روش تدریس کار گروهی(قسمت دوم)

 

اگر خاطرتان باشد گفتیم

به خاطر اهمیت و کاربردی بودن روش کارگروهی، این مقاله در سه قسمت، تقدیم شما می شود

[highlight background=”” color=””]تدریس راحت با کار گروهی(قسمت دوم)[/highlight]

آمادگی قبل از شروع کارگروهی

خودتان به کارگروهی اعتقاد داشته باشید.

شما در مدرسه به عنوان یک معلم با دیگر معلمان ، و مدیرو معاونین هم گروه هستید. فرض کنیم شما با دیگر همکاران و مدیر خیلی اختلاف دارید آنقدر که حتی دانش آموزان هم متوجه ی این موضوع شده اند. در این حالت شما نمی توانید از دانش آموازانتان توقع داشته باشید که بتوانند با یکدیگر کار گروهی انجام دهند. پس قبل از هرچیز خودتان به عنوان عضوی ازگروه معلمان مدرسه کارتان را خوب انجام دهید. پیشنهاد می کنم ابتدا قسمت اول این مقاله را مطالعه نمایید.

به دانش آموزان بیاموزید کار گروهی  بیشتر تعهد است تا احساسات

وقتی دانش آموز خود را کاملا متعهد می کند. نیروهای برتر نیز به حرکت در می آیند. و رویداد های مختلفی به او کمک می کند. برخی تعهد را با احساسات مرتبط می دانند. این افراد اگر حال خوبی داشته باشند کارهای گروه را به خوبی انجام می دهند و در غیر این صورت کیفیت همکاری آن ها با گروه پایین می آید. اما تعهد واقعی اینگونه نیست. تعهد واقعی احساس نیست، بلکه جنبه ای از شخصیت است. احساسات همواره در حال تغییر هستند ، اما تعهد باید پایدار و مستحکم باشد. پس قبل از شروع کار گروهی باید متعهد بودن را به دانش آموزان گوش زد کنید.

چگونگی صحبت کردن در کارگروهی را به  دانش آموزان بیاموزید.

یکی از مشکلات اصلی کار گروهی این است که دانش آموزان نمی توانند به صورت منتقطی باهم صحبت کنند. برخی  یاد گرفته اند که با داد و فریاد منظورشان را به هم منتقل کنند.این وظیفه ی شماست که صحبت کردن در گروه را یاد دانش آموزان بدهید. اگر دانش آموز در دوره ی ابتدایی است ، می توان به صورت مستقیم این کار را به آن ها آموزش داد ولی اگر سن مخاطب کمی بیشتر است . باید در آموزش مدل صحبت کردن کمی احتیاط کرد. چون اغلب آدم ها فکر می کنند که  خودشان بر تمام فنون ارتباطی مسلط هستند یا خودمانی تر بگویم “آخر ارتباطات هستند”. برای گوش زد کردن این مورد به بزرگسالان می توانید از زبان طنز استفاده کنید. یا از جملاتی استفاده کنید که به صورت مخفی فرمایشی هستند ولی کسی متوجه نمی شود . مثلا:  “میدانم که حتما در گروه به یکدیگر احترام می گذارید.” این جمله یعنی در کار گروهی به هم احترام بگذارید . اگر ما مستقیم می گفتیم تاثیر بدی روی مخاطب می گذاشت ولی با زیرکی و تغییر جمله می توانید به دیگران چیز هایی را امر کنید.

 دانش آموزان ناراضی و سرکش را از قبل آماده کنید

برخی از دانش آموزان کلا سر ناسازگاری دارند. این هم به دلایلی مثل تربیت خانوادگی ، مشکلات عصبی و …. است . به هر حال در کلاس این ها هم جزوی از گروه خواهند شد . معمولا عضویت این دانش آموزان در گروه باعث نارضایتی سایر اعضای گروه هم خواهد شد. شما باید از پیش با با صحبت کنید و همانکاری را که در گروه از وی انتظار می رود به صورت ویژه به او بیاموزید. دراین کار به شیوه ی مثبت و تشویق کنند عمل کنید . به طوری که انگار مطمئن هستید که او مشارکت خواهد کرد. بهتر است بگویم به او تلقین کنید هرچند اگر مطمئن نیستید. برای کنترل دانش آموزان سرکش از بقیه ی دانش آموزان هم می توانید کمک بگیرید، شاید آنها راهکارهای بهتری داشته باشند. اگر هیچ کدام از این روش ها کار ساز نبود . اجازه دهید که کارش را به تنهایی انجام دهد.

دانش آموزان خیلی خوب دوست ندارند با دیگران کار کنند. آن ها را هم باید از قبل آماده کنید

ابرخی شاگرد زرنگ ها نمی خواهد با دیگران در یک گروه باشند. این کار شاگرد زرنگ ها دلایل مختلفی دارد.

  • شاگرد زرنگ ها فکر می کنند بقیه اعضای گروه از آنها سواستفاده می کنند.
  • شاگرد زرنگ ها حوصله ی اینکه بار دیگران را به دوش بگیرند ندارد.
  • شاگرد زرنگ ها از اینکه همه ی اعضای یک گروه نمره ی یکسانی می گیرند ناراحت هستند.

با شاگرد زرنگ ها باید صحبت کرد. پیشنهاد می شود از موارد زیر برای انگیزه داده به شرکت در کارگروهی برای شاگرد زرنگ ها استفاده کنید.

  • شما می توانی سرگروه این گروه باشی
  • گروه به کمک تو احتیاج دارد
  • اگر مشکلی در کار به وجود بیاید تو بهتر از هر کسی می توانی حل کنی
  • نگران نمره نباش ، توکه همیشه بهترین نمره را می گیری پس بیا کمک کن تا دیگران هم نمره ی خوبی بگیرند
  • این فعالیت گروهی بهترین راه مرور درس ها برای توست

دانش آموزان را در مسائل کلاس مشارکت دهید،قبل از اینکه مستقیم به سراغ کار گروهی بروید.

معملمانی که در کلاس متکلم وحده هستند ، اصلا نباید به سراغ کار گروهی بروند. شما باید قبل از اینکه از شیوه ی کار گروهی استفاده کنید زمینه مشارکت دانش آموزان در کلاس را فراهم آورید به عنوان مثال کلاس شما باید این ویژگی ها را داشته باشد.

  • باید در کلاس سوال هایی پرسیده شود که بیش از یک پاسخ مناسب داشته باشد تا دانش آموزان به اظهار نظر بپردازند.
  • جو گفتگو و تعامل بر کلاس حاکم باشد.

اگر تمام کارهایی که گفته شد را انجام داده اید می رویم به سراغ اینکه چگونه گروه بندی کنیم ؟ و چگونه با استفاده از کار گروهی به راحتی  تدریس کنیم؟

 

روش تدریس کار گروهی

دانلود- روش تدریس

5 thoughts on “روش تدریس کار گروهی(قسمت دوم)

  1. خدیجه رنجنبر says:

    عید شما هم مبارک
    خوشحالم که سایت شما را پیدا کردم و از مطالب شما استفاده می کنم بنده هم تکنولوژیست آموزشی از دانشگاه علامه هستم .و در حال حاضر تدریس می کنم و نکات ارزنده شما را ژیشه راه خود قرار می دهم

  2. حسین خاک نژاد says:

    سلام محمد جان
    بابا ایول داری خیلی پیشرفت کردی
    من افتخار می کنم که همچین دوستی دارم

    با نبوغ و استعدادی که تو از سراغ دارم انتظار همچین موفقیت هایی میرفت
    به امید موفقیت های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *