زبان بدن در تدریس

پویا ودایع نویسنده ی کتاب مهندسی زبان بدن و متخصص در این رشته است . برای آشنایی بیشتر با ایشان می توانید به سایت http://www.vadaie.ir/ مراجعه کنید.

قبلا در سایت روش تدریس در مورد نحوه ی درست راه رفتن و درست ایستادن در زمان تدریس مطالبی گفته بودیم اما من از آقای پویا ودایع درخواست کردم تا در یک فایل صوتی مطالب بیشتر و تخصصی تری از زبان بدن در تدریس بگویند

از آقای پویا ودایع به خاطر لطفی که کردن و از شما به خاطر همراهیتان سپاسگزارم

دانلود فایل صوتی زبان بدن در تدریس

 

به نام خدا

سلام

من پویا ودایع ام . شغل من یا بهتر بگم چیزی که من درس میدم رفتار غیر کلامی یا همون بادی لنگوئیج (Body Language)

یا زبان بدن یا تنگفته. همه ی اینهایی که گفتم مفهومش همون رفتار غیر کلامیه یا بادی لنگوئیجه . من تو این حوزه چند وقتی هست که دارم کار میکنم و تونستم هم خب به هر حال دانش خودم رو تو این زمینه بالا ببرم و بتونم به دیگران چیز هایی که یاد گرفتم رو انتقال بدم .

شما دارین این فایل رو از سایت روش تدریس گوش می کنین . این فایل رو به سفارش دوست عزیز خودم محمد حافظی نژاد  آماده کردم برای سایت روش تدریس که در اختیار شما قرار داده میشه .

ما معلم ها ،اساتید، مجریان ، اجرا کننده ها یک وظیفه دارن و اونم ساده سازی مطالب و انتقال اون از خودشون به دیگرانه و برای این کار باید از ابزار های مختلفی استفاده کنن. یکی از این ابزار ها رفتار غیر کلامی یا زبان بدنه که به شدت توی کشور ما دو سه سالی هست که فکر میکنم بعد از نوشتن کتاب من این اتفاق افتاد وسرو صداهایی که بابت اون کتاب به وجود اومد همه علاقه مند شدن به زبان بدن که این جای خوشحالی داره و جای نگرانی و اونم اینه که مفاهیم غلط هم داره انتقال پیدا میکنه چیز هایی به نام زبان بدن داره به دیگران انتقال پیدا میکنه که اصلا جزء رفتار غیر کلامی نیست و از لحاظ روانشناسان و کسایی که تو این حوزه دارن فعالیت میکنن اصلا رد شده است پس برای همین خیلی دقت کنین مطالبی که می خونین از کجاست منبع ها رو از اون استاد، معلم بخواین اگر درمورد زبان بدن دارین تحقیق میکنین سابقه ی فرد رو حتما باید نگاه کنین مقالاتی که نوشته مثل مقالاتی که تو این چهار چوب چاپ شده حتما مطالعه کنین حتما به رفرنس های خارجی مراجعه کنین رفرنس های داخلی رو مطالعه کنین .با علم به این که زبان بدن میتونه به شما تو تدریس کمک کنه وارد این حوزه  بشین و از زبان بدن استفاده کنین.

Book-Mohandesi-Zabane-Badandb3f9e

خب ما چه جوری میتونیم از زبان بدن استفاده کنیم ؟ یکی از کاربرد هاشو من خدمتون گفتم یکی دیگه از کاربرد هاش تو بیزینسه کسب و کاره یکیش تو رفتار ها یه مثلا با افرادیه که پرخاشگرن یه جا تو گروگان گیری ها میشه ازش استفاده کرد برا کنترل افراد یه جا میشه از شخصیت شناسی استفاده کرد یه جا میشه تو مکالمات تلفنی ازش استفاده کرد . بله تعجبم نکنید تو مکالمات تلفنی یا حتی یا حتی میتونین از زبان بدن استفاده کنین وهمه ی آن ها کاربرد هایی هستند که شما می تونین به مرور زمان ازش استفاده کنین در حال حاضر از هشت کاربرد زبان بدن در دنیای کنونی.

ما یک کاربرد رو می خوایم امروز ازش صحبت کنیم اون هم کاربرد زبان بدن در تدریسه من موقعی که می خوام یه چیزی رو یاد بدم وانتقال اطلاعات به وجود بیارم اولین کاری که میکنم هم زاد پنداریه نمی گم خودم رو در قالب یک دانشجو قرار میدم خیر من سعی میکنم از حرکات و رفتارهایی که رو به روی شخص من نشسته یا ایستاده تقلید بکنم نه اینکه همون دقیقه انجامش بدم که فکر کنن داریم اداشو در میاریم خیر بعضی موقع ها بهتره از حرکات آیدمار استفاده کنیم در مورد حرکات آیینه وار  مقالات زیادی تو اینترنت هست مخصوصا به زبان انگلیسی و فرانسه می تونین ازش استفاده کنین که بفهمین حرکات آیینه وار چیست.

من چه طور ی زبان بدن یاد بگیرم که بتونم مدرس خوبی بشم ؟ ابتدا به شما توصیه میکنم بعد از این که منابع رو تهیه کردین منابع رو روش وقت گذاشتین همه ی این هارو خوندین برین برای تمرین بهترین کار برای تمرین درس دادنه . تا میتونین درس بدین تا می تونین یه چیزی رو توضیح بدین به دیگران به مرور زمان خودتون یاد خواهید گرفت که کدوم حرکت توی تدریس به نفعتونه کدوم حرکن توی تدریس به نفعتون نیست باعث پس گیری مواضعتون میشه ببینید همه ی مردم دنیا یک شهوتی دارن به نام شهوت یادگیری همه دوست دارن یه چیزی یاد بگیرن ولی یه سری از افراد هستن که شهوت یاد دهی دارن دوست دارن به دیگران یاد بدن اگر جزو اون دسته افرادی هستین که هم یاد میگیرین و هم یاد میدین زبان بدن میتونه به شما کمک کنه برای این که بهتر به دیگران یه چیزی یاد بدین.

برای این که زبان بدن رو بهتر داشته باشین . اولین کاری که میکنین لباس خوب استفاده کنین توی تدریس لباس روی زبان بدن ما تاثیر گذاره دوستان من .

اون روزی که شما کت شلوار میپوشین او روزی که شما مانتوی رسمی میپوشین اون موقع که ساعت خوب به دستتون میبندین ادکلن خوب میزنین کفش خوب میپوشین با اون روزی که تمام کار هارو انجام ندادین قطعا زبان بدن شما تغییر خواهد کرد رفتار شما تغییر خواهد کرد .

اگر شلوار ناجور بپوشین اگر پیراهنی بپوشین که تنگ باشه رفتار های شما رو در حقیقت به چهار چوب های خاصی خواهد برد محدود تر خواهد کرد و شما آزاد تر نیستسد و ناراحت خواهید بود هنگام تدریس. پس لباس خوبو اول استفاده بکنین نمیگم لباس گرون قیمت بپوشین ولی برای آقایون توصیه میکنم حتما از لباس رسمی استفاده کنن مگر این که قبلا شاگرداشون رو میشناسن جلسات اول توصیه میکنم از لباس های رسمی استفاده کنین برای خانوم ها همین طور از چادر میتونین استفاده کنین . هیچ مشکلی تو این زمینه وجود نداره

پویا ودایع

 

برای توضیح دادن از دست های خودتون استفاده کنین . جوری با دیگران صحبن کنین که انگار هیچ کس توی کلاس شما نیست شما دارین از طریق رادیو با دیگران صحبت میکنین .حتی مواقعی که توی رادیو هستین واحساس میکنید نمیدونم شما تجربه ی رادیو دارین یا نه ولی من خودم به شخصه این شکلی بودم موقعی که تجربه ی رادیو دارم چه به صورت تلفنی چه به صورت حضوری سعی میکنم از دستام استفاده کنم  همین الان دارم از دست های خودم استفاده میکنم برای توضیح دادن به شما سعی کنید داخل کلاس که تشریف بردین داخل سمیناری تشریف بردین و چیزی رو دارین به دیگران تدریس میکنین و درس میدین و در حقیقت دارین یه مطالبی به دیگران انتقال میدین از دست های خودتون خوب استفاده کنید .برای این کار لازم نیست ژس های خاصی بگیرین برای این کار لازم نیست ژسی بگیرین که دیگران فکر کنن شما دارین غرور خودتون رو به دیگران نشون میدین خیر خودتون باشین ولی از دستاتون جوری استفاده کنین که انگار دارین به یه کودک آموزش میدین

بر فرض مثال من الان وقتی بخوام به یک کودک مکعبو توضیح بدم با دستام سعی میکنم اون مکعب رو براش ترسیم کنم همین مکعب ترسیم کردن توی تدریس حتی برای دانشجویان دکترا هم جذاب خواهد بود باعث خواهد شد که دیگران جذاب تر به شما گوش کنن بهتر به شما گوش کنن بهتر درک کنن . حافظه ی ما هم مسئله ایه هم شنیدنیه هم لمسی و …  خیلی چیز های دیگه که من سواد ندارم تو این زمین صحبت کنم مطالعاتم تو این زمینه کمتره ولی علم پزشکی ثابت کرده که حافظه موقعی بهتر کار میکنه که هم تصویر باشه هم صدا باشه هم حس بویایی باشه هم حس لامسه باشه .

خب درون کلاس ما خیلی از محدودیت ها رو داریم که حس بویایی داشته باشه حس لامسه شاید بتونیم داشته باشیم میتوانیم بصری بودن یک موضوع رو به دیگران نشون بدیم بادست های خودمون حتی با راه رفتن خودمون با نشستن خودمون با ایستادن خودمون . از دست ها پس بهتر استفاده کنیم نکته ی سوم که من می خوام بهتون بگم کمک از آموزش های دیگرانه یعنی اگر جایی لازم هست از دانشجویی در خواست کنیم پای سن بیاد از دانشجویی جلوتر بیاد باهاش صحبت کنیم ودیگران صحبت شما رو ببینند و باهاشون درس رو تمرین کنین حتی ازشون بخواین تمرین های درس رو انجام بدن این خیلی مهمه جزء رفتار غیر کلامی شما محسوب میشه .

چهارمین نکته استفاده از رفت و آمد های داخل کلاس تدریسه یا سن یا هر جای دیگس . اگر قدرت اینو دارین و استعداد این رو دارین و در حقیقت میشه گفت که این قدرت رو دارین که بدون استرس داخل کلاس قدم بزنین هرزگاهی داخل کلاس قدم بزنید قدم زدن شما باعث میشه که دیگران هم مودب تر بشینن هم راحت تر بشینن همین که حواسشون فقط به شما معطوف باشه قدم زدن شما باعث میشه که تسل خودت رو در کلاس حفظ کنی پنجمین چیزی که میتونم تو زبان بدن شما تو این وقت اندک به شما بگم نوع نشستن خودتونو به نوع نشستن توی خونه تغییر ندید داخل کلاس جوری بشینید که دیگران قدرت شما رو احساس کنن سینه صاف باشه کمر حتما چسبیده به صندلی باشه خیلی مهمه که دانشجویان دانش آموزان هنرجو ها شما رو به صورت یک آدم بسیار شاخص ویک آدم قدرتمند ببینند توی نشستن هاتون کاملا دقت کنین تو دست دادناتون دقت کنین فاصله ی مجاز خودتون رو با دانشجویاتون حفظ کنین

شاید شیشمین نکته ای که بتونم بهتون بگم رعایت فا صله های ایمنی ما چندین فاصله تو زبان بدت داریم که اگه یکی از این فا صله هارو رعایت کنین داشجویان هنرجویان دانش آموزان و هر کس دیگه ای که داخل کلاس شماست یک سری پیام هایی رو داره که دریافت میکنه و از اون ها استفاده میکنه بر فرض مثال فرض کنید هنر مند هایی که تو فرش قرمز راه میرن ردکار راه میرن و شما نرده هایی میبینید کرکره های این ها هست افراد احساس میکنن این هایی تو فرش قرمز راه میرن دست نیافتنی اند .پس له له اینو میزنن که با این ها عکس بگیرن با این ها دست بدن حالا اگه اون پرده ها وجود نداشت و اون میله ها وجود نداشت همه سراسیمه سمت این مرد میرفتند ویک عکس باهاش میگرفتن قطعا وقتی بر میگشتن خونه احساس میکردن که اون شخصی که اونا دیندن آدم خیلی مهمی نیست آدمی که راحت در دسترسه . بعضی جاها داخل کلاس لازمه شما خودتون رو از دسترس دیگران خارج کنین نمیگم برین پشت دیوار وایستین صحبت کنین نه داخل کلاسا خیر فاصله ی خودتون رو با دانشجویان حفظ کنین و بعضی جاها هم لازم هست کنار یک دانشجو بشینین بلفرض مثال شاید خودمون اساتیتی داشتیم میشه گفت معلم هایی داشتیم که تو هنرستان یا توی دبیزستان روی میز ما می نشستند میو مدند کنار ما می نشستند بله بعضی موقع ها لازمه از این زبان بدن و رفتار غیر کلامی استفاده کنیم . ولی بیاین رفتار غیر کلامی خودمون رو تغییر بدیم بدونیم کجا از زبان بدن استفاده کنیم بدونیم چیکار بکنیم .

همه ی اینارو می تونیم تفکیک کنیم همه ی این هارو میتونیم در کنار هم قرار بدیم و یک زبان بدن مناسب داشته باشیم . خیلی چیز ها هست که من می تونم درمورد زبان بدن به شما بگم و شاید وقت نباشه ولی این که چه جوری از زبان بدن استفاده کنیم

  • توصیه ی اول من به شما یاد گیری
  • توصیه ی دوم من به شما تمرینه
  • توصیه سوم من به شما اینه که با دیگران در ارتباط باشین

و تمام این ها چیز هایی که یاد گرفتیم رو با دیگران به اشتراک بگذاریم . اینجا مطالب بیشتری نمی تونم بهتون بگم چون زمان کمه ولی همین زمان کوتاه هم زمان مناسبی بود که با شما در ارتباط باشم توی لباس پوشیدن دقت کنید توی نشستن دقت کنید توی ایستادن دقت کنید توی دست دادن دقت کنید توی حریم های خصوصی تون با شاگرداتون دقت کنید این حریم های خصوصی باید حفظ بشه  باید یه دیواری بین شما و دانشجو قائل بشه حتی با یک وسیله حتی بایک کیف حتی بایک فاصله ی مجاز همه ی این هارو رعایت کنین و از شیوه های تدریسی که یاد خواهید گرفت توی ایت سایت توی سایت های دیگه استفاده کنید و در کنار  زبان بدن بتونید یک روش تدریس عالی رو به دیگران یاد بدین .

فراموش نکنین که تدریس ما معلم ها اساتید یا هر چیز دیگه ای که اسمشو میذارین میتونه زندگی خودمون و دیگران رو عوض کنه من پویا وادیع یا هرکس دیگه ای که دارین تدریس می کنین از این راه دارین رزق و روزی کسب می کنین اول از همه داریم به خودمون کمک میکنیم برای کسب در آمد دوم داریم به شما کمک میکنیم برای این که بهتر کار کنین.

پس شاگرد بهتر دانشجوی بهتر اساتیت بهتر خواهد داشت اساتیت بهتر دانشجوی بهتر . همیشه سعی کنید حتی چیزهایی که رفتار غیر کلامی یاد گرفتید رو به دیگران یاد بدید به دیگران معرفی کنید که تا سایت ها و هر چیز دیگه ای که وجود داره به دیگران معرفی کنیدسعی کنید دیگران هم اینارو یاد بگیرن به شما فیدبک بدن بازخورد بدن از دیگران بخواهید که در مورد زبان بدن شما رفتار شما نظر بدن میتونید از اساتید خبره ی این کار استفاده کنید یا نه از خودتون فیلم بگیرید ، بشینید فیلم خودتون رو نگاه ببینید کنین کجا باید چه حرکتی انجام میدادم کجا چه حرکتی رو نباید انجام میدادم من توی سایتم یه مقاله دارم در مورد هیتلر میخوام بگم که چه قدر زمان های گذشته به این کار اهمیت داده میشه تو اروپا و هنوزم داره بهش اهمیت داده میشه هیتلر دستور داده بود قبل از این که سخنرانی کنه قبل از این که صحبت کنه یه سری افراد بیان تو یه سری اتاق ازش عکس بگیرن و بعد این عکس ها رو ظاهر میکرده این عکس هارو میدیده و می فهمیده چه جوری باید صحبت کنه کجا باید دستشو مشت کنه کجا باید دستشو آزاد کنه این عکسارو بعدا میسزوندن و از بین می بردن چند سال پیش تو لهستان چند تا از این عکس ها کشف شد من توی وبسایت خودم انتشار دادم توی اینترنت هم فتو فراوونه بگردین پیدا می کنین نشون میده که حتی هیتلر هم می خواسته با یه عده ی زیادی صحبت کنه از زبان بدن برای سخنرانی استفاده میکرده

هیتلر

 

.فراموش نکنین خیلی از سیاست مدار ها مدرس های خوبی اند سعی میکنن به دیگران چیز های انقال کنن و چیز هایی یاد بدن حتی اگر اشتباه باشه .

من با شما خدا حافظی میکنم امید وارم یک روزی یکی از این مطالبی که به شما گفتم ( ببخشید از این بابت هم معذرت میخوام که تند تند بهتون گفتم) باعث بشه ازش استفاده کنین جایی که دوست دارید و روش تدریس عالی داشته باشید .

من میدونم که تمام ماایرانی ها و پارسی زبان ها قدرت اینو داریم که مدرس های خوبی باشیم پس از این روش های تدریس استفاده کنیم به امید روزی که شاگرد های خوبی داشته باشیم و شاگرد هایی داشته باشیم که از ما جلو بزنن و ما با افتخار اونارو نشون بدیم و بگیم از روش تدریس ما و از چیزی که ما به اون ها یاد دادیم به این جا رسیدند .

روزتون خوش . من پویا ودایع ام . امیدوارم که کل زندگی تون یاد بگیرین به دیگران چیزهایی یاد بدین .

20 thoughts on “زبان بدن در تدریس

  1. سارا زحمتکش says:

    / می شه بیشتر با اقای ودایع صحبت کنید کلاساشون خیلی گرونه و دسترسی نداریم به ایشان . شما استاد گرامی که اینقدر راحت یم توانید دسترسی داشتهب اشید زحمت بکشید از ایشون بیشتر برای ما بگویید و بنویسید

  2. Fatahi says:

    سلام و خسته نباشید
    جای بسی تشکر داره بابت اینهمه تلاش و مطالب خوبی که در اختیار میزارید …
    امید آنکه با بکارگیری عملی و استفاده مستمر از این مطالب حداقلی از زحمات جناب حافظی و دیگر دوستان به ثمر نشسته باشد
    با آرزوی سربلندی و موفقیت

  3. امین ترکیان says:

    سلام-مطالبتون عالیه-امیدوارم افراد جامعه ما با بکارگیری این نکات روابطشونو بابقیه بهتروبهتربکنن..

  4. faeze says:

    عالی بود
    خیلی خیلی از سایت شما و آقای ودایع سپاسگزارم
    (لطفا املای واژه حوزه در ابتدای مصاحبه را هم تصحیح فرمائید. )
    مجددا سپاس

  5. حسین دانشور says:

    سلام من با سایت شما امروز اشنا شدم دنبال مقالات اقای ودایع می گشتم سایت شما رو دیدم . مطالب جالبی گفتند . من چندین بار کلاس های ایشون بودم و کمتر کسی دیدم که اینطور خاکی و ساده باشد . علی رغم دانش بالا بسیار ادم افتاده و کار بلدی هستند . ایشون شاگرد مستقیم اقای پرفسور مسعود حیدری و محمد رضا شعبانعلی بوده اند . تو تدریس گفته های ایشون خیلی کمکم کرده است و خیلی هم خوب پشتیبانی دارند همیشه پاسخگو هستند و با هر کسی هم کار نمی کنند خیلی روی کارکرد با دیگران وسواس دارند ، من از ایشون یادگرفتم که تا چیزی نشدم و مدرکی نگرفتم ادعا نکنم . ایشون دو تا لیسانس داره و چندین مدرک دیگه اما همیشه دانشجو هست . . سایت شما رو جزو سایت های دیدم که ارزش سرک کشسدن هر روز داره ..خیلی مطالب خوب و جالبی گذاشتید . مخصوصا مقایسه ها پاورپوین و پرزی . مطالب شما کپی نیست و این نشانه خوبیه از قوی کارکردن شما . مخصوصا طراحی ساده سایت شما رو دوست دارم .. همیشه در اوج باشید . حسین دانشور – دانشجوی دکتری روانشناسی

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام جناب آقای دانشور
      ممنون از شما بابت وقتی که گذاشتیدو جناب آقای ودایع را بیشتر معرفی کردید.
      بنده از همکاری جناب ودایع و همراهی شما بی نهایت سپاسگزارم
      موفق باشید
      به امید دیدار

  6. محسن says:

    سلام
    به اندازه مدتی که صحبت کردید مطالب خیلی خیلی خوبی را یادمون دادید.
    برخی فکر میکنند زبان بدن یک چیز عجیب و غریب و تمرینها خاص و باور نکردنیه اما باید بدونیم که در بهترین کلاسها در سطح بین المللی هم نکات ریز آموزش داده میشه. یه جایی یکی از اساتید گفت من رفتم فلان کشور خارجی و میلیون ها خرج کردم و نتیجه اصلی اش این بود که : برای اینکه مخاطبین وفاداری داشته باشیم برای اینکه مشتریان وفاداری داشته باشیم که موقع سخنرانی یا بیزینس یا مصاحبه میخ کوبت بشن باید از داستان استفاده کرد مثل داستان های قدیمی ایرانی ها….

  7. هستی says:

    با سلام و احترام
    آموزش “زبان بدن” ایشون رو در وب سایت webyad.com دیدم و بسیار آموختم و با این مقاله به دانسته هایم افزوده شد. اکثر موارد گفته شده رو به کار می گرفتم ولی نه به طور کامل، به شرط بقا، امسال سعی می کنم رو زبان بدنم دقت بیشتری داشته باشم.
    به نظرم پانتومیم هم می تونه به تدریس در کنار زبان بدن کمک کنه. تو شرایط کمبود وسایل و امکانات پانتومیم خوب جواب میده.
    ممنون از هر دو بزرگوار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *