استراحتک در حین تدریس

دنلود فیلم استراحتک در حین تدریس با لینک مستقیم       حجم:۱۰ مگابایت     مدت:۵ دقیقه

 

اگر کلاس تنوع و استراحت نداشته باشد می شود مثل عکس بالای همین صفحه

مغز فقط بین ۲۰ تا ۵۰ دقیقه توانایی پردازش بدون استراحت را دارد. بعد از این زمان بازدهی مغز به شدت پایین می آید. این مسئله ارتباط مستقیمی با سن مخاطبین هم دارد یعنی هرچه سن پایین تر باشد ذهن زود تر خسته می شود و به اصطلاح زودتر دچار حواس پرتی می شود. برای بهترین بازدهی مغز باید ۲۰ دقیقه روی مغز فشار بیارویم و بعد به آن استراحت بدهیم و باز همین کار را انجام دهیم.

ما در این فیلم به لزوم استراحتک در تدریس می پردازیم و سه نوع تدریس را تحلیل می کنیم

مغز انسان

 

۱-  تدریس بد است – استراحت نیست

در نمودار زیر محور عمودی نشان دهندی بازدهی تدریس و محور افقی نشان دهنده ی زمان کلاس است. یادگیری فقط در قسمت بالا صورت می گیرد یعنی در ۲۰ دقیقه ی اول در بقیه ی وقت کلاس مخاطبین هیچ چیزی یاد نمی گیرند و مکانیسم دفاعی مغز به آن ها دستور میدهد که برای فرار از یک موقعیت نا خوشایند یا بخوابند با موبایلشان بازی کنند.

روش تدریس

۲- تدریس خوب است _ استراحت نیست
می بینیم که ابتدا و انتهای کلاس بیشترین میزان توجه و بازدهی را دارد. ولی از دقیقه ی ۲۰ تا ۷۰ مخاطبین چیزی یاد نمی گیرند چون مغز اون ها خسته شده است. اینجا خستگی کم تر است و آدمک خستگی را کوچکتر است.

روش تدریس

۳- حالت ایده آل: تدریس خوب _ استراحت دارد
در ایده آل ترین حالت هم تدرس خوب است و هم استراحت وجود دارد.
حدودا هر بیست دقیقه یک استراحتک داده می شود و با ایجاد تنوع از خستگی مغز جلوگیری می شود. مثلا یک داستان حاشیه ای طنز و خیلی کوتاه یا یک پرسش و پاسخ در یک موضوع جذاب ( مثلا فوتبال) می تواند تنوع ایجاد کند. و یا اینکه رسما اعلام کنید: پنج دقیقه استراحت.

روش تدریس

دقایق ۲۰،۴۵ و ۷۰ بهترین زمان ها برای استراحتک هستند چون وقت کلاس ۹۰ دقیقه ای را به چهار قسمت تقسیم می شود. در سه قسمت اول می شود تدریس کرد و در قسمت چهارم به مرور پرداخت .
در رابطه با ۲۰ دقیقه ی چهارم تدریس مطالب زیادی هست که هفته ی آینده تقدیم شما خواهم کرد.

انتشار این مقاله با ذکر منبع بلامانع است

استراحتک در تدریس

دانلود- روش تدریس

 

 

 

فیلم در کانال یو تیوب

 

پیشنهاد می کنم از محصول آموزشی تدریس با پاورپوینت استفاده کنید

[dsrc id='28411' ui_div_id='new_value' /]

تخفیف تا ساعت ۲۴:۰۰ روز دوشنبه ۲۵ خرداد

محمد حافظی نژاد

26 thoughts on “استراحتک در حین تدریس

  1. رباب افتخاری says:

    سلام. من دانشجوی فرهنگیان هستم. سه ترم دیگه باید برم تدریس. فکر میکنم این مطالبی که شما ارائه دادین خیلی کاربردی تر از مطالبی هست که ما در طول این ۵ ترم گذشته و حتی در کارورزی یاد گرفتیم.
    واقعا کارتون عالیه جدا

    امکانش هست که از مطالب جدید سایت مطلع بشم هر وقت به روز رسانی میشه؟

  2. معصومی says:

    عرض سلام ادب و احترام
    بنده مدرس دانشگاه هستم با مطالعه ی مقالات و تماشای فیلم های شما به تمام نواقص تدریس در طول ۸ سال پی بردم از خداوند منان توفیق روزافزون شما را خواهانم.

  3. هستی says:

    در روش سوم به درستی به دقایق ۲۰، ۴۵ و ۷۰ برای استراحت اشاره نمودید ولی چرا نمودار مربوط، دقیقا در این دقایق بالاترین میزان یادگیری (۷۵ درصد) را نشان می دهد؟ فکر می کنم شکل سینوسی نمودار به اندازه ۱۵-۱۰ دقیقه جابجا شود بهتر مطلب را برساند.
    نظر شما چیست؟

    • محمد حافظی نژاد says:

      این سه زمان یعنی دقایق ۲۰، ۴۵ و ۷۰ ، تدریس را به چهار تدریس کوچک تر تقیسم می کنند مثل شکل زیر
      شروع۰ ———–۲۰———-۴۵———۷۵———-۹۰ پایان
      و گفتیم که در یک ارائه، لحظه ی شروع و پایان بیشترین بازدهی را دارند
      و این دقایق درست زمان پایان یک تکه از تدریس و شروع تکه ی بعدی هستند
      پس بازدهی در نزدیک این زمان ها زیاد است
      موفق باشید

      • هستی says:

        از نمودار صفحه ۲۸۸ کتاب زیر استفاده کردم و نمودار کلاسی خودم رو کشیدم.
        ابراهیمی قوام، صغری. (۱۳۸۸). کاربرد نظریه های یادگیری در برنامه ریزی درسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. (البته این کتاب بیشتر گردآوری از منابع مختلف هست که اکثر منابع مورد استفاده، سایت های اینترنتی است)
        نتونستم نمودار خودم رو اینجا بذارم به ایمیلتون می فرستم.

  4. هستی says:

    با سلام و احترام
    من چند سالی هست که از این استراحتک استفاده می کنم و بسیار بهره بردم(در کتابی خوانده بودمش). با اجازه شما می خواهم نکاتی را اضافه کنم:
    در مدارس کلاس ها چگونه شروع می شوند؟
    دانش آموزان در حال آمدن و رفتن به کلاس و دفتر مدرسه هستند چون دفتر با دانش آموزان کار دارد یا پول بگیرد یا برای اردو ثبت نام کند یا اینکه معاون مدرسه برای گوشزد کردن نکاتی به بچه ها، به کلاس ها می آید و حواس بچه ها پرت آن می شود.
    معلمان حضور و غیاب را اول کلاس انجام می دهند؛ معمولا معاون مدرسه ابتدای کلاس را برای آوردن دفتر حضور و غیاب انتخاب می کند.
    معلمان تکالیف بچه ها را ابتدای زنگ می بینند یا از بچه ها برای این کار کمک می گیرند
    معلمان پرسش و پاسخ از جلسه قبل را همان اول کلاس پرسیده یا امتحان می گیرند.
    می بینید با این کارها می شود تقریبا وسط زنگ که تازه معلم بخواهد درس دهد که میزان کارایی پایین تر از ابتدای زنگ است. کمی تغییر در برنامه ریزی اثرات مثبت زیادی خواهد داشت.
    در مدارس ما که کلاس ها حدود ۷۵ دقیقه است بهتر است ۲۰ دقیقه اول تدریس انجام شود، ۵ دقیقه به حضور و غیاب بگذرد و ۱۵ دقیقه ادامه تدریس را داشته باشیم و با استراحت ۵ دقیقه ای، ۳۰ دقیقه باقیمانده را به پرسش و پاسخ بپردازیم.
    با سپاس

  5. زینب یاری شیرمرد says:

    سلام ..وقتتون بخیر
    عالی بود واقعا
    با اجازتون من قصد دارم تمامی مطالبی رو تا الان برایم ایمیل کرده اید در قالب یک فایل به دوستانم بدهم .
    فکر نمیکنم بتونن این مطالب رو یکجا و انقدر کامل پیدا کنن.
    ممنون از تمام زحمات شما

  6. رستگار says:

    باسلام و احترام
    بنده از جنابعالی بابت مطالب خوب و کاربردی که در اختیار ما قرار می دهید سپاسگزارم. من با اجازه ی شما این مطالب را در گروه تلگرام همکاران خودم انتشار می دهم
    بازهم منتظر مطالب خوب شما هستیم

  7. م.رحیمی says:

    سلام و درود بر شما تلاشگر بزرگوار
    ممنون از ارسال مطالب مفید و کاربردی ، واقعا تلاشتان را ارج مینهیم و برایتان موفقیت در این راه خطیر آموزشی را از خداوند منان مسئلت داریم .

      • Kamryn says:

        ni9žª&#۶۵۰۷۲;關於那個事件&#652d2;有簡略的解說&#۱۲۲۹۰;ehx︰謝謝你提供的資訊&#۶۵۲۹۲;看來我也必須update一下那篇文章了&#۱۲۲۹۰;在這裡&#۶۵۲۹۲;år要能提供新論é»o或新資訊&#۶۵۲۹۲;我是不在意炒冷飯的&#۶۵۲۹۲;以後有任何意見也都歡迎你提出來&#۱۲۲۹۰;對了&#۶۵۲۹۲;其實你可以直接回應在的舊討論串底下&#۶۵۲۹۲;這個部落格的回應插件還不錯&#۶۵۲۹۲;我會看到的&#۱۲۲۹۰;

  8. فاطمه غضنفري says:

    سلام .ممنون از مطلب مفیدتون لطفا در مورد تدریس ادبیات و زبان فارسی در مقطع دبیرستان هم مطالبی بگذارید .مخصوصا درس تاریخ ادبیات
    من به دنبال روش های تدریس موفق و خوب در این موضوع بودم ولی متاسفانه ما انگار یک بانک اطلاعاتی از روش های موفق تدریس همکاران رو نداریم .مخصوصا اینکه هر ساله مسابقات الگوی روش تدریس هم برگزار میشه.

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام سرکار خانم غضنفری
      ممنون از دیدگاه شما
      ایده ی بانک روش تدریس در تمام رشته ها انشاالله تا چند ماه آینده رو نمایی خواهد شد. در این بانک تمام مدرسان می توانند فیلم هایی از تدریس خودشان در تمام رشته ها بگذارند.
      دسته بندی منظم و ایجاد شبکه ی ارتباطی بین تمام مدرسان از ویژگی های این سیستم خواهد بود.
      موفق باشید

    • Geri says:

      Non capisco perchè bisogna sempre complicare la vita alla gente. Forse è questo il punto visto le ultime modifiche a YT.State rovinando qualcosa che era bello perchè &qi&q;luberootuot;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *