انضباط در کلاس درس

یک معلم باید مرزهایی برای رفتار دانش آموزان تعیین و در مورد استانداردهای انضباطی به طور واضح و مشخص با دانش آموزان صحبت کند.

انضباط در کلاس درس

“راث بورستین” می گوید به یاد داشته باشید چه چیزی موجب رشد شما می شود و چه چیزی شما را تضعیف می کند.

شما به روابط دوستانه نیازی ندارید بلکه به احترام نیازمندید.

چیزی که معلمان باید پیش از شروع تدریس به یاد داشته باشند،این است که حس نوع دوستی طبیعت هر انسانی است اما آن ها  تنها برای ایجاد رابطه دوستانه باشاگردان وارد این شغل نشده اند زیرا اگر تنها به این جنبه از کار توجه کنند، کلاس از لحاظ انظباطی دچار مشکل می شود.

معلمان تازه کار باید احترام دانش آموزان و سپس تحسین آن ها را به خود جلب کنند. اگرچه دانش آموزان معلمانی را که در ابتدای سال با آن ها دوستانه رفتار می کنند بیشتر دوست دارند،احتمال اینکه دانش آموزان از رفتار دوستانه ی معلم سوء استفاده کنند هم وجود دارد واین امر بدان معنا است که معلم باید محکم و استوار باشند.

اگر در شروع سال تحصیلی معلمان ثابت قدم باشند،در طی سال دچار مشکل رفتاری با دانش آموزان نخواهند شد و برعکس اگر معلمان در آغاز سال تحصیلی کمتر ثابت قدم باشند و بیشتر گذشت و بخشش داشته باشند، در طی سال با هرج و مرج روبه رو خواهند شد

پیشنهاد می شود برای تکمیل این مبحث مقاله ی  با عنوان  سه اشتباه خطرناک که مدرسان مهربان مرتکب می شوند را مطالعه کنید.

در مقابل رفتار ناامید کننده پاسخ فوری در ذهنتان داشته باشید

ممکن است در مقام یک معلم تازه کار از اینکه دانش آموز دلیل خاصی برای احترام به قانون ندارد متحیر شوید.

درچنین وضعیتی یک عبارت کوتاه ممکن است برای تایید فوری رفتار یا اعتراف دانش آموز به عمل نادرستش استفاده شود. در این حالت دانش آموزان خودشان به عنوان اصلاح کننده‌ی محیط آموزشی ، مدیریت کلاس را برعهده می گیرند و برای برقراری نظم به معلم کمک می کنند.

(مثلا: علی فکر می‌کنی کارت درست بوده؟… کار درست چیه؟ … پس انجامش بده…)

آنچه برتری دانش آموزان را موجب می شود، پیدا کنید

بعضی اوقات ممکن است موضوع درسی که تدریس می کنید ، برای دانش آموزی جذاب نباشد، در نتیجه آن دانش آموز بی نظمی و به هم ریختگی کلاس را موجب می شود.

اگر چنین باشد،باید جستجو و بررسی نمایید تا دریابید چه چیزی باعث ایجاد بی نظمی شده است سپس در حد توانتان آن عامل را بر طرف سازید و در دانش آموزان انگیزه ایجاد کنید

دانش آموزان بی توجه یا افرادی را که احساس غریبی می کنند در کارها مشارکت دهید.

دانش آموزان بی توجه را همراه تکالیفی که برایشان تعیین نموده اید ، به کلاس های دیگر بفرستید تا دانش آموزان دیگر از آن ها سوال کنند و دلایل تغییر کلاسشان را بپرسند.

این شیوه برای برخی از دانش آموزان بی مسئولیت موثر است زیرا آنها کمی احساس ناراحتی می کنند و پس از آن رفتارشان تغییر می کند.

اگر امکانات و شرایطش را دارید اقدام های انضباطی را از طریق پست الکترونیکی مستند سازی کنید.

ایمیل هایی که بین والدین و کارکنان مدرسه در مورد دانش آموز خاصی ردو بدل شود،ممکن است در پوشه ی کامپیوتری معلم ذخیره شود و هنگام ضرورت به راحتی در دسترس معلم قرار گیرد.

این شیوه ی مستند سازی موجب صرفه جویی در وقت معلم می شود زیرا معلم مسایل انضباطی را برای هر یک از والدین به طور جداگانه نمی نویسد و تنها بر مستند سازی رفتار های انظباطی نظارت دارد. استفاده از پست الکترونیکی ابزارمفیدی برای مدیرت کلاس است.

از واژه های مثبت به جای عبارت های منفی استفاده کنید.

در محیط کلاس گفتن این که چه کارهایی را نباید انجام دهید،آسان است مثل:

 “وقتی دارم صحبت می کنم،باهم صحبت نکیند”

“آدامس نجوید”

“تقلب نکنید”

اما معلمان بهتر است سعی کنند از عبارت های مثبت استفاده کنند مثل:

“دقت کنید”

“آدامس را بیاندازید”

“در هنگام پاسخ دادن به سوالات به خودتان متکی باشید”

در مورد اثر روش های غیر عینی بر انظباط دانش آموزان خیلی فکر کنید

روش های انظباطی معلم تنها تنبیه و پاداش نیستند.

مهارت های مدیریتی کلاس درس معلمان ،جزئیات حرفه ای ، تدریس عالی،خلاقیت و سازمان دهی از جمله مواردی هستند که در موفقیت برنامه ها ی انظباطی کلاس درس سهم بسزایی دارند.

دانش آموزان تلاش،نوآوری،رعایت اصول اخلاقی و وظیفه شناسی معلم را درک می نمایند. این ویژگی ها موجب می شود ، دانش آموزان به این معلمان احترام بگذارند. به عنوان  مثال

دانش آموزان از معلمانی که برگه هایشان را به سرعت به آنها برمی گردانند یا معلمانی که از وقت کلاس به نحو احسن استفاده می نمایند ، تقدیر می کنند.

برگفته از کتاب  what teachers should know but textbooks don’t show -Estella Erbes

 

پیشنهاد می کنم از محصول آموزشی مدیریت حرفه ای کلاس و کنترل بی نظمی استفاده کنید

دانلود- روش تدریس

 

 

6 thoughts on “انضباط در کلاس درس

  1. hamzeh707 says:

    سلام استاد
    من اینو متوجه نشدم که از طریق پست مستند سازی کنید یعنی چی؟
    و پاسخ فوری برای رفتار نا امید کننده..
    میشه بیشتر توضیح‌ بدید خیلی ممنونم

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام دوست عزیز
      در مورد مستندسازی:
      یعنی شما با خانواده دانش آموز از طریق ایمیل، تلگرام و یا تلفن چندین بار صحبت کرده اید. این صحبت ها باید در جایی ثبت و دسته بندی شود. در این صورت در هنگام بروز مجدد مشکل شما سوابق دانش آموز را در اختیار دارید.
      در مورد پاسخ فوری برای رفتار نا امید کننده:
      (مثلا: علی فکر می‌کنی کارت درست بوده؟… کار درست چیه؟ … پس انجامش بده…)

  2. لیلا براتی says:

    سلام. من به نوبه خود سعی میکنم از تک تک مطالب و فایلهای مختلف بهره بگیرم.شما رو خیلی دعا میکنم که سایت پر باری در اختیار همکاران فرهنگی در سراسر کشور گذاشتید.ادرس سایت رو هم در اختیار همکارانم گذاشتم که در ثواب به اشتراک گذاری این سایت ارزشمند شریک باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *