قسمت دوم: چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی

نویسنده : علی پاکزاد .به خاطر دارم اولین تجربه  تولید محتوای الکترونیکی به دلیل کمبود منابع آموزشی لازم و نرم‌افزارهای ساخت و ویرایش و همچنین فقدان آموزش‌هایی که تمام‌مسیر تولید یک محتوا را پوشش دهد، انرژی و زمان زیادی را از من گرفت .

بنده به‌عنوان شخصی که تولیدکننده چندین محتوای آموزشی حائز مقام‌های اول کشوی در این زمینه بوده ، بسیار خوشحال خواهم شد که حاصل ده سال تجربه در زمینه‌ی تولید محتوای الکترونیک را در اختیار شما قرار دهم.

تولید محتوای الکترونیک

به شما قول می دهم که آموزش‌های متفاوتی را تجربه کنید . بنده و دوست خوبم جناب آقای حافظی نژاد در طی چندین سال آشنایی مطالب زیادی از هم آموختیم و مطالب ارزنده و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان که در آثارشان مشهود است بنده را بر آن داشت تا بازهم در کنار هم و این بار همراه شما همراهان سایت روش تدریس آموخته هامان را باهم به اشتراک بگذاریم .
آموزش الکترونیکی و به خصوص تولید محتوای الکترونیکی امروزه به یکی موضوعات مهمی تبدیل‌شده است که در دنیای اینترنت و مجازی بسیار به آن اهمیت داده می‌شود همچنین اخیراً مدارس، دانشگاه‌ها،  بسیاری از مؤسسات آموزشی وحتی کارخانه ها و ادارات  تولید محتواهای آموزشی را جزء ملزومات
آموزشی خود قرار داده‌اند.

از این رو من علی پاکزاد در خدمت شما هستم و در زمینه ی تولید محتوای الکترونیکی ، آموزش هایی را در قالب متن ، صدا و فیلم تقدیم شما خواهم کرد.

برای شروع به مسیر تولید محتوای الکترونیکی می پردازیم.

شما می توانید سایر مقالات مربوط با محتوای الکترونیکی را از لینک های زیر مشاهده کنید

قسمت اول: محتوای الکترونیکی چیست؟

قسمت دوم: چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی ( همین مقاله)

قسمت سوم: طراحی اولیه محتوای الکترونیکی 

قسمت چهارم: پس زمینه ی مناسب برای محتوای الکترونیکی

مسیر تولید یک محتوای آموزشی شامل ۴ فرآیند اساسی است

  1. جمع‌آوری محتوای آموزشی
  2. پختن و آماده سازی محتواهای گردآوری‌شده
  3. طراحی گرافیکی صفحات و سرفصل‌ها مطابق محتوای جمع‌آوری‌شده
  4. اتوران سازی محتوا

 

تولید محتوای الکترونیکی
چهار مرحله ی تولید محتوای الکترونیکی

 

۱- جمع‌آوری محتوای آموزشی :

محتوا مهم‌ترین بخش یک درس‌افزار است . که شامل فیلم ، عکس ، صدا ، متن ، پویانمایی و … بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . شما اگر قصد تولید یک نرم‌افزار آموزشی را داشته باشید بایستی ۵۰% زمان و انرژی خودتان رو صرف این مرحله کنید.

۲- آماده‌سازی محتوای جمع‌آوری‌شده :

بعدازاینکه محتوای اولیه‌ی شما آماده شد نمی‌توانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هرکدام از آن‌ها را با نرم افزار های ادیت ویرایش نموده و آماده ی استفاده در نرم افزار های اتوران ساز کنید. این مرحله ۲۰% وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.

۳- طراحی گرافیکی صفحات :

این قسمت بعد از محتوا قابل لمس ترین قسمت یک نرم افزار است در واقع داشتن یک محتوای مناسب و کامل ، بدون توجه به رنگ آمیزی آن محتوا ! تاثیر پذیری و کاربر پسندی آن را به شدت کاهش می دهد . بنابراین طراحی گرافیکی صفحات به منظور نمایش محتوای تهیه شده می تواند منجر به ارائه ی اثر تاثیر گذار و موفقی خواهد بود. این قسمت هم ۲۰% اهمیت تولید محتوا را دارد.

۴- اتوران سازی :

شما تا به اینجای کار ۹۰% روند تولید محتوای خودتان را انجام داده اید . بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی برعکس این فکر می کنند آنها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است .

در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه ی محتوا ، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است.

 

دیدگاه های شما در کیفیت مقالات بعدی در زمینه ی تولید محتوای الکترونیکی بسیار موثر هستند.

26 thoughts on “قسمت دوم: چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی

  1. مدرسه فایل says:

    سلام جناب حافظی نژاد
    مطالبی که در خصوص تولید محتوا نوشتید خیلی عالیه و مورد پسنده. ماهم داریم روی تولید محتوا کار میکنیم.
    قصد دارم اجازه ی کپی با رعایت حقوق شما انجام بدم و قسمتی از مطالبتونو در سایتمون با درج لینکتون منتشر کنیم
    ایا رضایت این کار را دارید؟

  2. Hadi says:

    سلام وقت بخیر
    زمان زیادی از مطلبی که در سایتتون گذاشتید در مورد تولید محتوا میگذره اما من چون جدیدا با این موضوع آشنا شدم چند سوال داشتم اول اینکه تولید محتوا در چه زمینه ای ممکن ( مثلا سرگرمی، تاریخی) منظور برای بحثهایی تخصصی است؟؟
    دوم اینکه یک فرد آماتور از جهت آشنایی با موضوع و کار با کامپیوتر و نرم افزار های مربوطه میتونه اینکارو انجام بده و یا اینکه نیاز به چه آموزش هایی دارد
    ممنون از پاسخ‌گویی شما

  3. پریسا چالاک says:

    سلام چالاک هستم

    اگه امکان داشته باشه می خواهم اموزش حضوری داشته باشم لطفا راهنمایی بفرمائید

    ممنون

  4. حسن says:

    سلام همه چیزهای بدرد بخور سایت شما پولیه چرا دانلود ها رو رایگان نمی کنید تا هم کمکی به همه کرده باشید و هم قدمی در راستای آموزش صحیح برداشته باشید مگه نمیگن زکات علم در ترویجشه

  5. hossein says:

    ۱ ) هدفمند تولید محتوا کنید

    معمولا کلمات و عباراتی که در زمینه کاری شما مرتبط هستند ولی دارای رقابت کمتری در جستجوی صفحه اول وجود دارد و یا به طور مداوم تغییر می کنند را شناسایی کنید و با توجه به آنها متن تازه خود را انتشار دهید.

    شاید در دو سه روز اول از ایندکس شدن توسط موتور های جستجو خبری نباشد اما نا امید نشوید در اینجا بهتر است که کلمات دیگر را مورد بررسی قرار بدهید چون ممکن است که از نظر موتورهای جستجو کلمات دیگری به عنوان کلمات کلیدی شناخته شوند پس بهتر است که شما هم بیشتر تمرکز خود را بر روی آن کلمات معطوف کنید تا به نتایج مطلوب تری دست پیدا کنید .

    ۲ ) مطالب قدیمی خود را زنده کنید

    گاهی برای ما این اتفاق افتاده که نتایج ما جزو نتایج اول گوگل بوده اما بعد از گذشت مدتی این جایگاه کم رنگ تر شده و از هدف اصلی خیلی دور شده است . اینجاست که احیا کردن محتوای قدیمی می تواند کمک به سزایی در این امر به ما کند و ما را مجددا به نقطعه اوج نتایج جستجو برگرداند .

    برای این کار تنها کافیست که یک پارگراف را به محتوایی که قبلا تولید کرده بودیم بیفزاییم اما نباید فراموش کنیم که این پاراگراف نباید بی ارتباط و گنگ با مطلب قبلی باشد بلکه باید بتواند محتوای قبلی مان را کامل تر کند.

    شاید برای مدتی واقعا مطلب جدیدی برای اضافه کردن و تازه تر کردن مطالب قبلی نداشته باشیم در این صورت باید مطلب جدیدی انتشار بدیم و با کد ۳۰۱ به صفحه قبلی ریدایرکت کنیم . این مورد بیشتر برای سایت هایی استفاده می شود که در زمینه دانلود فعال هستند و هر از چند گاهی امکان دارد که برای محصولات جدید آپدیت جدیدتری به وجود بیاید.

    ۳ ) استمرار در تولید محتوای تازه

    اگر شما عبارات و یا کلماتی را می شناسید که نسبت به محتوای تازه مناسب هستند به راحتی می توانید برای این امر صفحه ای را در نظر بگیرید که بتوانید از طریق آن به صورت مستمر اخبار و اطلاعات مربوط به آن را به روز رسانی نمایید.

    مثلا اگر شما یک سایت آموزش زبان فرانسه ساخته اید می توانید در آن یک صفحه ایجاد نمایید که اصطلاحات زبان فرانسه را به بهترین شکل و به صورت مستمر و روزانه به مخاطبان خود انتقال دهد البته این روشی است که وبلاگها در آن به موفقیت رسیدند اما گر کمی دقت کرده باشید در چند ماه اخیر آدرس یک وبلاگ کمتر در جستجو های بالایی به چشم می خورد مگر اینکه به طور تخصصی در زمینه ای خاص مطالبی را منتشر کند .

    این نکته را باید در نظر داشته باشید که تولید محتوای تازه به معنی تغییر دادن محتوای قبلی و انتشار مجدد آن نمی باشد . امکان دارد شما بخواهید مطالب قبلی خود را با حالتهای مختلف برای مخاطبان خود بازگو کنید اما جدا از تمام مسائل و نکات مطرح شده ، محتوای تکراری می تواند مخاطبانتان را ناراضی کند و همین امر باعث دور تر شدن و بی اعتمادیشان به شما می شود.

  6. اسماعیل رحیمی says:

    عرض سلام و خسته نباشید دارم خدمتتون
    واقعا سایت زیبا و پر محتوایی دارین
    اجرتان با یکتای بی همتا
    میخواستم بگم اگه لطف کنید قسمت اخر مقالاتیکه چند قسمتی هستند لینکی واسه قسمت بعدی مقاله بزارین. ممنون

    • جابر مرتضایی says:

      جناب آقای رحیمی سلام
      ممنون از لطفی که به سایت روش تدریس دارید
      از پیشنهاد بسیار خوب شما نیز سپاسگزاریم
      موفق باشید

  7. مجید غلامی says:

    سلام من توسایت easygenerator ثبت نام کردم وبرای خودم یک صفه درست کردم ولی نمیتونم فارسیش کنم ! ولی میدونم که فارسیش می کنند بعضی ها اگر میتونید لطفاً کمکم کنید تا فارسیش کنم . ممنونم

  8. مبینا says:

    با سلام آقای پاکزاد خواهش میکنم در زمینه تولید محتوا از طریق ایمیلم کمکم کنید.خیلی دوست دارم در کلاس شما شرکت کنم

    • علی says:

      سلام خانم مبینا
      شما درخواستتون رو میتونید مستقیم از طریق وبسایت هنر تعلیم با ما در میان بگذارید تا درکلاس های آنلاین شرکت داده بشید … موفق باشید

  9. مبینا says:

    با سلام ممنون بابت جشنواره خوبتان .من قراره در زمینه تولید محتوای در س کار وفناوری متوسطه اول درجشنواره شرکت کنم لطفا در انتخاب نرم افزار مناسب وچگونگی استفاده از آن مرا راهنمایی کنید .تا کنون در این زمینه فعالیت نداشتم ولی علاقه به یادگیری دارم .با تشکر

  10. محسن همراه says:

    سلام
    یادمه با توجه به کم بود منابع و نرم افزار ها
    اولین ارائه محتوایی که داشتم را با نرم افزار Picture to exe درست کردم و خب تصاویر هم با ترفند Print Screen تولید کردیم و با نرم افزار Paint ویرایش کردیم. به علاوه اسلاید شو های خوبی که که این نرم افزار داشت و با توجه به وسواسی که روی ادیت و تهیه محتوی داشتیم چیز خوبی از کار دراومد.
    بعد با Autorun سازی و ساخت سی دی های آموزشی آشنا شدم اما ادامه ندادم
    نوستالژی خوبی بود آقای پاکزاد
    خدا عمرت بدهد

  11. سعید بهزادی says:

    درود آقای پاکزاد عزیز…ممنون از مقاله خوب شما…
    یک سوال؟ببخشید چه اصراری هست که حتما محتوا اتوران سازی شود؟
    آیا این دسته بندی کلی هست؟یا برای شرکت در مسابقات و جشنواره هاست؟
    یعنی هر محتوای الکترونیکی که تولید می شود اتوران سازی یکی از مراحل آن است؟خیلی از محتواهای الکترونیکی که من دیده ام فاقد اتوران است.
    و به نظر من اتوران اختیاری است…
    با تشکر از شما

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام جناب آقای بهزادی عزیز.
      ممنون از دیدگاه شما.
      فرموید یک سوال ولی در حقیقت پنج سوال پرسیده اید همانطور که جناب آقای پاکزاد تاکید کرده اند اتوران سازی فقط ۱۰ درصد کاراست.
      ۱-اصراری بر اتواران سازی نیست ولی به مرور اصطلاح محتوای الکترونیکی، با اتوران سازی پیوند خورده است. کافی است در اینترنت جستجو کنید محتوای الکترونیکی متوجه این موضوع می شوید.
      ۲- این دسته بندی نتیجه ی ده سال تجربه ی جناب پاکزاد است.
      ۳- اگر افراد برای شرکت در مسابقات و جشنواره ها از این دسته بندی استفاده کنند مطمئنا موفق می شوند.
      ۴-خیر- اتوران سازی یکی از مراحل تولید هر محتوای الکترونیکی نیست
      ۵- موسسات بزرگ آموزشی دنیا مانند دانشگاه اکسفورد بسیاری از کتاب ها و محتوای آموزشی خود را به صورت اتوران در اختیار دانشجویان قرار می دهند. مثلا در لینک زیر می توانید نمونه ای از آموزش زبان این دانشگاه را مشاهده کنید. که شما هم می توانید از آن لذت ببرید
      https://elt.oup.com/student/wordskills/?cc=ir&selLanguage=en
      درست است که جنابعالی محتوای الکترونیکی زیادی دیده اید که اتوران سازی نشده اند ولی تعداد قابل توجهی محتوای آموزشی موفق هم هستند که اتوران سازی شده اند.
      و در نهایت اینکه در این دنیا همه چیز اختیاری است
      موفق و پیروز باشید

    • علی پاکزاد says:

      جناب سعید عزیز ….. ممنون از دیدگاهی که مطرح فرمودید ! در واقع مسیر تولید محتوای آموزشی آنقدر متنوع و گسترده هست که هر بندی که بنده ذکر کردم خود دنیایی از محتواست ! در مسیری که ان شالله در جهت تولید محتوای آموزشی با هم خواهیم بود این واقع را مشاهده خواهید کرد ! منتها بحث اتوران سازی به مثابه رنگ کردن تخم مرغ به منظور مشتری پسند کردن و جلب توجه کردن محتوای ماست . چه بسا محتوای بسیار ارزشمندی رو تولید کرده ایم منتها ارائه ضعیف محتوا در قالب نادرست از ارزش اون به شدت کم میکنه ! با اتوران ساز کردن هم استفاده ی از محتوا را راحت تر می کنیم و هم اینکه انگیزه استفاده از اون رو افزایش می دیم . و . و. و ……. باز هم ممنون از نظری که داشتید…..پیروز باشید و مستدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *