سوال هفته – شماره ۲ – در یک کلاس رضایت شاگردان مهمتر است یا منافع آنها؟

در این مطلب پاسخ مخاطبین محترم به سؤال مطرح شده در کانال روش تدریس می پردازیم. به نظر شما در کلاس درس، رضایت شاگردان مهمتر است یا منافع آنها؟ نظرات شما بزرگواران بسیار جامع و آموزنده است که در اینجا همه آنها را به طور کامل ملاحظه خواهید کرد:

۱. سرکار خانم مهدیه محرر؛ آموزگار دوره ابتدایی:

به نظر من این سوال باید اصلاح بشه، اگر ما بخواهیم این دو مقوله رو از هم تفکیک کنیم اصل هدف تشکیل کلاس رو زیر سوال بردیم، از نظر من دو مقوله منفعت و رضایت در یک آموزش آگاهانه، کاملا لازم و ملزوم هم هستند، رسیدن به منفعت لازمه رسیدن به رضایت، داشتن رضایت لازمه یادگیری و رسیدن به منفعت است. کلاس باهدف یادگیری تشکیل میشه و یادگیری در پرتو انگیزه و رضایت یادگیرنده. اگر دانش آموز رضایت نداشته باشه نمیشه مطمئن بود به هدف یادگیری نایل شده. ولی یه چیزی رو این وسط نمیتونم توجیه کنم، خود ما شاید در گذشته مطلبی رو یاد گرفتیم که رضایتی هم ازش نداشتیم ولی بعداً بهکارمون اومد و اونوقت به رضایت رسیدیم که چه خوب اون موقع با سختگیری هم شده بوده بالاخره این مطلب رو یاد گرفته بودیم که حالا به کارمون اومد!!! واژه رضایت هم باید در این سوال شفاف بشه که منظور در چه زمانی هست؟

۲. جناب آقای محمدرضا سعادتمند:

بدون شک اولویت منافع شاگردان هست نه رضایت اونها. انسان طبعاً دنبال آسایش هست بنابراین ممکن است بخاطر همین حس، علاقهای به انجام کارهای اضافی نداشته باشند. بنظر بنده یک مدرس خوب باید اولویت را منافع آنها قرار دهد. اما ذکر این نکته اساسی است که مدرسی که هنر این را داشته باشد تا بتواند به شاگردان خود طوری این منافع آینده خود را گوشزد کند و توجیه کند که خود دانشجو راغب شود به اینکه حتی اگر بر خلاف میلش به نظرات و روشهای مدرس با شوق گوش فرا دهد و عمل نماید.

۳. جناب آقای یاسر حصاری:

منفعت جمع بیشتر از رضایت شاگرد میارزد. مهمترین کار در کلاس مدرسه کار تیمی می باشد.که باید وقت و سرمایهگذاری روی آن انجام گیرد.

۴. سرکار خانم مینا شیخی:

منافع دانش آموزان قطعا مهمتر است و مدرس بتواند به دانش آموز این اطمینان را بدهد که منافع شما در فلان راستا تامین میشود که رضایت دانش آموز را نیز جلب کند منافع دانش آموز با رضایت او عالی ترین است.

۵. سرکار خانم سمیه کریمپور:

مسلماً منافع دانش آموزان. چون دانش آموزان معمولا در لحظه فکر میکنند و به فکر راحتی خودشان هستند ولی معلم به فکر آینده و نتایج درس خواندن است.

۶. سرکار خانم ریحانه دخانچی:

هم رضایت و هم منافع دانش آموزان…دانش آموزان متوجه هستند ، و از کلاسی رضایت خواهند داشت که منافع شان را در بر داشته باشد.

۷. سرکار خانم افسانه اکبری:

از دید بنده رضایت از کلاس اگه باشه منفعت هم به همراه داره. ولی تنها منفعت از کلاس باعث رضایت نمیشه ولی حتما از هر رضایتی منفعتی هم هست.

۸. سرکار خانم مرزبان، آموزگار پایه اول از اراک:

من ابتدا منافع دانش آموزان رودرنظر میگیرم چه درتدریس چه درامر آموزش آداب ورفتارها از آنجا که خودم پایه اول را تدریس میکنم درمورد یک پایه اولی این راعقیده دارم؛ زیرا یک دانش آموز کلاس اولی ممکن است هنوز به درکی نرسیده باشد که خوب یا بد را کامل در تحصیل و یا در محیط کلاس تشخیص بدهد و این معلم است که با روش و آموزش صحیح باید اول منافع او را در نظر بگیرد سپس رضایت را جلب کند که خدای ناکرده از کلاس و درس دلزده نشود. میتوان گفت هر دو مورد باید مکمل باشند تا موفقیت بیشتری برای هر دو طرف حاصل شود.

۹. جناب آقای خادمی، مدرس فلسفه و عرفان نظری:

در این پرسش ابتدا باید معنای دو واژه رضایت و منفعت مشخص بشه بعد با توجه به معانی این دو واژه به پرسش پاسخ داد!

۱۱. جناب آقای فرامرز آهنی، دبیر عربی، از آذربایجان شرقی:

به نظر بنده منافع نسبت به رضایت در کلاس درسی مهمتر است، زیرا دانش آموزان زمانی رضایت دارند که معلم هیچگونه تکالیفی در کلاس ارائه ندهد و فقط به وقتگذرانی بیشتر علاقه دارند، از این منظر منافعی برای شاگردان از نظر علمی ندارد. اگر بخواهیم در یک کلاس درسی فقط منافعی برای دانش آموزان باشد باید آنها را با انجام تکالیف و درگیر مسایل علمی وادار کنیم.

۱۱. سرکار خانم خدیجه حسنی سپهری:

منافع دانش آموزان آن هم منافع تعلیم و تربیت؛ آموزش و پرورش همسو با هم مهمتر است که در نهایت رضایت دانش آموزان را نیز به همراه دارد. توجه صرف به منافع آموزشی دانش آموزان مثل قبولی در امتحانات آخر سال منفعتی نیست که برای همه دانشآموزان رضایت به همراه داشته باشد …

۱۲. جناب آقای محمد فاضلی از کرمانشاه:

با توجه به شرایط و درس مورد نظر گاهی هم رضایت دانش آموزان اهمیت داره، برای مثال ایجاد جو کلاس با استرس کم و یا دوستانه که باعث خلاقیت هم میشه و گاهی هم منافع آنها اگرچه منافع دانش آموزان ممکنه نارضایتی اونها رو هم در پی داشته باشه. اما مدرس باید در بعضی شرایط جاذبه و در بعضی شرایط هم دافعه داشته باشه.

۱۳. جناب آقای شهریار ناصح، مربی و مدرس ارتباطات موثر فردی:

به عنوان جواب سوال بارش فکری باید بگم منافع شاگردان به رضایت ارجح است چون هدف از آموزش تحول است ولی باید رضایت در حدی حفظ شود که دانش آموز انگیزه تمرکز کردن بر روی درس را داشته باشد و درس و درد برایش جناس تام نشود.

۱۴. جناب آقای سجاد عبدالمالکی، دبیر دینی و عربی از استان کردستان:

در کل در یک کلاس درس نمیتوان از بین رضایت یا منفعت دانش آموز یکی را انتخاب کرد، چرا که بدون رضایت نمیتوان منفعتی برای او متصور شد، ولی میتوان اینگونه تصور کرد که اصل رضایت بر اصل منفعت تقدم دارد؛ به این معنی که با راضی نگه داشتن دانش آموزان حتی به مقدار کم می توان به آنها منفعت رساند و بدون رضایت تمام تلاش مدرس بی نتیجه می باشد.

۱۵. بدون نام:

منافع آنها

۱۶. بدون نام:

منافع

۱۷. سرکار خانم مریم قاسمی:

رضایت اولویت دارد.

۱۸. جناب آقای امیرحسین امینی هرندی:

هر دو؛ شاگردان اگر راضی نباشند پذیرای مطالب درسی و معلم نیستند و یادگیری عمیق و با علاقه از بین میرود. همچنین اگر منافع آنها را در نظر نگیریم موجب خسران و زیان آنها میشود. بنابراین باید تلاش شود منافع آنها را با رضایت خاطر به آنها فهماند یا حداقل رضایت آنها را پس از حفظ منافعشان جلب کرد.

۱۹. بدون نام:

مطمئناً منافع دانش آموزان در اولویت قرار دارداما ذکر یک تبصره در این مورد خالی از لطف نیست که اگر کارهای صورت گرفته توسط ما مورد پسند دانش آموزان واقع نشودو از آن راضی نباشند؛متوجه جنبه سودرسانی آنها نخواهند شد و کارهای ما خاصیت منفعت رسانی به آنها را از دست میدهد از این رو باید به هردو مورد توجه لازم را نمود… منفعت و رضایت به موازات یکدیگر!

۲۱. جناب آقای بهزاد دهقانی، دبستان میزان کرج:

به نظر من این دو مقوله هر دو مهم هستند، اگر دقیقتر بخواهیم نگاه کنیم میبینیم رضایت داشتن یکی از منافعی است که میتواند توسط معلم برای دانش آموز فراهم شود. محتوای مطالب درسی و وقایع غیر درسی باید با رنگ و بویی جذاب ارائه شود که دانش آموز ضمن لذت و رضایت از مدرسه و محتوای آن به دانش، مهارت و نگرش مفیدی دست یافته باشد. پس خودِ رضایت یکی از منافعی است که مدرسه میتواند به ارمغان بیاورد.

۲۲. بدون نام:

به نظر من اینکه بگوییم در یک کلاس رضایت بچه ها مهمتر است یا منافع آنها، در واقع بطور خیلی ظریف به این نکته معتقد شدهایم که این دو باهم جمع نمیشوند و باید یکی را بر دیگری ترجیح داد. بنظرم منافع بچه ها بسیار مهم است ولی میتوان با خلاقیت و ابتکاری که بعنوان دبیر به خرج میدهیم، در عین حال که با برنامه درسی و تربیتی مشخصی پیش میرویم میتوانیم رضایت بچهها رو هم جلب کنیم که البته اخلاق و خلق نیکو و نظم و برنامه و طرح درس داشتن در این زمینه بسیار کمک کننده خواهد بود.

۲۳. جناب آقای سید حمید حیدری ثانی:

منافع دانش آموزان مهمتر است؛ پس رضایت ایشان در اولویت دوم قرار دارد. البته تا رضایت نداشته باشند، دل به درس نمیدهند. بهنظرم معلم توانمند آن است که بتواند رضایت دانشآموزان را در جهت منافعشان به دست آورد. ایجاد احساس نیاز و طرح مسئله بهدرستی، آنها را مشتاق میکند و خودشان دنبال پاسخ خواهند بود. این در گفتار آسان است؛ اما در عمل به دانش و کارآزمودگی نیاز دارد.

۲۴. جناب آقای وحید زارع:

طبیعتاً منافع آنها مهمتر از رضایت آنهاست. اینکه منافع آنها چیست، خود جای بحث دارد، که چگونه بفهمیم منافع آنها واقعاً چیست. در رابطه با رضایت آنها، برخی شاگردان منافع خودشان را می پذیرند و با رضایت یاد می گیرند، برخی دیگر هنوز به سطحی نرسیده اند که دریابند و بپذیرند که منافعشان چیست یا حتی برعکس سطحشان از مدرسشان بالاتر است و چیزی را که آن مدرس ناشی منفعت می داند را نمی پذیرند. ولی در کل منافع را می شود با رضایت فهمید و یاد گرفت. میتوان هم هدف خوبی داشت و هم از مسیر لذت برد.

۲۵. جناب آقای بهروز آیرملوی از ماکو:

قطعا این دو با هم هستند اما اگر ما نتوانیم رضایت شاگردان را جلب نماییم انگیزه یادگیری آنها کاهش یافته و منافع آنها هم تأمین نمیشود. به نظرم فرایند مهمتر است ما باید فرایند را لذتبخشتر نماییم پس رعایت در فرایند حاصل می شود و تداوم بسیار مهم است و این تداوم با رضایت وخوشنودی باید همراه باشد و هنر معلمی در این است. پس رضایت مسیر بعداً نتیجه یا منافع.

۲۶. جناب آقای سیدحسن ذبیحی فر، دانشجوی دکترای رباتیک در مسکو:

به نظر من در درجه اول منافع دانش آموزان مهمه اما فاکتور رضایت در انگیزه دانش آموز برای فهم بهتر بسیار موثره. پس باید با تکنیک ها و روش هایی رضایت دانش آموز از یادگیری رو فراهم کرد تا به هدف والاتر که منافع دانش آموز هست دست پیدا کرد. در مجموع من رضایت رو پله ای برای منافع میدونم و اولویت با منافع دانش آموز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *