سؤال هفته – شماره ۳ – اگر رقابت را از کلاس حذف کنیم، یادگیری چه تغییری می کند؟

در این مطلب، مخاطبین محترم  کانال روش تدریس در پاسخ به سوال هفته سوم گفته اند که اگر رقابت را از کلاس درس حذف کنیم، یادگیری چه تغییری می کند؟ نظرات زیبای شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

  • جناب آقای جان محمد اختیاری:

رقابت اگر حذف شود، باز هم شاگردان به درس خواندن ادامه می‌دهند. حتی بهتر از آن شاگردان خودشان و نیازهایشان را می‌فهمند، خلاصه شاگردان به صورت خودکار رفتار خواهند کرد. خودشان برای خودشان درس می‌خوانند.

  • سرکار خانم طاهره‌السادات طباطبایی:

رقابت علمی خیلی خوبه به طوری که تبدیل به حسادت نشه و واقعاً علمی باشه نه نمره‌ای!! دانش‌آموزی که تلاش کنه تا در زمینه علمی از دیگر دوستان پیشی بگیرد اون هم با تمرین و تکرار و تلاش و بدون هیچ سوء نظری خیلی خوبه.

  • جناب آقای بهزاد دهقانی کارشناس تکنولوژی آموزشی:

این موضوع بستگی دارد که فضای روانی و انگیزشی کلاس به چه اندازه به بحث رقابت اهمیت می‌دهد. در مدارس و سیستم‌های آموزشی‌ای که مبنا را انگیزه بیرونی مثل رقابت و جایزه و برنده شدن قرار می‌دهند، هدف رقابت باعث افت درسی و انگیزشی شدید می‌شود. ولی مدارسی که انگیزه‌های درونی (مثل تشویق کلامی، نشان دادن آثار مثبت و منفی عملکرد خود دانش‌آموز، آزادی و احترام در انتخاب‌ها با اشاره به نتایج اعمال، توجه به تفاوت‌های فردی و میزان پیشرفت دانش‌آموز نسبت به خودش _ مثل آزمون‌های ملاکی _ بجای مقایسه با دیگران-مثل آزمون‌های هنجاری-) را مد نظر قرار می‌دهند، اصول رقابت پر رنگی وجود ندارد و حذف آن خللی در حرکت دانش‌آموزان به وجود نمی‌آورد. رقابت در مباحثی مثل مسابقات و خلاقیت‌ها و‌…. می‌تواند سازنده باشد ولی در مبحث درسی باعث می‌شود وقتی که رقیبی نبود یا رقیب خیلی قوی تر یا خیلی ضعیف تر  باشد، دانش‌آموز انگیزه‌ای برای حرکت نداشته باشد. بهتر است دانش‌آموز با گذشته خود رقابت کند نه با دیگران. در این حالت، پیشرفتش مداوم و صعودی تر خواهد بود و تنش و فشار و افسردگی سد راه او نمی‌شوند. رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود؛ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

  • جناب آقای محمد فاضلی از کرمانشاه:

حذف رقابت یعنی حذف پویایی کلاس و معلم محور شدن بیش از حد کلاس می‌شود، رقابت باعث به وجود آمدن انگیزه و تلاش  بیشتر دانش‌آموزان می‌شود. اگرچه رقابت باید سالم و به صورت همگون بین دانش‌آموزان باشد و به وجود آوردن نوع رقابت بستگی به خلاقیت معلم، شیوه‌های روانشانی و سطح کلاس دارد.

  • جناب آقای محمد خالقی از کرمانشاه:

در آموزه‌های دینی ما هم به رقابت توجه شده .فَاسْتَبِقُوا الخَیْرَاتِ… …در کارهای خیر از همدیگر سبقت بگیرید… (سوره مبارکه مائده – آیه شریفه ۴۸) به طور کلی دو نوع انگیزه داریم درونی و بیرونی، اگر دانش‌آموز و دانشجو به این مرحله رسیده باشد که خود را باخودش مقایسه کند و بداند که هرکس تجارب مختلف و استعدادهای مختلفی دارد به مرحله‌ای رسیده که دیگر رقابت با دیگران برایش معنایی ندارد اما عموماً اکثر مخاطبان ما به انگیزه بیرونی وابسته هستند و به طور مثال در سیستم ارزشیابی توصیفی که در مقطع ابتدایی به کار می رود دانش‌آموزان باز هم برگه‌های خود را با هم مقایسه می‌کنند. حذف رقابت در کلاس  باعث بی‌تفاوتی و جدی نگرفتن مطالب توسط مخاطبان می‌شود. ولی خوب لازم هست بازخوردهایی که مدرس به مخاطبانش می‌دهد و فضایی که در کلاس برقرار می‌کند طوری باشد که از شکست نترسند فقط به رشد خود ادامه دهند…

  • سرکار خانم مینا شیخی:

به نظر بنده حذف رقابت می‌تواند خوب باشد ما می‌توانیم رقابت را کمرنگ کنیم و به جای آن هدف را پررنگ کنیم فهمیدن را پررنگ کنیم عالم بودن را پررنگ کنیم علم کاربردی را پررنگ کنیم و در انتها دانش‌آموزانی اخلاقی پرورش بدهیم که نشر علم را وظیفه خودشان بدانند نه اینکه، از اینکه دیگری هم،یاد بگیرد واهمه داشته باشند با اعتقاد قلبی بدانند که زکات علم آموختن است، پس با شوق برای بالا بردن دیگری هم تلاش کنند اگر از بالا نگاه کردن را به دانش‌آموز یاد بدهیم، خودش متوجه خواهد شد که کار فردی جواب نمی‌دهد، و انسان ارزشمند کسی است که علاوه بر بالا بردن خودش دست دیگری را بگیرد و بالا ببرد نه اینکه از دیگران پله بسازد برای بالا رفتن خودش که رقابت این‌گونه عمل می‌کند هیچ کاری بدون عشق و علاقه به موفقیت نمی‌رسد ما باید در دانش‌آموزان برای یادگیری عشق ایجاد کنیم تنها راه انجام یک کار بزرگ آن است که کاری که انجام می‌دهی را دوست داشته باشی

  • سرکار خانم شیوا سیفی:

رقابت سالم یکی از عواملی است که باعث ایجاد انگیزه در یادگیری می‌شود. رقابت باعث می‌شود که فراگیران تلاش بیشتری داشته باشند.ولیکن نمی‌توان گفت اگر روح رقابت گرفته شود یادگیری صورت نمی‌پذیرد.

  • بدون نام:

آنچه که من به عنوان یک دانشجو تا به امروز شاهدش بودم آمیخته شدن حسادت با رقابت بود که گاه حتی اثرات منفی را نیز بر یادگیری می‌گذاشت کاش..رقابت به صورتی باشد که از یکپارچگی فضای کلاس بکاهد و جنبه مسابقه داشته باشد نه عامل استرس بچه‌ها .رقابت مفید = یادگیری

  • سرکار خانم لیلا رنجبر:

در رابطه با  رقابت اگر جنبه‌ای مثبت  داشته باشد خیلی خوب و باعث پیشرفت  است و وجودش در کلاس لازم و ضروری در صورتی که اخلاقیات بدی را به وجود نیاورد . اما در صورتی که باعث استرس و نگرانی و فکر شود منفی است و حذف شدنش بهتر. با نظام توصیفی رقابت به گونه‌ای مختل شده و از بین رفته است و هر فردی با خودش سنجیده می‌شود . این روش خیلی خوبی است . اما شور و هیجان قبل بین دانش‌آموزان نمایان  نیست.

  •  سرکار خانم سپهری:

حذف رقابت از کلاس به یادگیری بهتر کمک می‌کند زیرا تشویش و نگرانی را در بین دانش‌آموزان از بین می‌برد .گرچه عده‌ای معتقدند باعث ایجاد انگیزه می‌شود اما نتیجه این رقابت باید پاداشی باشد که انگیزه‌ای خارجی است. همچنین اگر ایجاد رقابت به درستی صورت نگیرد باعث سرخوردگی و دل زدگی دانش‌آموزان ضعیف می‌شود و به نظر بنده کلاسی که دانش‌آموزانی باانگیزه درونی دارند بدون رقابت هم  یادگیری رخ می‌دهد و هیچ‌گونه آسیب روحی روانی هم به دانش‌آموزی وارد نمی‌شود. به نظرم همان‌طور که استاد فرمودند کلاس با تشویق و تنبیه تبدیل به یک سیر می‌شود کلاسی با رقابت هم اگر درست مدیریت نشود تبدیل به میدان جنگ می‌شود.

  • سرکار خانم سمیه نجفی آموزگار دوم ابتدایی شهرستان جم:

به نظر من با حذف کردن رقابت انگیزه و تلاش دانش‌آموزان تحلیل می رود و سرعت یادگیری کمتر می‌شود  و حتی ممکن هست روی هدف دانش‌آموزان در یادگیری هم تأثیرگذار باشد رقابت باعث تلاش و کوشش برای یادگیری و هیجان در کلاس می‌شود. این چیزی است که بنده به‌شخصه در کلاسم لمس کردم.

  • جناب آقای فرامرز آهنی:

جواب سؤال این هفته را با یک جمله خلاصه می‌کنم، کلاس بدون رقابت مثل اینکه باغبان روی درخت بی‌ریشه زحمت می‌کشد.

  • جناب اقای سلمان رستمی:

به نظر من رقابت همیشه هست در واقع رقابت نکردنم خودش یک نوع رقابته. ما نوع رقابت رو باید در کلاس تغییر بدیم

  • جناب آقای محمد احسان شفیعی:

در همراهی با سؤال مربوط به رقابت لازم دیدم به عنوان معلمی که سر کلاس‌ها بودم در این فضا نفس کشیدم باید بگویم برخلاف نظر بسیاری از روانشناسان و اساتید غربی موضوع رقابت در کلاس‌های ایران تبدیل به یک فرهنگ شده که سبک تربیت خانواده‌ها و پدر و مادرها باتوجه به عوامل زیاد به سمت تشویق دانش‌آموزان به رقابت است. اگر زیربنایی این مهم فرهنگ‌سازی شود که رقابت از کلاس‌های درس بار بندد و همه عوامل و مسببات این موضوع پاک شود. (حتی از ذهن پدر مادرهایی که خود با آرمان و آرزوی رقابت کلاس‌ها زندگی کرده‌اند) خب مسلماً فضا مناسب خواهد شد. و یادگیری به شکل موثرتر و بهتری اتفاق می‌افتد.

2 thoughts on “سؤال هفته – شماره ۳ – اگر رقابت را از کلاس حذف کنیم، یادگیری چه تغییری می کند؟

  1. مهدی محمدی says:

    سلام .من به عنوان شخصی که در بحث موفقیت مالی فعالیت میکنم باید بگویم که اگر رقابت از کلاس ها حذف گردد دیگر دانشاموزان به فکر اینکه از کی بهتر باشم نیست و فقط به فکر خوب شدن خودش میره و سعی میکنه اطلاعات خودش رو با توجه به علاقه و خلاقیت خودش دنبال کنه و از اون لذت ببره . متاسفانه با وجود رقابتی که قبلا وجود داشته و هست وقتی دانش اموز با این شیوه بزرگ میشه فکر میکنه زندگی هم محل رقابته و به جای زندگی کردن زندگی خودش زندگی دیگران رو زندگی میکنه و با دیگران سر زندگی خودش رقابت میکنه و میشه تقلید و تولید فاجعه . و این روند منجر به این میشه که محتوای زندگی خودمون رو گپی کنیم از شخص دیگه ای و در ادامه که خودتون میدونید چی مشه دیگه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *