با-والدین-عصبانی-چگونه-برخورد-کنیم؟

با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟ والدین عصبانی ممکن است موجب وارد شدن آسیب‌های متعددی به کلاس شما بشوند؛ حالا این خشم و ناراحتی آن‌ها پایه و اساسی داشته باشد و چه نداشته باشد، در هر دو صورت شما را دچار مشکل می کند. اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به‌گونه‌ای با این دسته از والدین برخورد کرد که این رویارویی به فرصتی مناسب برای همه (اعم از والدین، دانش آموزان و معلم) تبدیل گردد.

 

این تکنیک‌ها تا حد زیادی به شما کمک زیادی می‌کنند که بر این مشکل غلبه کنید:

چگونه با والدین عصبانی برخورد کنیم؟

نحوه برخورد با والدین عصبانی
چگونه با والدین عصبانی برخورد کنیم

۱- قبل از ملاقات با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

  • مشکل رفتاری کودک و صحبت‌هایی که با او داشته‌اید را یادداشت کنید.

جانیس ترویر، مشاور یک مدرسه ابتدایی در کانزاس می‌گوید:

«من هر بار که با یک دانش‌آموز یا والدین او صحبت می‌کنم همه موارد را یادداشت می‌کنم و تمام جزئیات را نگهداری می‌کنم تا بعداً بتوانم پاسخگو باشم».

اگر از والدین می‌خواهید که به شما در تحویل دادن تکالیف فرزندشان کمک کنند باید به آن‌ها بگویید فرزند آن‌ها چند بار این تکالیف خود را تحویل نداده است، چراکه بعید است دانش‌آموز خودش به این امر اعتراف کند.

[su_button url=”https://raveshtadris.com/%d8%a7%d8%ab%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%da%a9%d9%84%db%8c%d9%81-%d8%b4%d8%a8-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%a7%d9%86/” target=”blank” style=”bubbles” background=”#5ac5cb” wide=”yes” desc=”اثرات تکلیف شب برای دانش آموزان”]۵ دلیل که باید تکلیف داد و ۵ دلیل که نباید تکلیف داد.[/su_button]

نیوبری می‌گوید: «بسیاری از دانش آموزان اگر عملکرد خوبی نداشته باشند، آن را از والدین خود مخفی می‌کنند، به همین دلیل والدین اطلاعات کافی در اختیار ندارند. گرایش والدین به سمتی است که از کودک خود پشتیبانی کرده و معلم را مقصر می‌دانند. در این حالت، معلم موضع تدافعی می‌گیرد. راه‌حل این مشکل، در اختیار داشتن شواهد محکم و عینی است».

  • وقتی عصبانی هستید با والدین کودک صحبت نکنید و پیامی برای آن‌ها نفرستید.

لیندا راب، یک معلم انگلیسی مقطع دبیرستان در ایندیاناپولیس می‌گوید: «تحت هیچ شرایطی به ایمیلی که با لحن تند برای شما ارسال شده، بلافاصله پاسخ ندهید. کمی دست نگه‌دارید و زمان بدهید. البته بیش از ۲۴ ساعت هم در پاسخگویی تأخیر نداشته باشید. حال به‌جای پاسخگویی کتبی به ایمیل، با طرف مقابل تماس بگیرید».

  • با معلمان دیگری که با آن کودک کار می‌کنند، مشورت کنید.

در اغلب موارد، دانش‌آموزی که در یک کلاس، مشکل درسی دارد، ممکن است در موضوعات دیگر موفقیت‌هایی را به دست آورده باشد. در چنین حالتی، شما باید بتوانید این موضوع را به والدین او اطلاع بدهید. این مسئله باعث می‌شود هنگامی‌که درباره عملکرد ضعیف دانش‌آموز در کلاس خودتان به والدین گزارش می‌دهید، آن‌ها کمتر موضع تدافعی بگیرند.

 

[su_animate delay=”1″]تصمیم بگیرید که می‌خواهید از این ملاقات چه چیزی به دست آورید. [/su_animate]

نیوبری اظهار می‌دارد: «اجازه ندهید که اهداف والدین به تنها هدف جلسه تبدیل شود. این احتمال وجود دارد که آن‌ها به‌محض ورود با این ذهنیت که شما بی‌انصافی کرده‌اید، بر سر شما فریاد بزنند. اهداف شما باید متوجه کودک باشد و این‌یک برنامه عملی مشخص است»

۲- در حین ملاقات با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

  • با لحنی مثبت گفتگوی خود را آغاز کنید.با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

«رامین در زمینه … خیلی خوب کار می‌کند.» اگر یادتان باشد، به همین دلیل گفتیم که قبل از ملاقات با والدین، با سایر معلمان دانش‌آموز صحبت کنید. نیوبری ادعا می‌کند: «بسیاری از والدین، باحالتی شدیداً تدافعی به دیدار شما می‌آیند. آن‌ها ممکن است سال‌به‌سال در جلسات متعدد، همواره خبرهای ناخوشایندی را شنیده باشند. شما باید متفاوت باشید و بگویید که حضور من در اینجا به خاطر این است که به فرزند شما برای موفق شدن کمک کنم.»

  • اولین کسی نباشید که راه‌حل ارائه می‌دهد.

نیوبری می‌گوید اگر معلم نقشه‌ای را طراحی کند، این فرصت را به والدین می‌دهد که بلافاصله در جواب بگویند: «ما این چیزها را قبلاً امتحان کرده‌ایم و اصلاً جواب نمی‌دهد». پیشنهاد وی این است که به جاری این کار از والدین بخواهیم توضیح دهند که در گذشته چه اقداماتی کرده‌اند و آیا آن اقدامات تأثیری داشته یا خیر. او می‌گوید: «معمولاً این ملاقات نتیجه نمی‌دهد چون معلم قبل از والدین شروع به صحبت می‌کند».

  • یک شنونده فعال باشید و واکنش نشان دهید.

«اگر درست شنیده باشم شما گفتید که ….. ». دایان پستمن، یک معلم آموزش ابتدایی در شهر گلاستر ویرجینیا، با همین روش، این تکنیک بسیار مؤثر را توضیح می‌دهد. این تکنیک باعث می‌شود که والدین عصبانی متوجه شوند که شما دارید صادقانه به حرفشان گوش فرا می‌دهید و به آن‌ها اطمینان می‌دهد که شما آن‌ها را درک می‌کنید.

پستمن خاطرنشان می‌کند: «معمولاً تا حدی حق با فرد خشمگین است، اما تا حدی نیز اشتباه قضاوت می‌کند. اگر شما کار را با تأیید و تصدیق گفته‌های آنان شروع کنید، آن‌ها آرام خواهند شد».

  • مشکل را بدون پیش‌داوری و با بیان رفتاری شرح دهید.

«رامین تکالیف خود را تحویل نمی‌دهد».

«یاسمن وقتی جلوی بقیه بچه‌ها می‌نشیند، حواس آن‌ها را پرت می‌کند. او با من بحث می‌کند و به حرف من گوش نمی‌دهد.»

تا زمانی که با والدین عصبانی و ناراضی به یک موضع مشترک دست نیافته‌اید، دانش‌آموز را به جمع خود اضافه نکنید.

نیوبری می‌گوید: اگر پدر و مادر دانش‌آموز آشفته هستند، بهتر است قبل از وارد شدن دانش‌آموز به اتاق، این مشکل را حل کنید. دانش‌آموز باید احساس کند که معلم و والدین او باهم اشتراک نظر دارند.

  • بر سر گام‌های مشخصی که شما و والدین دانش‌آموز باید بردارید، باهم به توافق برسید.

هرکدام از طرفین در حد توان، باید دو سه گام عملی را بردارند. نیوبری می‌گوید: «ممکن است شما و والدین از وب‌سایت مدرسه برای صحبت راجع به امورات مدرسه استفاده کنید. به‌طوری‌که شما تکالیف دانش‌آموز را از طریق سایت ارسال کنید و والدین، سایت را چک کنند تا ببیند چه چیزی انجام‌شده و کارهای تکمیل‌شده را علامت بزنند. شما نیز می‌توانید به همراه آن‌ها تکالیفی که تحویل داده نشده است را پیگیری کنید.»

 

بعد از ملاقات با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

  • پیگیری کنید.

برای ملاقات مجدد و یا حداقل صحبت کردن ظرف چند هفته آینده، با والدین به توافق برسید. آن‌قدر زمان را از دست ندید که نیمسال تحصیلی به نیمه برسد و تازه متوجه شوید که باید برنامه خود را اصلاح کنید.

اگر قادر نیستید اطلاعاتی را که تعهد کرده‌اید در تاریخ مقرر در اختیار والدین قرار دهید، به دست آورید، با آن‌ها تماس گرفته و گزارشی از پیشرفت کار ارائه دهید.

 

نوشته Alain Jehlen

منبع: http://www.nea.org/home/12800.htm

ترجمه: توسط موسسه روش تدریس

آموزش معلمان

3 thoughts on “با والدین عصبانی چگونه برخورد کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *