فواید-نوشیدن-آب-و-تأثیر-آن-در-بهبود-یادگیری

فواید نوشیدن آب و تأثیر آن در بهبود یادگیری

فواید نوشیدن آب: نوشیدن برای یادگیری

از جمله فواید نوشیدن آب ، جبران آب از دست رفته بدن است. از دست رفتن آب بدن، یکی از مشکلات عمده ای است که منجر به ضعف در یادگیری می شود. فراگیران برای دست یافتن به بهترین حالت برای یادگیری، باید آب بنوشند. وقتی تشنه هستیم ،‌ بدین معناست که میزان آب موجود در خون، افت پیدا کرده است.

وقتی درصد آب در خون افت پیدا می کند، تراکم نمک در خون بالاتر می رود. سطح بالاتر نمک، ترشح سیالات از سلول به جریان خون را افزایش می دهد (ارنشتاین[۱] و سوبل[۲] ۱۹۸۷). این مسأله باعث بالا رفتن فشارخون و فشار روانی می شود. محققانی که در رابطه با فشار روانی تحقیق می کنند، دریافته اند که پنج دقیقه بعد از نوشیدن آب، در میزان کورتیکوییدها و ACTH کاهش چشمگیری دیده می شود. این دو، هورمون هایی هستند که با فشار روانی بسیار زیاد، ارتباط دارند (هی بچ[۳]و ورنیکوس-دنه لیس ۱۹۷۹)

علاوه بر این اگر در محیط یادگیری آب در دسترس باشد، میزان واکنش هورمون مربوط به فشار روانی (سطح بالارفته ی کورتیکویید) تاحد زیادی پایین می آید و یا آن واکنش را از بین می رود.

این تحقیقات نشان می دهد که آب در مهار سطوح فشار روانی در فراگیران، نقش به سزایی دارد.

[su_quote]از آن جا که درصد آب مغز، نسبت به اندام های دیگر بالاتر است، از دست رفتن آب، به سرعت منجر به بروز ضایعه می شود. همچنین دقت کاهش می یابد و رخوت دانش آموز را فرامی گیرد.[/su_quote]

از دست رفتن آب بدن به این معناست که بسیاری از کودکان اغلب اوقات به آب بیشتری نیاز دارند.

نوشابه های بدون الکل، آب میوه ها، قهوه و چای، مایعاتی هستند که باعث افزایش ادرار می شوند[۴] . پس فایده ی چندانی ندارند. معلمان باید دانش آموزان خود را به نوشیدن آب تشویق کنند. پدران و مادران نیز این مطلب را بدانند و به کودکانشان پیشنهاد کنند که برای رفع عطش و به جای نوشیدنی های غیر الکی، آب بنوشند(هانافورد۱۹۹۵[۵]).

در انتهای همین مقاله سایر فواید نوشیدن آب به نقل از منابع مختلف آمده است.

فواید نوشیدن آب

راهکارهای عملی برای نوشیدن آب:

جدول آبنوشی و اجرای مسابقه: شما می توانید جدولی مانند تصویر زیر برای خودتان درست کنید. خیلی خوب است که یک فرد بزرگ سال روزانه حداقل ۶ لیوان آب بنوشد(۱.۵ لیتر). دقت کنید که منظور ما دقیقا آب هست نه چایی، آبمیوه و … . برای اینکه حتما ۶ لیوان آب بنوشید بهتراست یک نفر دیگر را با خودتان شریک کنید. طبق جدول زیر هر زمان که آب خوردید در این جدول علامت بزنید. این جدول برای ۱۵ روز و برای دو نفر طراحی شده است. بعد از پانزده روز کسی که تمام خانه ها را پرکرده بود برنده است.

دانلود فایل پی دی اف جدول آبنوشی

جدول آبنوشی

 

شما همین کار را به اشکال مختلف می توانید در کلاس نیز انجام دهید. حتی همکاران هم از طرح شما استقبال خواهند کرد و به راحتی یک بازی جالب و مفید بین خودتان و دیگران اجرا می کنید.

 

سایر فواید نوشیدن آب را می توانید از این وبسایت ها مطالعه کنید:

۱۱ مورد از فواید نوشیدن آب، سایت بیتوته

فواید نوشیدن آب روزانه، سایت: های دکتر

فواید نوشیدن آب برای بدن، سایت عصر ایران

فواید نوشیدن آب، سایت ایستا

فواید نوشیدن آب در صبح ناشتا، سایت مردمسالاری

[۱] Ornstein

[۲] Sobel

[۳] Heybach

[۴]  Diuretics

[۵] Hannaford

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *