سوال هفته – شماره ۵ – آیا بین تجربه و خلاقیت در تدریس ارتباطی وجود دارد؟

به نظر شما بین تجربه و خلاقیت در تدریس ارتباط وجود دارد؟ اگر پاسخ شما مثبت است بگویید که مدرسان تازه کار خلاقتر هستند یا مدرسان با تجربه؟ نظرات پرباری را که شما عزیزان در پاسخ به این سؤالات ارائه کردید، به طور کامل درج کرده ایم:

۱. جناب آقای عرفان رحیمی:

معتقدم محیط مدرسه و جو حاکم بین همکاران تاثیر بسیار زیادی بر خلاقیت دارد. در حقیقت خلاقیت، تا حدودی نیاز
به انگیزه دارد. با این حال مدرسان با تجربه معمولا حوصله کمتری برای بازنگری و اصلاح در روش تدریسخود دارند؛ به بیان خودمانی گاهی متعصب به روش تدریس خود هستند. اما این مسئله برای تازهکارها کمتر پیش می آید و در واقع متعصب نسبت به روش خود نیستند. اتفاقا برای کسب تجربهی بیشتر روش های متفاوتی را امتحان میکنند.
۲. جناب آقای شهریار ناصح؛ مربی و مدرس ارتباطات موثر فردی با رویکرد ارتباطات شاد:
به نظر من چون مغز انسان تلاش میکند هر رفتاری را به صورت عادت دربیاورد تا مصرف انرژی خودش را کمینه کند و وقتی هم به کاری عادت کرد آن کار را به همان صورت انجام میدهد من فکر میکنم خلاقیت در ادامه تدریس یک کلاس خاص کاسته میشود و معلمین به روشی که برایشان جواب داده است عادت میکنند.

۳. سرکار خانم لیلا رنجبر:

به نظرم در هر سن و تجربه ای هر کسی می تواند خلاق باشد . به شرطی که خود را در قید و بند روزمرگی ها اسیر نکرده باشد. معلمین جدید خلاقیت بسیار بالایی دارند چون از هر شرایطی ایده ای به ذهنشان می آید. اما خیلی از معلمین با تجربه به دلیل اینکه کارهای هر ساله خودرابه طور روتین انجام می دهند دیگر فکری نمی کنندو خلاقیت چاشنی کارشان نیست. اما همین معلمین با تجربه اگر به فکر کردن خودرا وادار کنند خلاقیت های مثمر ثمرتری دارند.

۴. جناب آقای مرتضوی:

به نظر بنده معلمان تازه کار خلاق تر از معلمان با تجربه هستند؛ چون معلمان با تجربه به نوعی ذهنشان به روش های قبلیشان خو گرفته و چون از همان روش نتیجه ی خوبی گرفته اند اکثرا همان را استفاده می کنند؛ اما اکثر معلمان تازه کار، مدام روش های متنوعی را امتحان میکنند و به راه های مختلفی فکر میکنند؛ چه بسا به روشهایی فکر کنند که به نظر خیلی ها مضحک به نظر برسد ولی چون تازه کارند از ریسک و خطا نمی هراسند و برای همین هم چیز های جدیدی تجربه می کنند و هم به نکات ظریفی دست می یازند……و این یعنی فکر کردن به راه هایی که دیگران فکر نمیکنند یا به نظرشان مضحک هس عین خلاقیت است و این است نیاز جامعه مان.

۵. سرکار خانم سپهری:

مدرسان هم مانند دانش آموزان و دانشجویان میتوانند باتجربه، در تدریس خلاق باشند.از نظر من تجربه و خلاقیت بدینگونه با هم در ارتباطند .اما نمیتوان به طور یقین گفت که کدام دسته از مدرسان خلاق تر هستند!؟ با تجربه ها یا تازه کارها!؟ اما اینکه مدرسان تازه کار با روشهای جدید تدریس آشنایی بیشتری دارند را نمیتوان انکار کرد اما در خلاق بودن آنها هم در استفاده از این علوم جدید هم نمیتوان مطمئن بود .اما قاطعانه میتوانم بگویم معلم و مدرس با تجربه ای که به دنبال فراگیری علوم جدید هم می باشد واز آنها در تدریس خود استفاده میکند میتواند در تدریس خود خلاقیت بیشتری نسبت به معلمان تازه کار داشته باشد… خلاقیت را میتوان یاد گرفت ما هم میتوانیم ….

۶. سرکار خانم سمیه بهمن آبادی

به نظرم هم اساتید تازه کار می تونن خلاق باشند و هم اساتید با تجربه. اساتید جوانتر با توجه به شور و انرژی جوانی می تونند از روش های خلاقتر استفاده کنند و اساتید مسن تر با توجه به تجربه ای که کسب کرده اند روشهای متنوع را به کار بسته و در انتخاب بهترین روش موفق ترند.

۷. جناب آقای وحید زارع؛ معلم پایه پنجم ابتدایی

ارتباط وجود دارد. و این رابطه به خود مدرس و نوع نگرش او نسبت به خودش، کارش و موقعیت کنونی اش بستگی
دارد. من فکر می کنم که مدرسان تازه کاری که خوب آموزش دیده اند ایده های جدیدتری دارند. معلمان تجربه
هم همه ی آنها مثل هم نیستند. از میان آنها هستند کسانی که توانایی خاصی در خلاقیت دارند. کلام آخر اینکه کاملاً
به خود مدرس و باورهایش بستگی دارد.

۸. جنای آقای بهزاد دهقانی؛ کارشناس تکنولوژی آموزشی

خلاقیت می تواند در ذات یک معلم باشد و ربطی به تجربه او نداشته باشد یعنی هم افراد با تجربه هم افراد تازه کار
میتوانند خلاق باشند. ولی به نظر میرسد افراد تازه کار برای یافتن راهکاری جهت رفع و ارتقای کیفیت کار خود بیشتر
بدنبال خلاقیت اند تا افراد با تجربه که معمولا از یافته ها و داشته های قبلی خود استفاده میکنند.در واقع برای افراد
تازه کار،خلاقیت به معنای کسب تجربه هم هست،پس در آن مصمم تر و طالب ترند. معلم تازه کار خلاق:چکار کنم
بچه ها مفهوم انتقال را در جمع دو عدد بفهمند؟اگر باز هم متوجه نشدند چه؟ معلم تازه کار منفعل: ببینم در آپارات یا… ویدیویی از تدریس…هست_آهان این روش خوبی است.
معلم با تجربه منفعل: جمع و تفریق را از روش قرض دادن به همسایه و قرض گرفتن تدریس میکنم،در ده سالی که
معلمم این روش بهتر جواب داده!
معلم با تجربه یا بی تجربه خلاق: چطوره سبک بعضی درسها را تغییر بدهم،،،،مثلا در زنگ هنر هر دانش آموز یک
چشم بند درست کند و در زنگ هدیه های آسمان آنرا به چشمان خود بزنند و من از جانور عجیبی که برای درس
مهره داران علوم باخود سر کلاس برده ام صحبت کنم در حالیکه چشمها بسته و بی صبرانه منتظر دیدن این
موجودند در مورد اهمیت نعمت بینایی که خداوند به ما داده از آنها سوال کنم.به نظرم ساخت یک چشم بند کار
هنری جالبی است، بینایی نعمت بزرگیست و بدن موجودات شگفتی های زیادی دارد…

۹. سرکار خانم بهناز صدری؛ دبیر فیزیک

برای تدریس دو جنبه در ابتدا باید باشد ، ۱-توانایی علمی ۲- فن بیان، که مورد ۱، هر معلم بدون ان، اجازه تدریس ،
ندارد، البته اینکه شخص مدرکی گرفته باشد و تا سی سال بعد به همان اکتفا کند هم صحیح نیست و این علم باید هر
روز ابیاری و به روز شود. اما مطلب ۲ است که مورد سوال شما میباشد و آن فن بیان تجربه است که خلاقیت در تدریس را به همراه می اورد) چگونه تفهیم مطالب( ،و صد البته دبیر باید به نو اندیشی خود بپردازد که روشهای نوین تدریس است ،به همراه فیلم و کامپیوتر ،میتوان تدریس را جذاب تر کرد و اگر شخص باتجربه پشت این قضیه باشد چگونگی بیان مطالب هم به کمک می اید. سخن کوتاه کنم و نتیجه را بگویم ،شخص باتجربه اگر خود را بروز کند و صرفا به عنوان یک شغل به
کار نگاه نکند و عشق فهماندن مطالب را داشته باشد به خلاقیت بالایی میرسد ،اما معلم تازه کار روش نوین را مسلما یاد گرفته اند ) کار با کامپیوتر ( اما تجربه برخورد با انواع دانش اموز را ندارند و علم کلاس داری را هنوز کامل
نیاموخته اند و خلاقیت موقع نیاز به تفهیم مطلب به شاگردان با گیرایی متفاوت نمایان خواهد شد.

آموزش معلمان

دانلود فایل PDF این مقاله

[su_document url=”http://dl1.raveshtadris.com/weekly_question/%40RaveshTadris%285%29.pdf” class=”دانلود فایل پی دی اف این مقاله”]دریافت فایل پی دی اف این مقاله[/su_document]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *