طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

این مقاله از مجموعه مقالات تولید محتوای الکترونیکی در سایت روش تدریس است که توسط علی پاکزاد نوشته می شود.

قسمت اول: محتوای الکترونیکی چیست؟

قسمت دوم: چهار گام اصلی تولید محتوای الکترونیکی

قسمت سوم: طراحی اولیه محتوای الکترونیکی 

قسمت چهارم: طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

در مقاله ی طراحی اولیه محتوای الکترونیکی  گفتیم که یکی از روش های طراحی ، طراحی به روش فهرستی می باشد .
یک صفحه ی فهرست نیاز به المان های زیر دارد

  1. پشت زمینه یا background
  2.  عناصری که در صفحه فهرست استفاده می شود
  3. مدلها و استاندارد های چیدمان عناوین و سایر عناصر بر روی صفحه فهرست

انتخاب پشت زمینه مناسب برای صفحه فهرست می تواند در دیده شدن راحت تر عناوین فهرست و جلب توجه مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد.
در دو تصویر زیر کدام یک را بیشتر می پسندید.

محتوای الکترونیکی

در نگاه اول تصویر سمت چپ خیلی زیباتر از تصویر سمت راست به نظر می رسد . حتما شما هم با نظر من کاملا موافق هستید . ولی آیا به عنوان پشت زمینه فهرست هم می تواند جالب باشد؟ لطفا به دو تصویر زیر هم توجه کنید.

محتوای الکترونیکی

خب الان نظرتون چیه ؟ تصویر سمت راست یا چپ؟
همانطور که شما هم تفاوت را در دو تصویر دیدید پشت زمینه ی ای که تصویر گل داشت با اینکه خیلی زیبا بود ولی عناصر و عناوین فهرست رو به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و از بهتر دیده شدن آنها و مخاطب پسند بودنشان به شدت کاسته است.

بنابراین همیشه در طراحی های خود ، چه صفحه ی فهرست مطالب و چه صفحات جانبی دیگر، اصل ساده بودن رو حتما حتما حتما رعایت کنید. چون صفحات ساده بر خلاف تصاویر شلوغ ، هیچ وقت حس کهنگی و تکراری بودن رو در مخاطب ایجاد نمیکند. شما فرض کنید اگر صفحه ی تصویر گل را به عنوان پشت زمینه خودمان انتخاب کنیم با چند بار دیده شدن دیگرآن جذابیت اولیه رو برای مخاطب ایجاد نمیکند بلکه رفته رفته با مراجعات یشتر حس خستگی را در کاربر تشدید میکند.

در این تصویر اصل تضاد متن با زمینه رعایت نشده است. یعنی رنگ متن باید با رنگ زمینه متفاوت باشد تا راحت تر خوانده شود.(آقای حافظی نژاد در کارگاه ها ی روش تدریس اصل تضاد را توضیح می دهند)

من همیشه پروژه های کارآموزان کلاسم و یا بساری از محتوا های تولید شده ی کاربران را که بررسی می کردم در تولیدات محتوایی اغلب کارآموزان تازه کار این نکته رو میدیدم ، که پشت زمینه های بسیار شلوغ انتخاب کرده بودند.

در مقاله ی قبل در ارتباط با انتخاب پشت زمینه ی مناسب برای صفحات محتوای الکترونیکی صحبت کردیم در این آموزش قصد دارم درباره استانداردهای  طراحی صفحه ی اصلی  و یا صفحه ی فهرست را مورد بحث و بررسی قراردهیم.

عناصر راهبری محتوای الکترونیکی 

عناصر و موضوعاتی که در اولین صفحه ی یک محتوای الکترونیکی قرار می گیرند  چون وظیفه ی هدایت کاربران به صفحات خاصی را برعهده دارند به عنوان عوامل راهبری یک پروژه محسوب می شوند. که شامل دو دسته ی زیر است

  1. عناصر و موضعات اصلی : شامل عناوین اصلی مربوط به سرفصل های یک پروژه الکترونیکی است.
  2. عناصر و موضوعات فرعی : شامل دکمه ی خروج و آیکن های درباره ما ، ارتباط با ما ، راهنمایی استفاده و … می باشند.

4

نوع چینش و هدایت این آیکن ها بایستی به گونه ای باشد که مخاطبان را دچار سردرگمی نکند چون در غیر این صورت از عملکرد و کارایی اون نرم افزار به شدت می کاهد . بنابراین اصلی ترین بخش یک صفحه از لحاظ بصری به عنوان جایگاه عناصر و موضوعات اصلی انتخاب می شود.

معمولا چینش عناصر اصلی در صفحه به ۴ صورت است.

  1. عمودی
  2. افقی
  3. آبشاری
  4. نامتقارن

هر کدام از این مدل های چینش بسته به نوع کاربری نر م افزار و شرایط سنی می تواند تغییر کند به طور مثال اغلب نرم افزار های کودکان به صورت نامتقارن یا درهم می باشد و یا اغلب  نرم افزار های رسمی به صورت عمودی چیده می شود هرچند ممکن است در همه ی شرایط از همه ی مدل ها استفاده نمود.

در شکل زیر چند نمونه را می توانید مشاهده کنید.

علی پاکزاد

محل قرار گیری عناصر فرعی نیز معمولا در پایین و سمت چپ صفحه و بوده و اغلب به صورت افقی است. همچنین جایگاه دکمه ی خروج ؛ بسته به پراکندگی سایر موضوعات در صفحه ، همیشه در گوشه و بالای سمت راست و یا چپ،  می باشد.

همانطور که می دانید در تمامی صفحات به جز صفحه ی فهرست ، آیکنی به نام دکمه ی بازگشت به صفحه ی اصلی قرار دارد.بنابراین باید دقت داشته باشیم که:

  1. محل قرار گیری این آیکون در تمامی صفحات جانبی ثابت باشد
  2. از یک آیکن مشخص و یکسان برای این کار استفاده شود .

 

18 thoughts on “طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

  1. سحر says:

    سلام وعرض ادب :
    جناب حافظی نژادبنده در مورد مدیریت محتوا ی سلامت از شما کمک ویاری میخوام لطفا به ایمیلم مطالبتونا بفرستید ممنون وتشکر از سایت بسیا عالی وپربارتونیروز وسربلن باشید

  2. حمیده لاری says:

    سلام جناب حافظی نژاد وقتتون بخیر. من دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت هستم واسه طراحی مولتی مدیای پایان نامه ام احتیاج به تم های جذاب برای آماده کردن پاورپوینت دارم میشه لطفا راهنمایی کنید.متشکرم

  3. محمد says:

    سلام. من دانش آموز پایه نهم هستم. سومین سال هست که توی جشنواره تولید محتوا شرکت می کنم. سال اول، رتبه ی اول استان مازندران رو کسب کردم. دیگران میگن خیلی طراحی گرافیکم خوبه. دوست داشتم بتونم توی کلاس های شما شرکت کنم. اگر اشکالی نداره عکس های محتوای امسالم رو براتون ارسال کنم. در واقع میخوام بدونم که امسال رتبه کشوری کسب میکنم یا نه؟ خیلی خیلی ممنون. منتظر جوابتون هستم…

  4. رویا جعفرزاده says:

    با سلام و احترام و عرض تشکر بابت مطالب مفیدتون
    بنده برای اولین بار قصد تولید محتوای الکترونیکی را داشتم و مطالب سایتتون برایم راهنما و انرژی خوبی بود سپاس .

    • جابر مرتضایی says:

      سرکار خانم جعفرزاذه سلام
      ممنون از لطف شما
      اگر محتوا را مناسب دیدید با سایر همکاران به اشتراک بگذارید تا استفاده نمایند

  5. امید سهرابی says:

    با سلام
    سپاسگزارم از زحمات شما و همکاران محترمتان

    قصد تهیه دوره تولید محتوای الکترونیک از صفر تا صد را داشتم ولی لینک خرید را در سایت وزینتان پیدا نکردم لطفاً راهنمایی فرمایید .

  6. علیرضا عباسی says:

    با سلام جناب حافظی نژاد عزیز
    هم اکنون در شهرستان و برای معلمین یک دوره ضمن خدمت آموزش تولید محتوا به مدت ۴۸ ساعت را شروع کردم و مطمئن هستم سایت شما نیز در این زمینه بسیار کمکم خواهد کرد.
    سپاسگزارم

  7. علیرضا عباسی says:

    با سلام و عرض ادب
    سایت و آموزش های مربوطه بسیار عالی و کاربردیه مخصوصا برای بنده که هم معلمم هم مربی کامپیوتر و هم دانشجو …. دو سالی هست که محتوای الکترونیکی در حد کلاس هایم تولید میکنم با اینکه خیلی چیزها را بلدم ولی باید بگم همه چیز را همه کس دانند یعنی یکسری مطالبی شما فرمودین که واقعا عالیه و برای بنده تازگی داشت. نگاهم به تولیدات بعدی خودم عوض شد و افق دیدم وسیع تر …. از شما بسیار سپاسگزارم (علیرضا عباسی از شهرستان کاشمر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *