هفت مدل مدرس

سلام این مقاله را بخوانید و بگویید  و در قسمت نظرات بگویید شما جزو کدام گروه هستید؟

به نظر من همه ی مدرسان را می شود به هفت گروه تقسیم کرد

 هفت مدل مدرس

۱. آن‌هایی که چیزی نمی‌دانند؛ ولی طوری وانمود می‌کنند که گویا خیلی می‌دانند؛
این افراد ریاکار هستند. معمولاً مخاطبان متوجه می‌شوند که سطح علمی این فرد کم است. غرور و تنبلی، تدریس این افراد را خراب می‌کند.

۲. آن‌هایی که چیزی نمی‌دانند و به نادانی خودشان اعتراف می‌کنند و دوست دارند چیزی را به مخاطب یاد بدهند؛
این گروه از گروه قبلی بهتر هستند. اگر از ما بخواهند که مطلبی را تدریس کنیم که در تخصص ما نیست، معمولاً دچار چنین حالتی می‌شویم؛ مثل زمانی که در یک جلسه از من خواستند تا در مورد مسائل سیاسی صبحت کنم. خیلی دوست داشتم چیزی بگویم اما واقعا همه متخصص مسائل سیاسی بودند و شانس آوردم و صحبت را به یکی از دوستانم واگذار کردم.

۳. آن‌هایی که کم می‌دانند و همان دانسته‌های اندک را منتقل می‌کنند؛
این گروه از افراد در مقابل به‌روزشدن مقاومت می‌کنند. اهل مطالعه نیستند. ولی بر آنچه می‌دانند، مسلط هستند. مثل یک دبیر ریاضی که فقط می‌تواند مثال‌های کتاب را حل کند و در مقابل سؤال‌های فراتر از درس به‌شدت موضع می‌گیرد. این افراد ترجیح می‌دهند کلاس را به‌صورت یک‌طرفه کنترل کنند و معمولاً روش تدریس آن‌ها سخنرانی است. از کلاس‌های تعاملی و پرسش و پاسخ فرار می‌کنند.

۴. آن‌هایی که خیلی می‌دانند؛ ولی به‌سختی مطلبی را منتقل می‌کنند؛
این گروه می‌خواهند خودشان را مهم جلوه دهند. شاید هم می‌خواهند که مخاطب قدر آن‌ها را بیشتر بداند. کلاس‌های خشک و بی‌روحی دارند و سبک دیکتاتوری را ترجیح می‌دهند. از مسخره‌کردن و تحقیر مخاطبان هراسی ندارند. خودبزرگ‌بین هستند. شاید خودشان استادی با این سبک داشته‌اند و می‌خواهند عقده‌های خودشان را روی مخاطبان خالی کنند. به‌هرحال ممکن است در کلاس این استاد، دانشجو یا دانش‌آموزی پیدا شود که حقارت علم‌آموزی را به‌جان بخرد و از این استاد مطالبی بیاموزد؛ اما به قیمت اصرارها و پشت‌سرگذاشتن آزمون‌های سخت.

۵. آن‌هایی که خیلی می‌دانند و سعی می‌کنند تمام دانسته‌هایشان را منتقل کنند؛
احتمالاً فراوانی این گروه در میان معلمان ایرانی زیاد است. نشانۀ بارز این افراد این است که وقت کم می‌آورند و تند تدریس می‌کنند و از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر می‌پرند. مهربان هستند و برای یادگیری مخاطبان خیلی تلاش می‌کنند. هر سؤالی را پاسخ می‌دهند.

۶. آن‌هایی که خیلی می‌دانند و به مقدار مناسب در زمان مناسب منتقل می‌کنند؛
این گروه، معلمان حرفه‌ای هستند. از قبل برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده برای تدریس دارند و مقداری از وقت کلاس را برای پرسش و پاسخ و… در نظر می‌گیرند و فهم درستی از مخاطب دارند؛ یعنی مخاطب خودشان را درک می‌کنند؛ منظم و دقیق و منطقی هستند. به‌عنوان یک منبع اطلاعات می‌توانیم به آن‌ها اعتماد ویژه‌ای کنیم.

۷. آن‌هایی که خیلی می‌دانند و به مخاطب کمک می‌کنند تا خودش یاد بگیرد.
این افراد اصراری بر انتقال مستقیم محتوا ندارند. آرمان هر سیستم آموزشی‌ای، داشتن چنین معلمانی است. حتماً این جملۀ معروف را دیده‌اید که روی دیوار بسیاری از مراکز آموزشی و ادارات آموزش‌وپرورش نوشته است: «من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من بیاموزد نه اندیشه‌ها را.» برای ما که می‌خواهیم از این جمله درس بگیریم فرقی نمی‌کند که آن را دکتر شریعتی گفته است یا شهید بهشتی یا شهید مطهری. مهم این است که ما باید اندیشیدن را به مخاطبان خود بیاموزیم.

 

لطفا در قسمت نظرات  بگویید جزو کدام گروه  هستید؟

62 thoughts on “هفت مدل مدرس

  1. ساره says:

    با سلام و سپاس
    من گروه ۶م هستم ولی با فرمایشات شما سعی میکنم نحوه تدریسم رو به سمت گروه ۷ متمایل کنم تا روش کارم اصلاح یا بهتر بشه
    با سپاس عالی بود

    • جابر مرتضایی says:

      سلام همراه گرامی
      به شما تبریک می گویم که در وضعیتی مناسبی قرار دارید و تشکر از اینکه به فکر تغییر خود هستید.

  2. ز.م says:

    سلام من استاد دانشگاه پیام نور هستم و فک می کنم جز دسته سوم هستم . دوست دارم هر انچه میدونم را به دانشجو ها منتقل کنم و به محض اینکه چیز جدید یاد بگیریم سر کلاس مطرح می کنم و البته مقداری در مطالعه تنبل هستم. بیشتر معتقدم مطالب کتاب را دانشجو ها می توانند مطالعه کنند و باید به دانشجو فرصت ابراز داد ولی در پیام نور کتاب به استاد تحمیل می شود و زمان بسیار کوتاه و دانشجو به شدت نمره محور و کم انگیزه است.

  3. کاظم قورچی زاده says:

    با سلام خدمت دوستان عزیز و عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر
    با توجه به این که بنده در کلاس های چندپایه تدریس می کنم به نظرم بین گروه های ۶ و ۷ باشم.

  4. سید محمد درهمی says:

    سلام ، من استاد دانشکده دندانپزشکی هستم . ظاهرا باید جزو گروه پنجم باشم چون معمولا وقت کم می آورم . ولی مطالبی که میخواهم بگویم مهم هستند و چون اغلب از تجربیات شخصی خودم حاصل شده اند اگر در کلاس گفته نشوند بعدا دانشجویان نمیتوانند با مطالعه آها را یاد بگیرند. حالا این مجموعه روش تدریس شما را خریدم تا ببینم چه خواهد شد. موفق باشید

  5. علی اکبر says:

    سلام جناب آقای حافظی نژاد
    من گاهی وقتها جز دسته سوم هستم البته از بخش اولش ، اینکه شاید در مورد برخی مسایل کم میدانم ولی در عین حال در برابر به روز رسانی مقاومت نمی کنم.مطمین هستم که از دسته چهارم نیستم و کمتر پیش آمده که در دسته پنجم باشم. ولی در عین حال دیر زمانی نیست که تمام تلاشم برای بودن در دسته ۶ و حتی هفتمه.
    سپاس از زحمات جنابعالی.

  6. غلام رضا says:

    باعرض سلام و احترام خدمت آقای حافظی نژاد
    که واقعاً سپاسگذارم از اینکه خداوند این توفیق را به ما داده که بتوانیم از نظریات و ارشادات مفید شما استفاده نمائیم.
    من فکر می کنم که در کتگوری ۵ الی ۷ باشم .

  7. محمدرضا نعمتی قمصری says:

    سلام . ممنون از مطالب خوب و مفیدتون . من در گروه ۵ قرار دارم . همیشه ی خدا وقت کم میارم . دلم می خواد هر چی بلدم رو در طول یک سال آموزشی به بچه ها بگم و هیچ سؤالی رو بی پاسخ نمیگذارم .

  8. راستگو says:

    با سلم و تشکر از مطالب خیلی خوبتون
    فکر کنم من جزو گروه ششم هستم با این مشکل که وقتی شاگردانم کم کار هستن کلی حرص می خورم.

  9. شهناز says:

    این امتیازی که می نویسم فقط نظر خودم نیست بلکه حاصل نظر خواهی از دانش آموزان و مدیران و نتایج امتحانات است. بین ۶ و ۷ و البته بیشتر به سمت ۷
    با تشکر

  10. ف ن says:

    سلام
    من تاکنون مدرس نبودم . ولی از این پس خواهم بود . در گروه ۵ قرار دارم ولی دوست دارم که در گروه ۷ باشم. تشکر از شما استاد محترم

  11. هما لاجوردی says:

    سلااام
    جناب حافظی نژاد مقالاتی که فرستادین خیلی عالین
    واقعا سپاسگزارم…
    کوتاه، گویا و سلیس
    و از همه جالب تر شرط استفاده از مقاله است: اشتراک اون با دیگران
    زنده باد

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام سرکار خانم لاجوردی
      من نشریه ی رویش را دیدم .ظاهرا شما سردبیر این نشریه ی دانشجویی هستید. خیلی خوشحالم که شما جزو دانشجو معلمان فعال کاشان هستید.
      موفق باشید
      به امید دیدار

  12. مستغنی says:

    جناب آقای حافظی نژاد
    از تلاش جنابعالی برای توانمند سازی مدرسان عزیز کشورمان سپاسگزارم.
    من بین گروه ۶ و ۷ هستم.
    با احترام – مستغنی

  13. علی says:

    سلام
    من به شرایط و میزان توجه دانش آموز اهمیت می دهم و اگر او به کلاس اهمیت دهد من هم به همان میزان و اگر اهمیت ندهد من هم به همان میزان اهمیت نمی دهم.سعی بر دانستن بیشتر دارم و از سوال ترسی ندارم و اگر بلد نبودم دنبال جواب میگردم وپیدا می کنم.به سخت گیری و اذیت کردن اعتقادی ندارم
    نمیدانم کدام گروه هستم

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام دوست عزیز
      به صورت طبیعی هر مدرسی از مخاطب خودش انرژی می گیرد
      مخاطبین خوب باعث کیفیت تدریس می شوند
      اما این هنر ماست که برای مخاطبین معمولی هم تدریس با کیفیت ارائه دهیم
      با توجه به مواردی که فرمودین شما گاهی در گروه ۴ قرار می گیرید و گاهی در گروه ۵
      موفق باشید

  14. هستی says:

    من جزو همه گروه ها به جز ۴ و ۵ بودم! سال اول: ۱، جلسه اولی که به اجبار درس دیگه ای دادن واسه تدریس: ۲، و در جلسات بعدی واسه همون درس: ۳ (چون خیلی پرس و جو کردم و … که همون کلاسو بتونم جواب بدم)، در جلسات تئوری ۶ و جلسات عملی ۷.
    چقدر دقیق گفتم!!!

  15. علیرضا عباسی says:

    با سلام جالب بود . بنده بین گروه های ششم و هفتم قرار می گیرم. که البته به نظرم باید دیگران ( هنرجویان ) نظر بدهند تا دقیق تر جایگاه هر مربی پیدا شود. سپاسگزارم

  16. شهابی says:

    با سلام و سپاس از پیام های ارزشمند شما استاد گرامی
    باتوجه به توضیحات هر گروه خودم را جزو گروه ششم می بینم ، لیکن به روش تدریس گروه ۷ علاقه مندم و خوشحال می شوم با راهکارهای عملی و مثال های کاربردی در تبیین این روش ، بنده را راهنمایی بفرمایید .

  17. محمدخوشگو says:

    عرض ادب واحترام خدمت استاد،من درگروه ۶قراردارم.این مقاله باعث شدکه ماخودمون رایک تست بزنیم.ممنون اززحماتتون

  18. احمدی says:

    با سلام واحترام خدمت اقای حافظی نژاد و همه دوستان و بزرگان عزیز
    نظر بنده فکرکنم تو گروه ۷ باشم
    همه شما اساتید بزرگ کشورمان هستید و هدف اکثر ما یادگیری بهتر دانش آموزان و دانشجویان عزیز هست
    و از هر شیوه و روشی که برای انجام کار انتخاب میکنیم سلیقه ای ومتفاوت هست ولی مطلب مهمتر مخاطبین ما ها هستند که باید بتونیم طرز اندیشدن و یادگیری رو بالا ببریم بنده مدرس درس های رشته کامپیوتر هستم و تمام تلاشم به دانشجو یاد بدهم چطور طرز فکر خوبی درباره مساله داشته باشه و حل کنه تو چند کلاس برنامه نویسی این شیوه رو اجرا کردم و از تعداد بیشتر از ۱۰۰ دانشجو برنامه نویسی که داشتم نتیجه خیلی خوبی گرفتم که تونستند راهکارهای خیلی بهتری از خود کتاب بدهند و حتی یک نفر از این تعداد دانشجویان در همان ترم تحصیلی نیافتادند و دانشجویان اصرار به یادگیری تعاملی بیشتر تو ترم بعدی در سر کلاس ها شدند
    خیلی متشکرم که مطالب بنده رو خواندید و دوست دارم ایراد و اشکالات روش تدریسم رو بفرمایید تا اصلاح کنم.

  19. بهشته بهامین says:

    بنده شش سالی می شود که تدریس میکنم و خوشبختانه در طول این سالها از مدل شماره ۵ به سمت مدلهای ۶ و ۷ قدم گذاشته ام … 🙂 و با خوانش مطلب تان کلی انگیزه گرفتم برای اینکه مدرس مدل هفتم باشم، خیلی ممنون از تقسیم بندی زیبا، ولی یک پیشنهاد هم دارم، در صورت امکان راهکارهای را برای هر هفت نوع مدل مدرسی که معرفی کرده اید فهرست کنید تا شده مدرسان عزیز بدانند که چگونه می شود از یک مدل به مدل دیگر تغییر کرد.
    سپاس!
    بهامین

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام سرکار خانم بهامین
      ممنون از پیشنهاد خوب شما
      اما باید خدمتتان عرض کنم تمام مقالات سایت روش تدریس و تمام فعالیت ما بر اساس همین الگو طراحی شده. یعنی می خواهیم همه ی مدرسان به سطح گروه های شش و هفت برسند
      پس با ما همراه باشید

  20. قاسم پورظهیری says:

    سلام. احتمالا بین ۵ و ۶ هستم. و در بعضی از زمان ها مورد هفت هم به کار میره. روش ۷. نیاز به کنترل کلاس داره. در مقطع کاردانش که اکثرا به رشته مورد نظر علاقه ای ندارن و به ناچار اومدن; شاید فقط بتوان در بحث های فرعی مورد علاقه دانش اموزان مورد ۷ رو استفاده کرد. تشکر

  21. علي اصغر says:

    برادر ارجمندم محمد عزیز سلام
    عرض خداقوت دارم خدمت شما و تیم همراهتون، ممنونم از مطالب ارزشمندتون. من تمام تلاشم اینه که جزء گروه هفتم باشم.
    با بهترین آرزوها

  22. ا. ع. says:

    سلام. من بیشتر مواقع در گروه ۷ و گاهی هم در گروه ۶ قرار می گیرم.
    اما در مورد گروه ۷ دو نکته به نظرم می رسد:
    اول این که باید بگویم که نمی توان این گروه را در سطح بقیه ی گروه ها قرار داد. در واقع افراد هر کدام از گروه های دیگر می توانند چنین معلمی هم باشند. اساساً بدون آموزش و انتقال مطلب، چگونه می توان اندیشیدن را آموزش داد؟!
    دیگر این که هر درسی با درس دیگر متفاوت است. جمله ی «من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من بیاموزد نه اندیشه‌ها را.» در مورد همه ی دروس یا لااقل همه ی بخش های همه ی دروس صدق نمی کند. مثلاً دروسی نظیر ریاضیات از این قسم هستند؛ یا درس تاریخ وقتی به عنوان یک گزارش بدان نگریسته می شود نه هنگام تجزیه و تحلیل کردن آن.

      • محمد حافظی نژاد says:

        سلام دوست عزیز ممنون از نظر دقیق شما
        همانطور که فرمودید اساس هر اندیشه ای ، اطلاعات خام است
        می دانیم که تفکر جریانی است که طی آن معلومات خود را به نحوی مناسب در کنار هم قرار می­دهیم تا بتوانیم به یک نتیجه­ ی جدید برسیم.
        پس دادن اطلاعات جزوی از تدریس است
        اما در مورد جمله ی معروف باید عرض کنم که ایشان گفتند : “من ستایشگر معلمی هستم …” شاید ایشان بقیه ی معلم ها را دوست دارند اما کسانی که اندیشیدن را بیاموزند را بیشتر قبول دارند.
        پس این جمله تضادی با دادن اطلاعات در تدریس ندارد
        موفق باشید

  23. مهدی کافیه says:

    من جزو گروه سوم هستم ولی …
    در مقابل به‌روزشدن مقاومت نمی‌کنم فقط سرعتم در به روز شدن خیلی کند است
    اهل مطالعه هستم
    در مقابل سؤال‌های فراتر از درس اصلا موضع نمیگیرم
    ترجیح نمی دهم کلاس را به‌صورت یک‌طرفه کنترل کنم ولی معمولاً روش تدریسم سخنرانی است
    طرفدار کلاس‌های تعاملی و پرسش و پاسخ هم هستم

    به نظر شما حالا من جزو کدوم دسته هستم ؟ 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *