سوال هفته – شماره ۷ – نظر شما راجع به طرح مباحث سیاسی توسط مدرسان در محیط آموزشی چیست؟

نظر شما راجع به طرح مباحث سیاسی توسط مدرسان در محیط آموزشی چیست؟ آیا پرداختن مباحث سیاسی در کلاس تأثیر مخربی بر هدف اصلی آموزش و یادگیری فراگیران دارد یا بر عکس منجر به رشد و شکوفایی بیشتر فضای آموزشی ما می‌شود؟ به طور کلی این‌گونه مباحث چه مزیت‌ها یا زیان‌هایی برای آموزش و نظام آموزشی ما دربردارد؟

 نظرات پربار شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

۱- جناب آقای شهریار ناصح؛ مدرس ارتباطات موثر فردی با رویکرد ارتباطات شاد

به نظر من مباحث سیاسی تأثیر کاملاً مخربی روی کلاس دارند (البته در صورتی که موضوع درس نباشد) چون هم زمان کلاس را میگیرند و هم باعث به حاشیه کشیده شدن کلاس میشوند و کلاس دچار دو دستگی میشود و فضای ذهنی این دانش آموزان را دوباره روی موضوع اصلی متمرکز کردن کار سختی است.

۲- سرکار خانم تکتم مظلوم فارسی‌باف؛ مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی

مباحث سیاسی در صورتی باید مطرح شود که خود مدرس علم کافی نسبت به آن موضوع را داشته باشد و در ضمن جوانان تا قبل از سن تکلیف و شرکت در عرصه سیاست  درک لازم را کسب نکرده اند.

۳- جناب آقای محمدرضا میرزایی

به نظر من این مباحث در کلاس درس جایگاهی ندارد و فقط سبب از بین رفتن زمان کلاس می شود. البته من با توجه به درس خودم که ریاضی هست این مطلب را خدمتتون عرض میکنم وگرنه ممکن است لازمه درسی اصلا بحث سیاسی باشه. اما گاهی هم پیش میاد که استاد فقط برای اینکه به مخاطبانش نشون بده که او هم از مباحث روز عقب نیست خیلی مختصر و مبهم در این باره صحبت کنه (مثلا در حد یک جمله).

۴- سرکار خانم آذر کرمیان

من فقط در یک صورت با طرح مسایل سیاسی در کلاس درس موافق هستم که درسی با هدف ایجاد بینش آزاد سیاسی و نگاه منتقد به جریانات مختلف سیاسی در مدارس ایجاد شود و برای آن اساتیدی با نگاه کاملا آزاد و بدون کمترین و کوچکترین گرایش سیاسی تربیت شوند. که فکر می کنم در جامعه ای با شرایط ما این کار عملا نا ممکن است و الا طرح مسایل سیاسی در کلاس توسط هر معلم با هر سلیقه سیاسی و در زمانی که باید به دروس مشخصی اخنصاص یابد کاملا مخرب و غلط است. زیرا ضمن آن که وقت کلاس به مطلب غیر برنامه اختصاص می یابد بلکه باعث هرج و مرج می شود، زیرا معلمی که تخصصی در این زمینه ندارد تنها به بیان و دفاع از ایده های خود بپردازد و نتیجه خوبی به همراه ندارد.

۵- جناب آقای عرفان رحیمی؛ مجتمع آموزشی مفید

به نظرم این سوال دارای یک پاسخ جامع نیست و به عوامل متعددی بستگی دارد مثل سطح سواد سیاسی مدرس، نحوه عنوان کردن بحث سیاسی، محیط تدریس، سیاست داخلی یا خارجی، حتی پایه تحصیلی و یا جنسیت دانش آموزان. اگر همه این موارد در شرایط مناسب باشد (که مجال برای عنوان شرایط مناسب در یک پیام نیست و امیدوارم بتوانم به زودی مقاله‌ای در این مورد منتشر کنم) بحث سیاسی فرصت مناسبی برای جذب دانش‌آموزان به کلاس است و شوق یادگیری سایر مباحث را افزایش می‌دهد. البته اگر شرایط مناسب نباشد یک فاجعه رخ داده و در شرایط مختلف مشکلات متفاوتی به وجود می‌آید مانند از بین رفتن مقبولیت مدرس در کلاس یا ایجاد اختلاف بین دانش‌آموزان و یا حتی اختلاف های شدید با خانواده‌ها.

۶- جناب آقای محمد خدایی

به نظر من طرح مسائل سیاسی در مدارس و در کلاس درس مزیت‌هایی برای دانش‌آموزان دارد از جمله اینکه حس مشارکت در تعیین سرنوشت جامعه را از دوران نوجوانی و جوانی در آنها نهادینه کرده و به آنها یادآوری می‌کند که باید از همین الان نسبت به مسائل مملکت خود آگاه شوند تا در آینده بتوانند در سرنوشت کشور خود تأثیرگذار باشند. اما عیب اصلی طرح این مباحث، این است که هر مدرسی ناخودآگاه دارای گرایش سیاسی خاص خود بوده و خواه ناخواه اغراض سیاسی خود را در قضاوت‌هایش تأثیر خواهد داد.

۷- سرکار خانم سمیرا پرماه

به اعتقاد من صحبت کردن راجع به مسائل سیاسی در کلاس به شرایط خاصی بستگی دارد، از جمله سن دانش‌آموزان، پایه تحصیلی، رشته تحصیلی و … . ضمن اینکه بنده محیط مدرسه را اصلا برای طرح این مباحث مناسب نمی‌دانم چون دانش‌آموز هنوز در سنی نیست که بتواند قضاوت درستی راجع به آن داشته باشد. اما در دانشگاه که بستری برای جامعه پذیری جوانان به شمار می‌رود و آگاهی دانشجویان نسبت به امور حاکمیتی چندبرابر می‌شود، طرح این مباحث، کاملا طبیعی بوده و مدرس می‌تواند در صورتی که بینش لازم را داشته باشد، با ورود به این مباحث، تمایلات سیاسی را جهت دهد.

دریافت فایل PDF این مقاله

[su_document url=”http://dl1.raveshtadris.com/weekly_question/%40RaveshTadris%287%29.pdf” class=”دانلود فایل پی دی اف این مقاله”]دریافت فایل پی دی اف این مقاله[/su_document]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *