روش های ایجاد انگیزه در مخاطبان

روش های ایجاد انگیزه در مخاطبان

۹ مورد از روش های ایجاد انگیزه در مخاطبان را باهم بررسی می کنیم. شما می توانید تعدادی از این روش ها را باهم ترکیب کنید

۱- یا باانگیزه باشید یا ادای با انگیزه ها را در بیاورید

اگر توقع دارید مخاطبین شما با انگیزه باشند باید خودتان انگیزه داشته باشید این یک شرط اساسی است. اگر به هر دلیلی انگیزه‌ی کافی برای تدریس را ندارید پیشنهاد می کنم تظاهر کنید با انگیزه هستید! کار سختی است ولی جواب می دهد. اگر به مغز تلقین کنیم که با انگیزه هستیم خود به خود حالات چهره ، نوع حرف زدن و رفتار ما شبیه به آدم های باانگیزه می شود. انگیزه داشتن مدرس شرط اساسی است.

 

۲- یک نقشه ی راه داشته باشید

مخاطب شما باید بداند دقیقا قرار است چه چیزی یاد بگیرد و بعد از کلاس یا دوره ی آموزشی چه اتفاقی برایش بیافتد. پیشنهاد می کنم در ابتدای دوره ی آموزشی یا کلاس یک برگه به مخاطبین خودتان بدهید که زمانبندی ، اهداف، نتایج و حتی تکالیف روی آن نوشته شده باشد. اگر این برگه را چاپ رنگی کنید چه بهتر. این یعنی کار شما نظم دارد وشما قابل اعتماد هستید، مخاطب هم انگیزه ی کافی برای همراهی با شما را دارد.

 

۳- زود پاداش بدهیدروش های ایجاد انگیزه

در کنار اهداف اصلی دوره .هدف های کوچک و ساده تعیین کنید تا مخاطبین زود به موفقیت برسند. مثلاً در پایان یک جلسه آموزش یک امتحان کوچک با پنج سوال دو نمره ای بگیرید. سوالات باید آنقدر ساده باشند که بیشتر کلاس نمره ی بالای ۷ از ۱۰ نمره بگیرند. درست مثل بازی های رایانه ای که تند تند به مخاطب پاداش های کوچک می دهند و در آخر نیز یک جایزه ی بزرگ می دهند. مثلا در این بازی که درعکس می بینید اگر به مدت طولانی هیچ سکه ای داده نشود. بازیکن انگیزه ای برای ادامه ی بازی نخواهد داشت.

 

 

 

۴- تعریف و تمجید کنید

ریچارد دنی در کتاب هنر ایجاد انگیزه می گوید

آدم ها برای دریافت تعریف و تمجید بیشتر از هر چیز دیگری تلاش می کنند

کافی است کار های خوب افراد را به رخ آن ها بکشید. این یک اصل است که همیشه باید خوبی های افراد را بیشتر از بدی های آنان ببینیم.

خیلی ها برای تاًیید شدن از طرف دیگران حاضرند هر کاری را بکنند. افرادی را در شبکه های اجتماعی می بینیم که برای لایک و فالوور چه کارها که نمی کنند. حتی حاضرند جان و آبروی خودشان را به خطر بیاندازند تا بیشتر توسط مردم تایید شوند. پس با ارضای حس تأیید طلبی مخاطبان در آنها انگیزه ایجاد کنید

 

۵- عدالت را رعایت کنید

یک بی عدالتی ما می تواند انگیزه ی آموختن را به طور کلی از بین ببرد. حدود یک دهه قبل مصاحبه ای با یک آدم معتاد در تلوزیون دیدم . از همان مصاحبه ها که از یک آدم با چهره ی شطرنجی می پرسیدند “چی شد که الان اینجایی و چه توصیه ای برای هم سن و سالای خودت داری؟” آن معتاد در پاسخ به خبرنگار گفت: بی عدالتی معلم دوره ی راهنمایی باعث شد که من ترک تحصیل کنم و … راست و دروغ این ماجرا با خود آقای معتاد محترم ولی ما باید مراقب باشیم تا تدریس ما با بی عدالتی زیر سوال نرود.

برخی از بی عدالتی ها ناخواسته به وجود می آیند. برای اینکه انگیزه از بین نرود باید با شجاعت تمام عذر خواهی کنیم و دلیل سوتفاهم را هم بگوییم

عدالت این نیست که همه به صورت مساوی از یک پاداش بهره مند شوند . عدالت این است که هرکس به اندازه ی حقش پاداش بگیرد. شاید در یک آزمون شخصی ۸ بگیرد و دیگری ۲۰ و هر دو در عین عدالت باشد

 

۶- در ایجاد انگیزه خلاق باشید و تفاوت آدم ها را درک کنید

شاید کسی با جایزه انگیزه بگیرد و دیگری با تعریف و تمجید. شاید شما برای تشویق مسئولیتی را به کسی واگذار کنید و او هم از این کار انگیزه بگیرد ولی کسی دیگر قبول مسئولیت را برای خودش تنبیه بداند. پس باید آدم ها را خوب بشناسید و با توجه به شخصیتشان از فاکتور های انگیزشی استفاده کنید. شما باید تا حدودی تیپ شخصیتی افراد را نیز بشناسید

 

۷- گروه دوستی ایجاد کنید

تا می توانید مخاطبین خودتان را باهم مرتبط کنید. معمولا آدم ها در جمع انگیزه و انرژی بیشتری برای کار دارند. همین که یک نفر باشد تا بعد از کلاس در رابطه با موضوعی که یادگرفته اند با هم تبادل نظر کنند انگیزه را زیاد می کند. البته اگر دربین مخاطبین شما افراد درون گرا هم هستند توصیه می کنم به آنها اصرار نکنید که ارتباط بگیرند. بگذارید راحت باشند. افراد درون گرا فرصت بیشتری برای دوست شدن نیاز دارند.

 

۸- برای خودتان جایگاه سازی کنید

تصور کنید کیفیت تدریس آقای الف و آقای ب باهم برابر است .اما مدیر مجموعه قبل از کلاس از آقای الف تعریف کرده و گفته است که آقای الف بهترین مدرس هستند، ایشان تالیفاتی دارند و … آقای مدیر هیچ تعریفی از آقای ب نمی کند چون آقای ب رزومه ای ندارد. به نظر شما مخاطبین برای حضور در کدام کلاس انگیزه ی بیشتری دارند؟

 

۹- و مهم ترین نکته: از روش تدریسی استفاده کنید که باعث ایجاد انگیزه در مخاطب شما بشود

 

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

روش های ایجاد انگیزه روش های ایجاد انگیزه روش های ایجاد انگیزه

5 thoughts on “روش های ایجاد انگیزه در مخاطبان

  1. ایمان سیفی says:

    با سلام

    بنده با مطالعه چند مقاله در این سایت (از جمله همین مقاله فوق) به این نتیجه رسیدم که بیشتر مطالب و آموزش های شما معطوف به آموزش های حضوری در کلاس یا دوره ها و کارگاه های حضوری می باشد. سؤالم این است که آیا این مطالب و آموزش ها برای کسانی مثل بنده که سایت دارند و محتواهای آموزشی آنلاین و دیجیتال (کتاب های الکترونیکی، محصولات صوتی و ویدیویی دانلودی، دوره های آنلاین و …) تولید می کنند و در اختیار مخاطبین و کاربرانشان قرار می دهند هم قابل اجرا و مفید است؟

  2. بیتا says:

    سلام من چند روز پیش پیام دادم ولی دقت نکردم در کدام قسمت بود و سوال من این بود که یک مطلبی هم درباره اعتماد به نفس در کنفرانس بگذارید.اگر پاسخی داده اید برایم ایمیل کنید بسیار بسیار متشکرم

  3. محمد خامه گر says:

    سلام راهکارهای پیشنهادی بسیار جالب و خوب بود اما تجربه بنده می گوید یکی ازبهترین راه های ایجاد انگیزه این است که فراگیر را در جریان یادگیری فعال کنید و او مستمع صرف نباشد البته اینکه چگونه فراگیر را فعال کنیم خود یک مهارت است که باید با خواندن مطالب شما آن را یاد بگیریم
    با آرزوی موفقیت خامه گر

  4. هستی says:

    با سلام و احترام
    عالی بود به خصوص که با بیان ساده گفتید.
    یکبار یکی از دانش آموزان ضعیف کلاس، نظر بسیار پخته ای راجع به قسمتی از درس داد که من در همه کلاس ها نظرش را به همراه نامش گفتم، از برخورد بچه های مدرسه بسیار هیجان زده شده بود، و از هفته بعد یکی از دانش آموزان با انگیزه کلاس شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *