سوال هفته – شماره ۱۰ – نظر شما درباره دریافت هدیه از دانش آموزان یا دانشجویان چیست؟

نظر شما درباره دریافت هدیه از دانش آموزان یا دانشجویان چیست؟ آیا قبول کردن هدیه یا شکل های دیگری از آن مثل سوغاتی درست است؟ قبول یا رد کردن آن چه تبعات و پیامدهایی برای مدرس و دانش آموز دارد؟

نظرات شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

۱- سرکار خانم نسرین ختوانه

باسلام قبول کردن هدیه از دانش اموز یادانشجو توسط معلم واستاد امری نسبی است .مثلا در دوره ابتدایی بچه هاآنقدر دل پاک وروحیه لطیف دارند وبامحبتند که معمولا درسفرهایشان از معلم خودیادمی کنند ودربرگشت سوغاتی برای اوبه ارمغان می آورند .ولی درسنین بالاتر گاهی هدف از داد ن سوغاتی یاهدیه کسب نمره از استاد به حساب می آید .که به نظربنده معمولا اساتید نمی پذیرند ویا درصورت پذیرش ازقبل چنان رفتاری داشتند که  دانش آموزان و دانشجویان می دانند درقبال این هدیه هیچ چشم داشتی نباید داشته باشند. به طورمثال دانش آموز من درسال های گذشته درپایه اول تد ریس می کردم به سفرمشهد رفته بود دربرگشت یک بسته نبات اورده بود ومرتب می گفت خانم من براتون پیش امام رضاخیلی دعا کردم اینم سوغات امام رضا .این هدیه برای من خیلی باارزش بودچون او دراین سفر به یاد من بوده.

اما در مورد سوالی که گفتید رد کردن هدیه؟؟ واقعا درمواردی به مرحله تشخیص می رسیم که نباید این هدیه را از شخص خاص ؟؟؟قبول کر د .مثلا هدیه روز معلم که برخی اولیا اصلا رضایت ندارند درتهیه ان مشارکت کنند. وقتی معلم نمی پذیرد با ذکر دلایل منطقی هیچ تبعاتی هم ندارد.

۲- سرکار خانم خدیجه حسنی سپهری

با گرفتن هدیه از دانش آموزان مخالفم چون باعث ایجاد یک سری توقعات در دانش آموزان و اولیا می شود. اما گاهی  نمیشه از دریافت هدیه به صورت سوغات امتناع کرد بخصوص در مدارس ابتدایی. زیرا باعث میشه دانش آموز دل‌شکسته و گریان بشه و فکر میکنه معلم دوستش نداره.

۴- آقا یا خانم آشینا

بنده با دریافت هدیه شدیدا مخالفم… دو نوع هدیه وجود داره از سمت دانشجو: ۱- با منظور و با هدف ۲- بی ‏منظور و بی هدف.‏

در صورتی که هدف دار باشه توقع دارند که شما کاملا در اختیارشون باشید و هر وقت درخواستی دارند ‏بسرعت به اجابت برسه.‏

در صورتی که بی هدف باشه اگر درخواستی داشته باشند و از عهده شما خارج باشد خودِ مدرس احساس ‏عذاب وجدان و احساس گناه و شرمندگی داره.‏

بهترین راه حل خودداری از گرفتن هدیه هست… بنده شخصا در همون جلسات اول اعلام میکنم که از ‏گرفتن هر گونه هدیه معذوریم. بنده وظیفه دارم تدریس کنم و بابت آن هزینه دریافت میکنم و باید وظیفم ‏را به نحو احسن انجام دهم. پس دیگر نیازی به هدیه نیست… و همه شما برای بنده قابل احترام هستید…‏

۴- جناب آقای مهدی کیانی از ملایر

به نظر من هدیه دادن در هر شکلی که باشه ممکنه با دو هدف صورت بگیره: ۱- قدردانی از زحمات ۲- گرفتن امتیاز در آینده. مدرس باید بتونه هدف دانش آموز یا دانشجو رو از هدیه دادن تشخیص بده. در صورتی که برای مدرس این موضوع ثابت بشه که هدف از هدیه صرفاً قدردانی بوده و قرار نیست در آینده امتیاز خاصی به دانش آموز داده بشه، دریافت اون هیچ مشکلی نداره. اما اگر قصد دانش آموز گرفتن امتیاز خاصی مثلاً نمره گرفتن یا قبول شدن در امتحانات باشه باید از دریافت اون امتناع کرد چرا که چنین توقعاتی رو از جانب دانش آموز یا اولیای وی در پی خواهد داشت.

۵- جناب آقای مصطفی عبادی از سرخس

به نظر من بستگی داره به این که هدیه در چه زمان و چه موقعیتی داده میشه. مثلاً اگر بعد از پایان سال یا بعد از اینکه کارمان با دانش آموز تمام شد هدیه ای داده بشه معلوم میشه که به پاس زحمات معلم در طول سال تحصیلی و برای تشکر بوده و منظور دیگری نداشته. در این صورت قبول کردن آن هیچ تبعاتی نخواهد داشت بلکه موجب تشدید مهر و محبت بین طرفین می‌شود. اما اگر بدانیم قرار است به مناسبت دریافت این هدیه برای وی کاری انجام دهیم و مشکلی را از وی حل کنیم، این کار شرعاً و اخلاقاً اشتباه است.

3 thoughts on “سوال هفته – شماره ۱۰ – نظر شما درباره دریافت هدیه از دانش آموزان یا دانشجویان چیست؟

  1. محمد حافظی نژاد says:

    سلام!
    بنظر من هدیه دادن زیاد خوب نیست. چون به کسی که هدیه میدهیم، وابسته به هدیه میشود. مثلا آن شخص فکر می کند «اگر من درس بخوانم، هدف دریافت میکنم». درس خواندن = درس خواندن اگر نه هیچ.
    تشکر:)

  2. توسلی says:

    عزیزان چرا این قدر با سوء نیت برخورد می کنید
    هدیه اسمش روشه یعنی هدیه از صمصم قلب و برای تشکر و قدردانی
    من هر سال تصمیم می گیرم به راننده خوب سرویس بچه ام ، به معلمان خوب و زحمتکش، به سفور محله و … هدیه بدم ولی خداییش قسمت نشده و سعادت نداشتم.
    این سعادتو از بچه ها نگیرید
    به فرض که هدف نمره باشد باشه اشکالی نداره کوه که نمی خواهید بکنید نیم نمره هم اضافه و تشویقی و ارفاقی بدین هیچ طوری نمی شه
    بدجنسی نکنید
    مثبت باشید تا همیشه شاد و سالم بمانید
    ارادتمند شما
    توسلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *