سه روش از جدید ترین روش های تدریس

سه روش از جدید ترین روش های تدریس

روش تدریس سنتی”گچ و بحث کردن” یا همان سخنرانی  که متعلق به صدها سال پیش است در مقایسه با روش های تدریس مدرن و نوین که امروزه در مدارس تدریس می‌شود و در دسترس است، از سطح بسیار پایینی برخوردار است.

بیشتر دانشجویان که تعامل و همکاری دارند تشویق می‌شوند، محدود کردن توانایی دانشجویان و دانش‌آموزان به حداقل رسیده است و تمرکز بر روی بهره‌مندی بیشتر از نمرات تأکید شده است.

برای یک معلم لازم است که بتواند یاد بدهد و جذاب آموزش دهد؛ و این مسئولیت را بیشتر می‌کند تا یک برنامه درسی برنامه‌ریزی کنند که واقعاً به کار آید. در اینجا سه روش از بهترین روش های تدریس که مؤثر است ارائه می‌شود:

روش تدریس اول: آموزش فاصله‌دار

معلمان زمانی که از روش یادگیری فاصله‌دار استفاده کردند نتایج شگفت‌آوری را گزارش داده‌اند.

یادگیری فاصله‌دار روش یادگیری است که در آن محتوای آموزش فشرده‌شده در سه زمان تکرار می‌شود که با دوتا استراحت کوتاه ده‌دقیقه‌ای همراه است. دانش‌آموزان در این استراحت‌های کوتاه به فعالیت‌هایی همچون فعالیت‌های جسمی می‌پردازند. (قبلا در مقاله ی استراحتک در تدریس  با نمایش یک فیلم ، به صورت مفصل به این موضوع پرداختیم)

من فکر می‌کنم که از این روش نیز می‌توان در دروس استفاده کرد.

یادگیری فاصله‌دار دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا بین فعالیت‌هایشان بتوانند به‌سرعت تغییر وضعیت بدهند. و از کاری به کار دیگر مشغول شوند.

برای مثال ده دقیقه آموزش درس سیستم عصبی همراه با پاورپوینت و سپس ۱۵ دقیقه بسکتبال بازی کنند. این روش می‌تواند نمره‌ی دانش‌آموزان را بهبود ببخشد.

نتایج دروغ نیستند و سازندگان این روش در دبیرستان مانکسیتن در تاین گزارش داده‌اند که این روش کار می‌کند. آن‌ها ادعا می‌کنند این روش بسیار مؤثرتر از روش‌های مرسوم و سنتی ۴ ساعته است.

کلیدی در سلول‌های مغز وجود دارد. این کلیدها کمک می‌کنند تا راه‌های برقراری ارتباط شکل بگیرد تا یک دانش یا علمی یادآوری شود.

بعلاوه این روش کمک می‌کند تا افراد زمان بیشتری را برای استراحت داشته باشند.

اگر آن‌ها بخش‌های فشرده‌ی برنامه‌ی درسی را به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنند پس دیگر لازم نیست نگران باشند. (در فیلم کاهش استرس امتحان نیز به این موضوع کوچک کردن قسمت های آموزش و امتحان اشاره کردیم)

روش تدریس دوم : چهارشنبه‌های جذاب (انعطاف‌پذیر)

همیشه درس‌های معمول برای تمام افراد مؤثر نیستند. هر دانش‌آموز با دانش‌آموز دیگر فرق می‌کند و هرکدام مشکل خود رادارند.

معنی و مفهوم چهارشنبه جذاب این است که می‌شود یک جلسه‌ی عمیق و مفهومی در مورد ریاضیات یا موضوعات دیگر در طول کل یک روز به‌راحتی داشت.

در دروس چهارشنبه‌های جذاب، معلم تلاش می‌کند و هر دانش‌آموز را کمک می‌کند تا دروسی که برایشان به‌شخصه بسیار مشکل است را بخوانند و یاد بگیرند.

این باعث می‌شود تا کار دانش‌آموزان بسیار آسان شده و درزمانی که در مدرسه هستند بتوانند به‌راحتی روی موضوعی تمرکز کنند و مشکلشان را برطرف کنند.

این به این معنی است که دانش‌آموز زمانی که در خانه روی موضوعی کار می‌کند و با آن موضوع مبارزه می‌کند شکست نخورده و موفق شود.

معلمان نیز این را متوجه شده‌اند این کار خیلی ساده است و علاوه بر اینکه می‌تواند برنامه‌ی درسی آن‌ها را حفظ کند بلکه می‌تواند به‌راحتی باکمی تدریس خصوصی دروس را مرور کنند.

دانش‌آموزان در دروس چهارشنبه‌های جذاب بیشتر از زمان‌های دیگر با دروس درگیر می‌شوند و آن‌ها را در یک شرایط مطالعه متمرکز قرار می‌دهد که به آن‌ها کمک می‌کند تا مسائل دشوار را درک کنند.

معلمان نیز قادر خواهند بود تا به دانش‌آموزان کمک کنند و به‌راحتی یک هفته‌ی سریع و پیشرفت زیادی داشته باشند.

داشتن دروس ریاضی و یا زبان انگلیسی در طول تمام‌روزهای هفته می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا از میان مسائل در یک‌زمان کوتاه عبور کنند و بر آن‌ها پیروز شوند.

این برای دانش‌آموزان و معلمان به یک اندازه خبر خوشایندی است چراکه اگر هم‌ درسی یک ساعت طول بکشد بهتر است چون در واقعیت بیشتر اوقات ۲۵ درصد بیشتر از زمان تعیین‌شده برای یک درس، زمان از دست می‌رود.

در اینجا مسائلی برای آماده‌سازی کلاس و… وجود دارد و دانش‌آموزان بیشتر اوقات در انجام وظایفشان سریع نیستند.

معلم باید انتخاب کند که چه روشی برای دانش‌آموزانش مناسب است، چهارشنبه‌های جذاب یا یادگیری فاصله‌دار

روش تدریس سوم: تعامل با دنیای واقعی

در یک روش تدریس که آن را تعامل می‌نامند، دانش‌آموزان می‌خواهند با دنیای واقعی همکاری داشته باشند و هر آنچه را که در حوزه‌های مختلف زندگی‌شان اتفاق افتاده است را تجزیه‌وتحلیل کنند (نه‌تنها نوعی کارآموزی است بلکه مقرون‌به‌صرفه نیز هست و در شغل و حوزه‌های مختلف جامعه و… نیز مفید است.) مطالعات کسب‌وکارها در دانشگاه لیسوز واقع در دادلی  جدیداً روی تعامل و همکاری و کارگروهی تمرکز کرده است.

دانش‌آموزان به بازدید کسب‌وکارهای محلی می‌روند تا ببینند که چگونه دانشی را که یاد می‌گیرند در دنیای واقعی بکار می‌رود.

چند روزی برای این تمرین کنار گذاشته‌شده و تمام دانش‌آموزان لباس‌های موردنیاز مشاغل را می‌پوشند. این ایده برای این است که دانش‌آموزان را درگیر کند و بتوانند دانششان را به دنیای واقعی متصل کنند. (شبیه کاری که در فنلاند انجام می شود فنلاندی ها یک سال تحصیلی  به نام سال گذار دارند)

اگر معلمان بتوانند به‌خوبی نشان دهند که چگونه آموزش‌هایشان آن‌ها را به دنیای واقعی متصل می‌کند، سپس سلول‌های مغزی‌شان با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند و یک اتصالی ایجاد می‌شود.

این نتایج برای همه قابل‌دیدن و ملموس است چون قبل از این روش‌های جدیدی که معرفی شد فقط ۴۰ درصد دانش‌آموزان در طول ۱۰ و ۱۱ سال می‌توانستند نمرات بین a تا c  را بگیرند(بالای ۷۰ درصد)

بنیاد رسمی گزارش داده است که بر اساس روش‌های جدید تدریس این درصد به ۹۱ درصد ارتقاءیافته است؛ یعنی در سال دهم یا در سال ۱۱ ام، ۹۱ درصد دانش‌آموزان توانسته‌اند نمرات بین  a تا c را بگیرند.

هدف روش های تدریس جدید بهبود کیفیت آموزش‌وپرورش و همچنین شرکت دانش‌آموزان در فرآیند آموزشی است. نوآوری به معنای پیشرفت و توسعه است.

اگر می خواهیم کلاسمان مثل عکس زیر نباشد باید از  روش های تدریس بهتری استفاده کنیم

روش های تدریس بد

روش های تدریس روش های تدریس

منبع

40 thoughts on “سه روش از جدید ترین روش های تدریس

  1. اصغر گودرزی says:

    عالی بود…کودکان و نوجوانان در احساس امنیت و توجه و مهم بودن است که ادراکشان برای یادگیری فعال می شود…اگر یک کودک متوجه شود که معلمش او را دوست ندارد، میلی به یادگیری مطالب از طرف معلم از خود نشان نمیدهد….مهر و محبت و عشق معلم به دانش آموزان اساس یادگیری را تشکیل می دهد

  2. کیا says:

    باسلام
    بسیار سپاس گزارم از ارائه مطالب مفیدتان
    در روش اول من فکر میکنم محدودیت زمان دارم ممکنه راهنمایی بفرمایین.

    • محمد حافظی نژاد says:

      به این مثال دقت کنید:
      دو نفر به طور همزمان شروع به تبر زدن به دو درخت یک اندازه می کنند
      اولی دائما تبر می زند
      و دومی هر نیم ساعت، ده دقیقه وقت می گذارد و تبرش را تیز می کند
      قطعا نفر دوم زود تر کار را تمام می کند.
      البته حجم زیاد مطالب، کمبود وقت و تعطیلات زیاد مشکل جدی سیستم آموزشی ما است

  3. آزاده عطاآفرین says:

    باسلام من‌معاون آموزشی دبستان هستم ممنون ازشما بخاطر انتشاراین مطالب میخواستم دیدگاه شمارودرخصوص شیوه های تشویق دانش آموزان بدونم مادرارزشیابی توصیفی مشکل بزرگی که داریم شلی وسستی دانش اموزان ومشکل بزرگتربی انگیزه بودن انهابرای ادامه تحصیل هست من کاملامیدونم که درواقع پایه ریزی ارزشیابی توصیفی برای ازبین بردن استرس برای کودکان ماست ولی این تاحدی تاثیرگذاشته که دانش آموز بایدباوعده تشویق شدن کارهایی روکه وظیفه ش هست روانجام بده وباتوجه به اینکه اولیاهاازتحصیلاتشون کمترین استفاده روبرای درآمدزندگی حالشون میکنند پس به این امرمنجرشده که یک دیدگاه جدید بی انگیزه بودن نسبت به آموزش پیش بیادودرواقع اولیاهای جدیدازمافقط انتظاردارند دانش آموزشان درمحیط مدرسه شادباشه حتی کوچکترین فشاری برای انجام تکالیف بهش نیادوهیچ ازمونی ازش گرفته نشه ودانش اموزان هم به همین نسبت بی نظمتروبی انگیزه ترشدن .من مبحث کارت امتیازوبرچسب ستاره حتی تشویق دانش اموزان مستعدسرصف برای بالابردن حس رقابت سالم دربچه ها برنامه ریزی کردم ولی درحال حاضر اولیاها اعتراض شدید دارند که دخترم برای گرفتن کارت یاستاره استرس میگیره به نظرتون چکارکنیم؟باتشکرازشماوهمه مسئولین فعال وعلاقمندبه حوزه آموزش وتربیت

  4. مرضیه رنجبر says:

    خیلی خوب بود . البته من تا حدودی این روش ها رو اجرا میکنم ولی الان با قدمهای محکمتر به جلو میرم در ضمن عنوان چهارشنبه های جذاب عالی بود . سپاسگزارتونم …

  5. ثریا خزاعی says:

    با سلام و احترام

    مقاله جذاب و مفیدی بود. با سپاس فراوان از دقت نظر و نمونه های جالبی که معرفی کردید.
    به نظر من می توانیم این سه روش را نیز با هم ترکیب کنیم و بکار بگیریم.

    شاد و سربلند باشید

  6. سمیرا علیمحمدی says:

    سلام من برای پایان نامه موضوع روش تدریس فاصله دار رو انتخاب کردم میشه مقاله و مطلب و کتاب در این زمینه به من معرفی کنید.

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام جناب آقای علیرضا
      شما می توانید در قالب یک اردوی آموزشی دانش آموزان را به زیارتگاه های معروف مانند حرم امام رضا(ع) یا سایر جاهایی که اعراب به عنوان توریست هستند ببرید و با عرب ها وارد مذاکره شوید. شما می توانید از قبل جملاتی از مکالمه ی عربی را به دانش آموزانتان یاد بدهید. هرچند که امکان عملی کردن این ایده سخت است ولی تفکر در این مورد خالی از لطف نیست.
      موفق باشید

      • بهروز says:

        سلام .جناب حافظی و خدا قوت . مطالب خوبیه و لی تو درک این مطالب به شخصه دچار مشکل میشم. چهارشنبه ی جذاب !!! به نظرم باید آموزش و مراحل آن دقیقتر توصیف بشه . به هر تقدیر تلاش تون ارزنده است. سپاس بیکران از وجود نازنین تون

  7. علیرضا says:

    روش تدریس اول: آموزش فاصله‌دار
    من از این روش خودم استفاده می کنم اما از این به بعد به صورت علمی و آگاهانه استفاده خواهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *