معلمان خوب چه ویژگی هایی دارند؟ هشت علامتی که نشان می‌دهند شما باید معلم شوید!

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که بتوانید به یکی از معلمان خوب در مقطع ابتدایی تبدیل شوید؟ من فکر می‌کنم که اگر شما تمام این ویژگی‌های فردی یا بیشتر آن‌ها را در اختیار داشته باشید، خواهید توانست کمک زیادی به کودکان، جامعه و آموزش‌وپرورش بکنید. هرچند فرمول ثابت و مشخصی وجود ندارد که عوامل مؤثر در ایجاد یک مدرس عالی را به ما نشان دهد، اما این خصیصه‌های شخصیتی، پایه و اساس موفقیت شما را به‌عنوان یک مدرس یا رهبر در کلاس درس تشکیل می‌دهند.

معلمان خوب

 

  • دلسوز بودن

معلمان خوب، صبور، بادرایت و مهربان هستند. آن‌ها می‌توانند خود را جای دانش آموزان خود قرار داده و تصور کنند که آن‌ها به چه چیزی فکر می‌کنند یا چه احساسی دارند. پس می‌توانند از قبل پیش‌بینی کنند که دانش‌آموزشان برای یادگیری و پیشرفت به چه چیزی نیاز دارد. وقتی دانش‌آموز در حال درگیری و کشمکش است، معلم خوب، ناامیدی خود را پنهان کرده و از اظهارنظر تحقیرآمیز که فقط اوضاع را بدتر می‌کند، خودداری خواهد بسیار دشوار و پیچیده است، اما معلمان خوب می‌دانند که آنچه آن‌ها را از سایرین متمایز می‌کند، این است که آن‌ها با تمام وجود و از صمیم قلب برای بچه‌ها درس می‌دهند.

  • پرشور بودن

معلمان خوب در مورد خیلی از مسائل، شور و حرارت خاصی دارند: مثلاً در ارتباط با کودکان، یادگیری، محتوای انتخاب‌شده، هنر تدریس و کلیت زندگی. بااینکه به‌راحتی نمی‌توان سطح بالایی از شور و اشتیاق را در بلندمدت حفظ کرد، معلمان برجسته از قبل روش‌هایی را در نظر می‌گیرند که با استفاده از آن عشق به کار و دنیای آموزش را در دل خود زنده نگه‌دارند. وقتی هرروز صبح دانش آموزان آن‌ها وارد کلاس می‌شوند، آن‌ها بلافاصله احساس می‌کنند معلمان از قبل در آنجا منتظر آن‌ها بوده‌اند که با انرژی و اشتیاق فراوان کلاس را شروع کنند. چنین حسی باعث می‌شود که یادگیری برای آن‌ها مهیج‌تر شود.

  • سرسخت بودن

معلمان هیچ‌گاه نمی‌توانند دست از تلاش بردارند. به همان اندازه که کار در بعضی مواقع سخت می‌شود، معلمان خوب می‌دانند که سخت‌کوشی و تعهد آن‌ها به انجام درست‌ کار، نیروی محرکه‌ای است که تمام امورات کلاس درس را هدایت می‌کند.

  • آمادگی مواجهه با چالش‌ها

معلمان نمی‌توانند به‌راحتی از برآورده ساختن اهداف یادگیری دانش آموزان خود مأیوس شده و دست بکشند. آن‌ها باید این آمادگی را داشته باشند که با موانعی در سر راه خود برخورد کنند و درعین‌حال باید در تمرکز بر اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود، مصمم باشند. به‌علاوه، معلمان خوب، ماهیت دشوار شغل تدریس را به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از مسیر شغلی خود پذیرفته‌اند.

  • نتیجه گرا بودن

معلمان خوب از طریق ارزیابی‌های آموزنده، به‌کارگیری آخرین فنون تعلیم و تربیت، توجه به جزئیات و اراده مطلق، از تمام ابزارهای در اختیار خود به‌منظور کمک به دانش آموزان خود در دستیابی به اهدافشان استفاده می‌کنند. همچنین برای معلمان بسیار اهمیت دارد که نتیجه گرا بوده و همواره به دنبال جدیدترین ابتکارات آموزشی باشند. وقتی سخت‌کوشی آنان برای پیشرفت دانش آموزان، مثمر ثمر واقع می‌شود، این معلمان جان تازه‌ای گرفته و بیش‌ازپیش به مأموریت خود به‌عنوان مدرس پایبند می‌شوند.

  • خلاق و کنجکاو بودن

معلمان توانمند ماهیت پویای تدریس در کلاس را پذیرفته‌اند و در برابر آن مقاومت نمی‌کنند. آن‌ها با فکر کردن در خارج از چارچوب و شجاعت به خرج دادن در به‌کارگیری تکنیک‌هایی که قبلاً امتحان نشده‌اند، در زندگی دانش آموزان خود تغییر ایجاد می‌کنند. این دسته از مدرسان، نه‌تنها این کار را خسته‌کننده و مأیوس‌کننده نمی‌دانند، بلکه از مواجهه با دنیای ناشناخته‌ها و معماهایی که در هر سال تحصیلی پدیدار می‌شوند، لذت می‌برند چراکه آن‌ها از مهارت‌های خلاقانه حل مسئله خود به شیوه‌ای جدید و به‌طور مستمر استفاده می‌کنند.

  • خوش‌بین بودن

حتی فکرش را هم نکنید که جزء آن دسته از معلمانی باشید که همیشه نیمه‌خالی لیوان را می‌بینند. مفهوم پیش‌گویی کامبخش (self-fulfilling prophecy) ()نقش مهمی را تدریس ایفا می‌کند زیرا این انتظارات معلمان است که نتایج و دستاوردهای دانش آموزان را تعیین می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، معلمان خوب می‌دانند که دانش آموزان آن‌ها فقط تا زمانی موفق می‌شوند که از آن‌ها حمایت شده و باور شوند. این معلمان با مطرح کردن خواسته‌های خود از هر دانش‌آموز در بالاترین سطح از انتظارات، موفقیت او را خیلی زودتر از آنکه واقعاً محقق شود، مجسم می‌کنند. این یکی از خصلت‌های جادویی معلم بودن است.

  • انعطاف‌پذیر بودن

در زندگی کاری یک معلم، چیزی به نام یک روز معمولی وجود ندارد. به همین دلیل، معلمان خوب هر روز خود را با ذهن باز و حس شوخ‌طبعی آغاز می‌کنند. آن‌ها هیچ‌گاه به خاطر موانع بزرگ و کوچکی که بر سر راهشان قرار دارد، مأیوس نمی‌شوند. بااینکه عوامل متعددی وجود دارد که بر هر دقیقه از روز کاری آن‌ها تأثیر می‌گذارد، آن‌ها به‌اندازه کافی قوی بوده و با لبخند در مقابل این مشکلات از خود انعطاف نشان دهند.

آموزش معلمان به صورت حرفه ای می تواند معلمان معمولی را تبدیل به معلمان خوب کند.

نویسنده: Beth Lewis ترجمه توسط موسسه روش تدریس

 

 

10 thoughts on “معلمان خوب چه ویژگی هایی دارند؟ هشت علامتی که نشان می‌دهند شما باید معلم شوید!

  1. کولانی says:

    با تشکر از مطالب بسیار خوب شما . به نظر من معلمی که شخصیت معلمی داشته باشه . ناخوداگاه تمام این خصوصیات مثبت را خواهد داشت .

  2. معلم خصوصی says:

    سپاس از شما. نکات زیر هم می تونه مفید باشه:
    در کلاسهای گروهی تعداد زیادی از دانش اموزان حضور دارند و اگر مدرس و معلم بر دروس تدریسی خودش مسلط نباشد ممکن است به صورت جدی به چالش کشیده شود. در کلاسهای تدریس گروهی مدرس و معلم باید تلاش کند جو کلاس در عین حال که جدی است خسته کننده هم نباشد. معلم باید با حواس جمع و تسلط به درس کل کلاس را زیر نظر داشته باشد و دانش اموزان را با پرسیدن سوال و خواستن توضیح در مورد مباحث ارائه شده و …. به فراگیری درس و درگیر شدن با مباحث تدریسی تشویق نماید. در کلاسهای تدریس گروهی هم باید معلم برای دانش آموزان تکالیفی را تعیین نموده و برای انجام آنها نمره ای را تعیین کند. به همان نسبتی که خود معلم کلاس و درس را جدی بگیرد، دانش آموزان نیز کلاس را جدی گرفته و درس را بهتر یاد می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *