سوال هفته – شماره ۱۱ – برای کاهش آسیب های روانی و جسمی دانش آموزان و دانشجویان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟

با توجه به هم زمانی ماه مبارک رمضان و فصل امتحانات، پیشنهاد شما برای کاهش آسیب های روانی و جسمی دانش آموزان و دانشجویان چیست؟

 

نظرات شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

۱- سرکار خانم خدیجه سپهری

در گذشته دانش آموران و دانشجویان اعتقادات قویتری داشتند  و به راحتی با مساله ای همچون هم زمانی ماه مبارک رمضان و امتحانات کنار می اومدند و حتی این تقارن رو بسیار مبارک دانسته و بر این اعتقاد بودند که خداوند آنها به واقع یاری خواهد نمود و از این گذار گذر میکردند.اما در زمان حال با توجه به کمرنگی اعتقادات ،خانواده ها رسانه ها و مخاطبینمون  برنامه ریزی های خاصی در این شرایط دارند  که  طبق اون پیش می روند و معتقدند این ماه مبارک به موفقیت آنها در امتحانات کمک خواهد کرد و خوشبختانه خانواده ها توجه زیادی به فرزندان خود دارند و برای ما مدرسان وظیفه  آگاهی و اطلاع رسانی درست  و راهنمایی مخاطبان در این زمینه را داریم . و میتوان توصیه کرد که از راهنمایی های یه پزشک نیز استفاده کنند.

۲- جناب آقای بهزاد دهقانی کارشناس تکنولوژی آموزشی

در ماه مبارک اصلا امتحانی برگزار نشود. یا فاصله بین امتحانات بیشتر شود تا فرصت بیشتر و فشار کمتری وجود داشته باشد.  زمان پاسخگویی به سوالات بیشتر شود. در هر روز بیش یک امتحان نباشد. امتحانات در نوبت صبح برگزار شوند. بخشی از نمره بصورت امتحانات مستمر در طول سال ارزشیابی شود.

نکته:

_ بعد از اذان صبح ساعات طلایی مطالعه دروس حفظی است،پس شب زودتر بخوابید.

_تلقین سیر و سیراب بودن در بهبودعملکرد ذهن موثر است.

۳- سرکار خانم نسرین ختوانه

باسلام وتبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان یکی ازراههایی که می توان به بچه هاکمک کردتادرکناردرس خواندن بتوانند روزه نیزبگیرند وکمتر دچارمشکل شونداین است که دروعده های افطار وسحر به تغذیه سالم آنهاتوجه بشود .به آنهایادبدیم ازپرخوری بپرهیزند که باعث خواب آلودگی آنهامی شود.از زعفران درشربت ها وغذاهااستفاده شودکه برای تقویت حافظه خوبه.درضمن خواندن درس ها را به ساعات بعدازسحر واوایل صبح موکول کنند نه نزدیک افطار ازمیوه وسبزی دروعده سحروافطارحتمااستفاده کنند .خواب بعدازظهر زمانی که قندخون کاهش پیدامی کند برای آنها مفیداست .البته این راهکارها در هر دانش آموزباتوجه به عادت هایش متفاوت است .

البته زمانی که ماروزه می گرفتیم همزمان درس می خواندیم وکمک به بزرگترهاهم می کردیم و…این امور کاملا یک وظیفه بودبدون اینکه پدرومادرهاازقبل برنامه خاصی برای ماه مبارک بریزند واین ماه وتغیراتش برایمان کاملا طبیعی بودوتفاوت چندانی باقبل نداشت فقط تاکیدبه خواندن نمازاول وقت وخواندن قرآن ازطرف والدین بیشترمی شد .که الان دربزرگسالی دعاگویشان هستیم . یک تجربه ی شخصی: برای کاهش عطش درطول روز خوردن سرکه شیره بارنده خیار به شکل شربت تهیه میشه ودر وعده سحر خوردده شود بسیارمفید واثربخش است .

One thought on “سوال هفته – شماره ۱۱ – برای کاهش آسیب های روانی و جسمی دانش آموزان و دانشجویان در ماه مبارک رمضان چه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *