آموزش در بهره وری کارکنان

آموزش نیروی انسانی

دانلود مصاحبه ی رادیو اقتصاد با محمد حافظی نژاد     حجم فایل:۱۰ مگابایت              مدت:۱۲دقیقه

 

متن کامل مصاحبه

موضوع: نقش آموزش در بهبود عملکرد کارکنان

محمد حافظی نژاد: سلام عرض می کنم خدمت شما مجری محترم سر کار خانم شعبانی , مهمان محترم برنامه و همچنین شنوندگان عزیز رادیو اقتصاد در خدمت شما هستم .

اجازه بدهید من مبحث را در دو قسمت پیگیری کنم . اول این که بگوییم آموزش نیروی انسانی ما چه فایده ای دارد؟ وبعد چند راهکار برای آموزش نیروی انسانی به خصوص کارگران خدمت شما عرض کنم .

ما عنوانی داریم و اصطلاحی داریم به نام ROI آموزش نیروی انسانی یا  بازگشت سرمایه

اصل اول این است که کار فرما باید اعتقاد داشته باشد که آموزش سرمایه گذاری است هزینه نیست . بگذارید با یک مثال خدمتان تو ضیح بدهم .

فکر کنید که این کارگر ما یک فروشنده ی ساده است.

در روز ۱۰ مشتری دارد و دو تا موفق می شود که فروش داشته باشد .

حالا ما می آییم با یک هزینه ای به او آموزش می دهیم و همان ده تا مشتری که می آیند ایشان می توانند چهار تا فروش داشته باشند . یعنی دو برابر کردن سود

ما در نظر می گیریم که حقوق ایشان ۸۰۰ هزار تومان بوده است و ماهی دو میلیون برای ما سود داشته است.

اما ما با ماهی ۱۰۰ هزار تومان که خرج آموزشش می کنیم ایشان همان حقوق ۸۰۰ هزار تومانی را دریافت می کند . ولی ماهی چهار میلیون سود دارد . یعنی ما ۱۰۰ هزار تومان در ماه می دهیم و دو میلیون سود می گیریم . منطقی هست یا خیر؟

مجری:صحبت شما منطقی است اما حلقه ی مفقوده این است که کارفرما نمی داند که این کارگر که چند ماه کار می کند آیا می ماند یا خیرو حتی کارگر هم امنیت شغلی ندارد. پس یکی از دلایل اصلی عدم توجه به آموزش این است که امنیت شغلی وجود ندارد

محمد حافظی نژاد: دقیقا شما درست می فرمایید اما بیایید ببینید چرا امنیت شغلی وجود ندارد ؟ چون کارگر انگیزه ی کافی ندارد . چرا انگیزه ی کافی ندارد؟ باز هم بر می گردد به این آموزش . بگذارید تو ضیح بدهم در ادامه بحث می گوییم که چرا آموزش باعث ایجاد انگیزه خواهد شد؟ ببینید وقتی آموزش ببیند کار را بهتر انجام می دهد، کار را بهتر انجام داد در آمد بیشتری کسب می کند در آمد بیشتری کسب کند ،جایگاه بهتری در آن کار پیدا می کند . چرا باید کار را ترک کند ؟ وقتی کار فرما ببیند یک نفر برایش سود دارد برای شرکتش سود دارد واقعا بحث امنیت دیگه از بین می رود .

از خاصیت های دیگه ای که آموزش دارد حالا چون من آمار را نگاه کردم آماری از سایت ۹۱ پیدا کرده ام مال سه یا چهار سال پیش است و خبرگذاری ایلنا گفته بود که در سال ۹۱، ۲۰۵۳۲ نفر ما آسیب دیده ی حوادث کار داریم و ۱۱۳ نفر کشته . اگر این ها آموزش می دیدند مطمئن باشید این آمار خیلی کمتر بود مدیران کارخانه جات ما کار آفرین ها . میلیارد ها خرج دستگاهایشان می کنند اما چقدر خرج آموزش می کنند ؟ اگر ما آموزش را خوب اداره کنیم خوب انجام بدهیم کارگر ما و کار مند ما در مقابل تغییرات سازمان اصلا مقاومت نمی کنند. یکی از چیزهایی که باعث می شود کارگران و کارمندان زمانی که طرح جدیدی برای پیشرفت ارائه می شود مقاومت کنند این است که از کار جدید می ترسند . چرا از کار جدید می ترسند ؟ چون آموزش ندیده اند پس این آموزش به شدت به پیشرفت شرکت کمک می کند .

در یک جمله می توانم بگویم که موفقیت در گرو آموزش نیروی انسانی است .

آن هم به صورت مداوم و همیشگی . آخه این مشکل آموزش های نیروی انسانی ما دارد . یک جورهایی خنده دار است . کار ده ها سال پیش را داریم انجام می دهیم کارگر را کارمند را در یک دوره ی آموزشی فشرده آموزش می دهیم بدون اینکه کار کند . بعد وارد محیط کارش می کنیم بدون اینکه دیگر آموزشش بدهیم . یعنی با همان آموزش های قدیمی از او توقع داریم که در کار خوب باشد بماند . این اشتباه است کار و آموزش باید هم زمان باشند باید به روز باشد هر ماه باید آموزش های جدید را بدهیم

خیلی از اطلاعاتی که ما به کارمند هایمان به کارگر هایمان می دهیم زود از بین می روند و واقعا آموزش ما یاد آپدیت بشود. ما شرکت هایی رو می شناسم که در ایران خودمان که هر هفته به کارمند هایشان آموزش می دهند هر روز دارند آموزش می دهند و این آموزش مستمر و مداوم واقعا باعث پیشرفتش شده است .

مثلا شما تصور کنید کار آموز رشته ی کامپیوتر یک دوره ی کار آموزی می بیند . بعد می خواهد در آن کار ،کار کند ودیگر آموزش نمی بیند باور کنید شاید چند ماه دوام نیاورد با آن آموزش ها .چون این زمینه ، زمینه ی خیلی به روزی هست و هر دوره ی آموزشی که برای انجام هر کاری اگر باشد دیر یا زود کهنه می شود و کارایی اش را ازدست می دهد و اگر کارکنان آموزش نبینند چون کارشان تکراری می شود و چون پیشرفت نمی کنند خب طبیعتا حس خوبی ندارند و آن مواردی که شما گفتید خب مطمئنا به جود می آید . من میخواهم چند راهکار برای آموزش کارمندان را بگویم اگر سوالی نیست در رابطه با چرایی آموزش داری در خدمدتات هستم .

مجری: بله ، ببینید زمانی که یک کارگر مثلا با یک دستگاه پرس می خواهد کار کند حتما باید آموزش های لازم را ببیند. کما اینکه ما در کارگاه های کشورمان می بینیم ضمن اینکه به کارگر آموزش هم داده نمی شود اون لباس، کفش و .. نیست.من از کارفرمایانی که شنونده ی بحث ما هستند می خواهم تا نظرشون رو در این رابطه بگویند.در خدمت شما هستیم آقای حافظی نژاد

محمد حافظی نژاد: در تکمیل بحث قبلی تان بگویم ایمنی رعایت بشود لباس مناسب دستگاه استاندارد این ها بدیهیات هست این ها که باید باشد . ما داریم صحبتی می کنیم برای یک کار فرمای فوق العاده برای یک شرکت فوق العاده

اما روش هایی که می توانیم یاد به کارکنان یاد بدهیم:

  1. اولین مورد به وسیله ی خود مدیر است برای شرکت های کوچک و متوسط خیلی خوب است . یعنی مدیر برود خودش را توسعه بدهد کار هارا یاد بگیرد وبیادید به عنوان یک مدرس به کارمندانش یاد بدهد .
  2. دومین مورد برای شرکت های یک مقدار بزرگ تر هم کار برد دارد این است که این آموزش ها به وسیله ی یک متخصص انجام بگیرد .  مثال همان فروشی را که اول زده بودم . عزیزان زیادی هستند که در زمینه ی آموزش فروش دارند کار می کنند . یک نفر از ان ها را بیارند و این آموزش ها صورت بگیرد .
  3. مدل سوم خود آموزی خود کارکنان است به چه صورت؟بگویید : آقای کار گر شما ۸ ساعت در روز کار می کنید از این به بعد ده ساعت کار کنید. ۸ ساعتش را کار کن ولی آن ۲ ساعت را کار نکن آموزش ببین من اضافه کار به تو می دهم . واین بعد خودش یاد بگیرد کیفیت کار می رود  .این را در نظر بگیرید نباید توقع الکی داشته باشیم کارمند من کار گر من برو یاد بگیر. خب چه چیزی را یاد بگیرد ؟ چی به او می دهیم؟این انگیزه و تشویق حتما باد باشد .
  4. و چهارمین مدل اموزش آموزش از طریق هم ردیفان است . یعنی یکی از کارمندان را انتخاب می کنیم یا یکی از کارگر ها را می فرستید یک دوره ای آموزش ببیند و او بیاید بعد این آموزش ها رو به هم دوره ای های خودش آموزش بدهد . برای انگیزه هم می توانید به او جایگاه و رتبه بدهید می توانید حقوقش را زیاد کنید یا از موارد انگیزشی دیگه ای استفاده کنید . انگیزه در یادگیری کارکنان فوق العاده مهم است. ببنید یک چرخه خدمتان عرض می کنم اگر این چرخه رعایت شد آموزش و یادگیری و پیشرفت هست اگر نه کارسخت می شود

 

به کار کنمان آموزش می دهیم باید سریع آموزش هارا به کار ببندند این آموزش ها باید کاربردی باشد و بعد به سود برسند . به سود رسیدند انگیزه آن ها به آموزش زیاد می شود و همین چرخه تکرار خواهد شد.

 

 

 

13 thoughts on “آموزش نیروی انسانی

  1. علیرضا says:

    چقدر خوبه که به یه همچین موضوع مهمی پرداختید
    بهتون تبریک میگم
    آموزش اساس توسعه منابع انسانی است. یادگیریی تنها منبع تجدیدناپذیر در سازمان هاست.رقبا نمی توانند به توانایی یادگیری شما دست پیدا کنند. آموزش می تواند تغییر مهارت ها، دانش، نگرش یا رفتار اجتماعی را دبر گیرد.

    • جابر مرتضایی says:

      سلام جناب آقای علیرضا
      دقیقا همینطور است که می فرمایید
      ما با نگاهی ساده به موفق ترین سازمان ها و شرکت های دنیا خواهیم فهمید که رمز طلایی موفقیت آنها نیروی انسانی می باشد که توانسته اند با آموزش، نیروی انسانی خود را ارتقا داده و بسرعت پیشرفت کنند و جزء بهترین ها شوند

  2. نگاره حسینی پور says:

    من قبل از اینکه وارد سیستم آموزش عالی بشوم در یک شرکت خصوصی معروف کارمند بودم. هر ماه برای ما کلاس آموزشی میگذاشتند ولی الان دو سال است که استاد دانشگاه شده ام و هنوز دوره ی آموزشی مفیدی از طرف دانشگاه برای ما گذاشته نشده است. امیدوارم فرمایشات خوب شما به گوش مدیران دانشگاه ها هم برسد.
    ممنون از مطلب خوبتان

  3. ساره says:

    بسیار عالی بود سپاس
    مشکل ما کارفرمایان عزیز این کشور هستند که حتی بدیهی یات رو هم رعایت نمی کنن چه برسه به اموزش و ایجاد انگیزه و …
    من قبلا سه شرکت کار میکردم مدیران هر سه تحصیل کرده لیسانس به بالا ولی حتی قانون کار هم رعایت نمیکردند این از مدیران تحصیل کرده دیگه مابقی که مشخصه…
    فکر میکنم اول خود صاجبان مشاغل و کارفرمایان باید اموزش ببینند ….

  4. رشید نوبخت says:

    چقدر نظر دادن توی سایت شما سخت است. لطفا راحت ترش کنید. کلی تشکر کرده بودم و نظر نوشته بودم همش پاک شد. به هرحال ممنون از مطالب خوب شما

    • جابر مرتضایی says:

      سلام جناب آقای نوبخت
      ممنون از پیگیری شما بزرگوار
      لطف می کنید بفرمایید در کدام قسمت نوشتن نظر به مشکل برخوردید تا ما آنرا حل کنیم و همچنین پیشنهاد شما برای بهتر شدن چیست؟

  5. نرگس says:

    سلام مثل همیشه عالی
    ای کاش این صحبت ها برای آموزش و پرورش هم عملی شود
    معلمان هیچ انگیزه ای برای یادگیری و توسعه ی مهارت های خودشان ندارند و این ضعف بزرگ به ضرر جامعه خواهد بود.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *