روش-تدریس-آنلاین

روش تدریس آنلاین

روش تدریس آنلاین

روش تدریس آنلاین همان چیزی است که همه ی معلمان جهان باید بدانند. من (محمد حافظی نژاد) این مقاله را ۶ سال پیش نوشته بودم. با شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفتم مجدد آن را بازآفرینی کنم. این فیلم آموزشی تقدیم شما:

 

 

 

امروزه هر معلم باید این مهارت را بیاموزد که بتواند یک دوره ی آموزشی آنلاین برگزار کند. پس باید هم از لحاظ فنی مسائلی را مسلط باشد و هم بداند که روش تدریس آنلاین  چگونه است.

برای قسمت فنی می توانید از آموزش های زیر استفاده کنید:

 

این افراد با ایجاد سایت های مختلف، بستری آسان برای فعالیت اساتید فراهم می کنند. نمونه ی این سایت ها را در مقاله ی موک چیست می توانید مشاهده کنید.

اما واقعا اگر قصد داشته باشید یک دوره ی آموزشی آنلاین در یک سایت موک یا سایت خودتان برگزار کنید. باید از کجا شروع کنید. آیا همین که چند فیلم و فایل صوتی و در قرار دادن آنها در اختیار دانش آموزان و دانشجویان می تواند یک تدریس محسوب شود؟ البته همه ی ما به عنوان مدرس ها می دانیم که دانشجوها با نشستن و تماشا کردن فیلم چیزی یاد نمی گیرند.

در این مقاله نکات کاربری روش تدریس آنلاین به اختصار گفته می شود. گفتنی که این مقاله را با الهام از فعالیت های سایت کورسرا و سخنرانی مدیر این سایت یعنی خانم دافنی کولر نوشتم و البته طبق معمول سعی کردم آن را برای شرایط کشور عزیزمان ایران بومی سازی کنم.

تکنیک های روش تدریس آنلاین

۱- فرصتی برای تمرین بگذارید:

دانشجویان باید مطالب تمرین کنند تا آن را واقعا بفهمند. مطالعات زیادی شده که اهمیت این موضوع را نشان می دهد. تحقیقی که در نشریه ساینس چاپ شد، نشان می دهد که حتی یک تمرین بازیابی ساده، که دانشجوها فقط باید مطلبی را که قبلاً یاد گرفتند را تکرار کنند یادگیری بسیار بهتر انجام می شود. شکل زیر خلاصه ای از این مقاله است. ستون آبی نشان دهنده ی مطالعه به تنهایی است، نمودار خاکستری نشان دهنده ی تکرار مطالعه است و نمودار قرمز نشان دهنده ی تمرین کردن.

 

تدریس آنلاین

 

پس خوب است در روش تدریس آنلاین حین ضبط یک فیلم از دانشجو بخواهیم که فیلم یا فایل صوتی را متوقف کند تمرینی را انجام دهد و مجدد آن را اجرا کند. و یا در پایان هر فیلم یک کار عملی یا تمرین تدراک ببینیم و از دانشجو بخواهیم که قبل از تماشای فیلم بعدی حتما این موارد را انجام دهد. بسیاری از سایت های حرفه ای آموزش آنلاین ، این امکانات را به صورت رایگان در اختیار اساتید قرار می دهند.

۲- از زمان بندی های مناسب استفاده کنید.

شما باید یک تجربه ی واقعی ایجاد کنید. کلاس در یک روز معین شروع شود. زمان بندی این فیلم ها باید معقول و منطقی باشد. در روش تدریس آنلاین بسته به محتوای درس و سن مخاطبان درس های مجازی می توانند هر روز یا هفته ای برگزار شوند. برای اینکار از وبینار هم می توانید استفاده کنید.

۳- از سیستم های نمره دهی استفاده کنید

شما باید تکلیف های واقعی بدهید که دانشجویان  نمره های واقعی بگیرند. شما می توانید از مخاطبان بخواهید تا جواب سوال ها را برای شما ارسال کنند بعد آن ها را به صورت ماشینی با استفاده از نرم افزار های مختلف یا با کمک خود دانشجویان آن تکالیف را تصحیح کنید. اگر از قالب های آماده ی سایت هایی مانند کورسرا استفاده کنید همه چیز برای شما از قبل آماده است. در یک ویدئو به صورت مفصل آموزش ساخت آزمون به وسیله سایت ادمودو را آموزش داده ام.

طریقه ساخت آزمون آنلاین با استفاده از سایت ادمودو

۴- مدرک معتبر آموزش آنلاین بدهید

در کورسرا این اتفاق می افتد که در پایان دوره، دانش آموزان مدرک روش تدریس آنلاین می گیرند. آنها می توانند این مدرک را به کارفرمای آینده شان ارائه کنند و شغل بهتری بیابند، دانشجویان زیادی در کورسرا همین کار را کردند. برخی دانشجویان مدرک آموزش آنلاین را گرفتند و آن را به مؤسسه ی آموزشی که در آن درس می خواندند ارائه کردند و به ازای آن واحد دانشگاهی گرفتند. پس این دانشجویان واقعاً چیزی معنی دار در ازای وقت و تلاششان از این کلاس ها می گرفتند.

شما هم می توانید با کسب اعتبار از ارگان های مختلف مانند فنی حرفه ای ، آموزش و پرورش ، جهاد دانشگاهی و … به مخاطبین خود مدرک آموزش آنلاین معتبر بدهید.

۵-از فیلم ها و تدریس طولانی پرهیز کنید

در روش تدریس آنلاین باید از حالت یکنواخت سخنرانی یک ساعته خارج شویم. می توانید مثلاً مطالب را به چند قسمت تقسیم کنید، به طوریکه قسمت های هشت تا ۱۲ دقیقه ای داشته باشید، مثلا یک تدریس یک ساعته را به ۵ قسمت ۱۲ دقیقه ای تبدیل کنید که هر یک به طور منسجم موضوعی را عرضه می کنند.

دانشجوها می توانند این مطالب را به صورت های گوناگون بسته به پیش زمینه شان، مهارت هایشان یا علایقشان دنبال کنند. مثلاً ممکن است برای برخی دانشجوها کمی مطالب مقدماتی مفید باشد که بقیه ی دانشجوها ممکن است از قبل بدانند. ممکن است برخی دانشجوها به مطلب تقویتی خاصی علاقه داشته باشند و بخواهند شخصاً آن را پیگیری کنند.

پس شکل و قالب این کلاس ها به ما امکان می دهد از حالت یک اندازه برای همه دور شویم، و به دانشجوها اجازه می دهد که برنامه ی درسی شخصی تری را دنبال کنند. تدریس با پاورپینت

 

 ۶-زمینه ای برای ارتباط دانشجویان با یکدیگر فراهم کنید.

هرچه ارتباط مخاطبان شما باهم بیشتر شود آنها بهتر می توانند مطالب را یاد بگیرند. فرض کنید در نیمه ی شب برای کسی سوالی پیش آمده شاید یکی دیگر از مخاطبان شما که این موضوع را بلد است در همان لحظه بیدار باشد و بتواند جواب دوستش را بدهد بدون اینکه مزاحمتی برای شما ایجاد شده باشد.

در کورسرا میانگین رسیدن افراد به پاسخ هایشان زیر ۲۰ دقیقه است چون به علت جامعه ی آماری بسیار بزرگ همیشه افراد آنلاین که پاسخ را بدانند پیدا می شود. پس حتما زمینه ی پرسش و پاسخ دانشجویان از یکدیگر را فراهم کنید. جالب اینجاست که گاهی ممکنی است خود مخاطبان بدون اطلاع شما گروه علمی تشکیل دهند و به یادگیری بپردازند.

 

۷- حتما با استفاده از بازخورد ها و نتایج آزمون، روش تدریس خود را تحلیل کنید.

مزیت جالب روش تدریس آنلاین است که شما می توانید با استفاده از نرم افزار های گونان از کیفیت کار خود با خبر شوید. به راحتی ایرادات کار خودتان و مشکلات دانشجویان را بفهمید و به اصطلاح آنالیز کاملی روی روش تدریس خودتان انجام دهید.شما می توانید این داده را استفاده کنید تا به پرسش های اساسی پاسخ دهید مثل اینکه راه کارهای خوب یادگیری مؤثر در برابر نامؤثر کدامند.

بازهم تکرار می کنم اگر از سایت های میزبان تخصصی استفاده کنید همه ی این زیر ساخت ها آماده است.

 

۸- درآموزش آنلاین، مخاطب را در گیر بازی کنید

شبیه کاری که فیس بوک  یا اینستاگرام می کند. حتما دیده اید که شبکه های اجتماعی شرایطی را فراهم می کنند که افراد بتوانند یکدیگر را تایید کنند. افراد از اینکه مورد تایید دیگران قرار بگیرند خیلی لذت می برند و انگیزه ی بیشتری برای انجام کارها دارند. شما هم در آموزش آنلاین باید کاری کنید که دانشجویان امتیاز جمع کنند. و بتوانند به دیگران امتیاز بدهند.

آموزش معلمان

دانلود رایگان فایل pdf “تکنیک های روش تدریس در آموزش آنلاین”

16 thoughts on “روش تدریس آنلاین

  1. دبیر ریاضی says:

    چقدر جای این وبسایت خالی بود. همیشه درگیر یک سری مطالب غیر ملموس بودیم.

    یک سوال: من در حال فکر بر روی این موضوع هستم که با آغاز سال تحصیلی مجازی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ چگونه دانش آموزانم جدی بگیرند و (در واقع کلاس معکوس اتفاق می افتد) بعد از دیدن فیلم آموزشی پروژه یا حل تمرین ها را جدی بگیرند؟
    زمانی که در ملاس وبینار آنلاین میشویم، چگونه کلاس را فعال کنیم و بحث کنیم، آن هم با دانش آموزانی که اصلا نمیشناسیم؟؟؟؟؟
    از تهدید کردن به کم کردن نمره خوشم نمی آید و اگر واقع بین باشیم کارساز نیست. چون سال قبل که مجازی شد، مدارس (مدیرا و حتی آموزش و پرورش) بنا را بر راحت گرفتن گذاشتند و تقریبا همه با نمرات غیر واقعی (نمرات مجازی ) بالا آمدند و گویا هنوز جدی نگرفته اند. این را همه معلم ها درک کردند.

  2. Pingback: روش تدریس انفرادی یا مطالعه مستقل | روش تدریس

  3. حمید says:

    سلام جناب حافظی نژاد
    لطفا کتاب هم در زمینه ی آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی معرفی کنید
    از مطلب خوب شما هم سپاسگذارم

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام دوست خوبم
      دوکتاب به فارسی که در این زمینه نوشته شده اند
      ۱- نظام جامع یادگیری الکترونیکی(الزامات آموزشی،فنی و سازمانی)
      ۲-یادگیری الکترونیکی(مبانی،طراحی،اجرا،ارزشیابی)

  4. پارسا اسدیان says:

    سلام .ممنون از مطلب شما
    شما از سایت هایی با قالب های آماده گفتید . چقدر خوب بود اگر نحوه ی عضویت و استفاده از این سایت ها را هم آموزش می دادید

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام جناب اسدیان عزیز
      با توجه به تنوع این سایت ها امکان آموزش عضویت در همه ی سایت هابرای ما مقدور نیست.
      در هر سایتی قسمتی برای آموزش نحوه ی عضویت و استفاده از امکانات آن سایت وجود دارد لطفا از راهنمای همان سایت ها استفاده کنید.
      موفق باشید
      به امید دیدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *