رساند، اما بسیاری دیگر نیز اعتقاددارند که تکلیف شب مزیت‌های زیادی برای دانش آموزان در بردارد؛ به این دلیل که به آن‌ها کمک می‌کند که بیرون از کلاس با استقلال بیشتری فکر کنند.

مشق شب
تکلیف شب

مزیت‌ها

  1. اولین مزیت تکلیف شب این است که به دانش آموزان و معلمان این امکان را می‌دهد که ارتباط نزدیک‌تری با یکدیگر داشته باشند. آن‌ها چه قبل و چه بعد از کلاس می‌توانند درباره تکالیف ارائه‌شده یا هر اشکال درسی موجود در کتاب‌های درسی خود با معلم صحبت کنند.
  2. دومین مزیت این است که دانش‌آموز از پدر و مادر یا خواهر و برادر خود کمک می‌خواهد و ازاین‌رو تکلیف شب باعث می‌شود اعضای خانواده به هم نزدیک‌تر شوند. این امر، علاوه بر اینکه به دانش آموزان در فهم بهتر درس کمک می‌کند، به والدین نیز این اجازه را می‌دهد که بیشتر در فرایند زندگی تحصیلی فرزند خود درگیر باشند.
  3. سوم اینکه انجام تکالیف، دانش آموزان را برای آزمون‌های بزرگ‌تر آماده خواهد کرد. اگر دانش‌آموزی در انجام تکالیف خود ضعیف عمل کند، آنگاه بدون تنبیه درخواهد یافت که برای موفقیت در آزمون بعدی، به چه چیزهایی نیاز است. همچنین تکلیف شب، به دانش آموزان این فرصت را می‌دهد که برای موفقیت در مدرسه، تمرین بیشتری انجام دهند.
  4. همچنین انجام تکالیف، روش بسیار خوبی برای ایجاد مسئولیت‌پذیری است. این‌که یک روز به شما تکلیفی داده شود و بدانید که باید آن را تا روز بعد تحویل دهید، باعث تقویت حس وقت‌شناسی و خوش‌قولی در شما خواهد شد.
  5. و سرانجام باید گفت که تکلیف شب به والدین این امکان را می‌دهد که بر فرایند یادگیری و تحصیل فرزند خود نظارت داشته و بتوانند برای کمک بهتر به فرزند خود، ایده بهتری را ارائه دهند. بااین‌وجود، بعضی از والدین، دانش آموزان و حتی گروهی از معلمان احساس می‌کنند که بعد از ۷ الی ۸ ساعت درس خواندن در مدرسه، دیگر منصفانه نیست که از دانش آموزان انتظار داشته باشیم به خانه بیایند و سه ساعت دیگر نیز کار کنند.

زیان‌های احتمالی

  1. نخستین دلیل برای اینکه نباید به دانش آموزان تکلیف دهیم این است که آن‌ها به زمانی برای استراحت و دور نگه‌داشتن ذهن خود از درس نیاز مبرم دارند. فشار تحمیل‌شده به آنان برای انجام تکالیف در پایان هر شب، برای اغلب دانش آموزان، دلهره‌آور است. آن‌ها برای بازیابی ذهن و جسم خود به زمان احتیاج دارند.
  2. دومین دلیل این است که تکلیف شب، زمانی را که دانش‌آموز باید با خانواده بگذراند، کاهش می‌دهد. صرف زمان با خانواده، به‌ویژه برای یک کودک در حال رشد بسیار ضروری بوده و بدون آن مشکلات اجتماعی متعددی برای وی ایجاد خواهد شد. عدم وقت گذاشتن اعضای خانواده با یکدیگر می‌تواند بنیان خانواده را با تهدید جدی مواجه سازد.
  3. دلیل سوم این است که تکلیف شب ممکن است باعث بروز تعارض میان کودک و والدین او گردد. این تعارض ازاین‌جهت رخ می‌دهد که والدین از کودک می‌خواهند تکالیف خود را انجام دهد اما با مقاومت وی در برابر انجام تکالیف سنگین مواجه می‌شوند.
  4. تکالیف بیش‌ازحد می‌تواند احتمال تقلب را در دانش‌آموز تقویت کند، چراکه دانش آموزان سعی می‌کنند برای به اتمام رساندن تکالیف خود از روی یکدیگر کپی‌برداری کنند. در این صورت آن‌ها به خاطر تقلبی که هیچ سودی به آن‌ها نرسانده، مورد تشویق قرار می‌گیرند.
  5. و درنهایت، آخرین مشکل تکلیف شب، این است که بسیاری از معلمان فرصت نمی‌کنند به اوراق امتحانی و برگه‌های تکلیف دانش آموزان نمره دقیقی بدهند، زیرا آن‌ها به‌شدت درگیر طراحی طرح درس‌های خود و مشاوره گرفتن راجع به منابع درسی مناسب هستند تا بتوانند درس دهی خود را مدیریت کنند. ازاین‌رو قبل از اینکه دانش آموزان برگه‌های تکالیف خود را به معلم بازگردانند، کلاس وارد بحث جدید خود شده است.

منبع:

http://www.teach-nology.com/tutorials/teaching/proandconhomework.html

اما پیشنهاد من (محمد حافظی نژاد):

از روش کلاس معکوس استفاده کنید

4 thoughts on “اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *