انواع-روش-های-ارزشیابی-دانش-آموزان-–-قسمت-دوم

انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان – قسمت دوم

ما در دو قسمت به انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان پرداختیم. این قسمت دوم مقاله است.پیشنهاد می کنیم ابتدا قسمت اول  روش های ارزشیابی دانش آموزان را مطالعه کنید

 

۱۰.کوئیز یک سؤاله

یک سؤال تک منظوره با هدف خاص را مطرح کنید که در عرض یکی دو دقیقه دانش‌آموز بتواند جواب آن را بدهد. شما می‌توانید پاسخ‌های مکتوب را به‌سرعت رصد کرده و یادگیری دانش‌آموزان را ارزیابی کنید.

 

۱۱.هم‌اندیشی سقراطی

دانش‌آموزان از یکدیگر سؤالاتی را راجع به یک موضوع خاص می‌پرسند. این سؤالات باعث درگرفتن یک گفتگو میان آن‌ها می‌شود که با یک سری پاسخ‌ها و سؤالات دیگر ادامه می‌یابد. دانش‌آموزان یاد می‌گیرند که چطور سؤالاتی را طراحی کنند که مسائل مربوطه را حل‌وفصل کرده و بدین‌وسیله روند مباحثات خود را هموار کرده و به درک جدیدی برسند.

 

۱۲.روش سه دو یک

دانش‌آموزان با پاسخ دادن به موارد زیر در پایان درس، آنچه را که فراگرفته‌اند، مجدداً مورد بررسی و تأمل قرار می‌دهند:

  1. سؤالاتی که در ذهن دارند.
  2.  چیزهایی که می‌خواهند بیشتر درباره آن بدانند،
  3.  چیزهایی که از درس شما یاد گرفته‌اند؛

مرور این موارد، انگیزه دانش‌آموز را نسبت به درس برانگیخته و به پردازش یادگیری کمک می‌کند.

 

۱۳.بلیط خروج از کلاس

دانش‌آموزان باید در یک زمان کوتاه، جواب مکتوبی را برای یک سؤال بنویسند. معلمان پاسخ‌های آنان را به‌عنوان یک «بلیط خروج از کلاس» جمع‌آوری می‌کنند تا با استفاده از آن درک و فهم دانش‌آموزان از مفهوم تدریس شده را مورد بررسی قرار دهند. این تمرین بلافاصله چند ایده به وجود می‌آورد که بعداً می‌توان آن‌ها را به یک متن طولانی‌تر تبدیل کرد.

 

 

 

۱۴.انعکاس در نوشته‌ها

دانش‌آموزان برداشت‌های خود را از یک درس یادداشت می‌کنند. مثلاً چه چیزی یاد گرفته‌اند، چه چیزی برای آن‌ها مشکل‌ساز شده است، چه استراتژی‌هایی به نظر آنان مفید بوده است و سایر موارد مربوط به درس. معلم با خواندن این نوشته‌ها می‌تواند به اشکالات و نقاط ضعف و موفقیت‌های دانش‌آموزان پی ببرد.

 

۱۵.ارزشیابی تکوینی به صورت کتبی

هر یک از دانش‌آموزان به‌صورت انفرادی به آزمون‌های تکوینی راجع به مطالب فراگرفته شده در درس، به صورت کتبی پاسخ می‌دهند. معلم نتایج آزمون را جمع‌بندی می‌کند تا پیشرفت فردی دانش‌آموزان را رصد کند و دستورات بعدی را به آن‌ها ابلاغ کند. در این روش، دانش‌آموز و معلم به‌طور هم‌زمان بررسی می‌کنند که آیا دانش‌آموز دانش و مهارت مربوطه را کسب کرده است یا خیر. این ‌یک ارزشیابی تکوینی است، ازاین‌رو در آن نمره مدنظر نیست.

 

۱۶.بررسی اشکالات

گوشزد کردن به دانش آموزان درباره اشتباهات رایج و قابل پیش‌بینی در رابطه با مفاهیم تدریس شده. در این خصوص نظرات و دلایل موافقت یا مخالفت آن‌ها را جویا شوید.

 

۱۷.نکات قیاسی

هر از چند گاه برای دانش آموزان یک نکته قیاسی بیان کنید: «مفهومی که به آن پرداختیم شبیه ….. است چون ……».

 

۱۸.تکرار و تمرین

یکی از ساده ترین روش های ارزشیابی از آموخته های دانش آموز این است که در هر درس حداقل سه بار یادگیری دانش‌آموز را بسنجید.

 

۱۹.استفاده از تنوع

معلمان باید از چند تکنیک فردی و گروهی مختلف برای چک کردن یادگیری دانش‌آموز استفاده کنند تا دقیقاً متوجه شوند که هر دانش‌آموز چه چیزی را فرا گرفته است. این بدان معنا است که در یک کلاس نباید یک تکنیک را برای چند بار تکرار کرد.

 

۲۰.ایجاد کارایی و کاربردپذیری

آزمون اصلی این است که ببینید آیا می‌توانید درس خود را با اطلاعات به‌دست‌آمده از بررسی‌های انجام شده در خصوص یادگیری دانش‌آموز، تطبیق داده و آن را ادامه دهید؟ یا لازم است تدریس خود را متوقف کرده و از اول شروع کنید؟ چند دانش‌آموز را به مدت سه دقیقه کنار می‌کشید تا مطلب را از ابتدا تدریس کنند یا اینکه درس خود را ادامه خواهید داد؟

 

۲۱.آموزش همسالان

از میان همه روش های ارزشیابی از آموخته های دانش آموز ، شاید دقیق‌ترین راه این باشد که از یک دانش‌آموز بخواهیم  آموخته‌های خود را به دیگری نیز آموزش دهد. اگر بتواند این کار را با موفقیت انجام دهد معلوم می‌شود که درس را به خوبی فرا گرفته است.

منبع: برداشتی آزاد از مقاله انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان از وبسایت opencolleges

انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان

4 thoughts on “انواع روش های ارزشیابی دانش آموزان – قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *