۱۵ راز برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

۱۵ راز برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

آموزش به بزرگسالان کار ساده ای نیست، به‌ویژه اگر این دانش‌آموختگان بزرگسال، بزرگ‌تر از شما باشند. در این جمع به عوامل بسیاری از جمله احترام و عدم نصحیت باید توجه کرد، اما گاهی اوقات برخی احساس می‌کنند توجه به این نکات بی‌معنی است.

۱. محتوای مرتبط با سن بزرگسالان

برای معلمین جوان انگلیسی کاملا طبیعی است که مخاطبین آن هابزرگتر از خودشان باشند. در نتیجه حفظ موضوع مرتبط به کلاس و فهم آن، بسیار مهم است. بحث درباره جنبه‌های فرهنگ جوانان مدرن ممکن است برای افراد بالای ۵۰ سال جذابیتی نداشته باشد. بنابراین همیشه حفظ موضوع مرتبط با گروه، مهم است به طوری‌که گروه شرکت‌کننده بسیار علاقه‌مند و هماهنگ با صحبت‌های شما باشند.

۲. برای آموزش بزرگسالان پرشور باشید.

علاقه شما به موضوع مورد بحث خودتان، بسیار حیاتی است. اگر معلم مشتاق به نظر نرسد و فقط اطلاعات را منتقل کند، هیچ‌کس چیزی یاد نخواهد گرفت.. بزرگسالان فورا می‌توانند صحبت کنند، اما اگر شما علاقه‌ای به آنچه انجام می‌دهید نداشته باشید آن‌ها مجبورند سکوت کنند.

۳. تشویق برای سوال پرسیدن

بیشتر اوقات افرادی که شما به آنها آموزش می‌دهید، سال‌هاست مدرسه را ترک کرده‌اند. آن‌ها ممکن است قوانین مناسب کلاس را ندادند، بنابراین مهم است که آن‌ها را تشویق کنید تا سوالات زیادی تا جایی که ممکن است، بپرسند. چقدر خوب است اگر در پایان هر مبحث بگویید: حالا، کسی سوال دارد؟ اگر مخاطب بزرگسال شما از مسئله مورد نظر مطمئن نبود، معمولا دست خود را بالا برده و چیزی می‌پرسد.

۴. آن‌ها را به صحبت بگیرید.

درگیر نگه داشتن هر دانش‌آموز در هر گروه سنی، مهم است و این مهارتی است که اکثر مدرسان دیر متوجه آن می شوند. گاهی اوقات ممکن است معلمی فقط روی کسانی که در بحث شرکت ‌می‌کنند متمرکز شود و افراد آرام‌تر به تدریج از جمع خارج شوند. سعی کنید با پرسیدن سوالات مختلف از کسانی که اغلب صحبت نمی‌کنند، آن‌ها را نیز به طور یکسان در کلاس درگیر کنید. به سادگی پای تخته بایستید و اطلاعاتی را که به آن‌ها برای ماندن در ذهنشان کمک نمی‌کند، فهرست کنید.

۵. توزیع عادلانه

رعایت عدالت ، مسئله دیگری است که با مسئله قبلی گره خورده است. مطمئن شوید که همه شانس صحبت کردن را داشته باشند و مهارت‌‌های جدید را تمرین می‌کنند. بعضی اوقات ممکن است دانش آموزی بسیار فعال صحبت کند و فرصت صحبت کردن را از بقیه افراد بگیرد. بنابراین مهم است که ایده یا فعالیتی را مطرح کنید و از این طریق همه را در بحث و کارگروهی درگیر نموده و همه اجازه شرکت داشته باشند.

۶. لبخند بزنید.

به نظر لبخند ساده‌ترین چیز در جهان است اما به سادگی در هر زمانی فراموش می‌شود! به خاطر داشته باشید که جهان آموزش بزرگسالان احتمالا از زمان دانش‌آموزی شما متفاوت باشد و بنابراین تجربیات شخصی آنها از معلمان، افراد عبوس و خشنی باشد که هرگز نمی‌خندند.  خوشحالی خود را نشان دهید، صورت شاد به طور حتم کل کلاس را آرام می‌کند.

۷. شناسایی انواع یادگیری

راه‌های یادگیری در افراد مختلف متفاوت است و بزرگسالان نیز مستثنی نیستند. یادگیرنده‌های تجسمی عمومی‌ترین گروه هستند و در ذهن خود مطالب را حفظ می‌کنند، اما به خاطر داشته باشید که انواع دیگری هم وجود دارد. بررسی بر روی انواع یادگیری بسیار مهم است و ببینید هرکدام از دانش‌آموزان شما در چه گروهی قرار می‌گیرند. به علاوه ترکیب تکنولوژی‌ها در کلاس بسیار آسان‌تر می‌شود.

۸. انعطاف‌پذیر باشید.

معلمین مبتدی با ناب‌ترین نیت، اولین درس خود را ارائه می‌دهند. آن‌ها نقشه طراحی شده‌ای دارند که معمولا شامل کار گروهی و نظایر آن است، فکر می‌کنند همه چیز به آرامی و مطابق  میل آن‌ها پیش خواهد رفت. به‌هرحال، بعضی اوقات کلاس ممکن است در جهت متفاوت، تغییر مسیر دهد. اگر این اتفاق افتاد وحشت نکنید، فقط به خاطر داشته باشید که مادامی‌که شما روی موضوع خود متمرکز باشید، کلاس موفق است. با تمرکز بر روی موضوع می توانید کلاس را مدیریت کنید

۹. بهبود یا بهینه‌سازی

زمانی‌که دانش‌آموز اشتباه واضحی می‌کند می‌تواند برای معلم جوان‌، کاملا دلهره آور باشد. اغلب، معلمین به سادگی اشتباه دانش‌آموز را چشم‌پوشی می‌کنند زیرا آنها از برتری دانش‌آموزان می‌ترسند. توصیه این است،

کاری انجام ندهید، فقط کار آ‌ن‌ها را با کمترین تشویق، تصحیح کنید.

معمولا چیزی مانند این جمله که (جمله خوبی بود اما……) (آیا می‌توانی آن را اصلاح کنی؟)، این مسئله یادگیرنده ی بزرگسال را برای امتحان گرامر و اصلاح خود تشویق می ‌کند.

۱۰. موضوعات مورد علاقه

بگذارید مخاطب بزرگسال شما در رابطه با موضوعات مورد علاقه اش صحبت کند. ارتباط با همسر، قیمت اتوموبیل و … نگران این نباشید که کلاس از مبحث اصلی خارج می شود. هر چیزی که به زبان انگلیسی در کلاس مطرح شود به یادگیری زبان کمک می کند

۱۱. تشویق

دانش‌آموزان با سن پایین بیش از یادگیرنده‌های بزرگسال  نیاز به تشویق دارد. افرادی که مسن‌ترند به تشویق بی‌میل‌تر به نظر می‌رسند. این می‌تواند چالش عمده‌ای باشد چون  برای آن‌ها موضوع درس مهم است.

۱۲. کنترل تنش ها

مراقب باشید بزرگسالان روی بعضی موضوعات حساس هستند. مطرح کردن مسائل سیاسی و … ممکن است باعث تناقض بین افراد شود. تا می توانید از موضوعات عمومی و همه پسند برای مثال ها و موضوعات صحبت استفاده کنید. با این کار هم مدیر موسسه ی آموزشی و هم شاگردان بزرگسال از شما راضی خواهند بود.

۱۳. انگلیسی صحبت کردن

ممکن است بدیهی به نظر برسد اما مهم است به ویژه به افراد مبتدی، یادآوری اینکه ممکن است به صحبت با زبان مادری وسوسه شوند و این می‌تواند مضر باشد. معمولا اگر برای یادگیرنده گان بزرگسال سوالی پیش بیاید در میان خود شروع به صحبت کنند. این صحبت ها معمولا به زبان مادری است. از مخاطبین بخواهید تا حتی بین خودشان انگلیسی صبحت کنند.این مسئله برای یادگیری لغات جدید به آنها کمک می‌کند و معلم احساس نمی‌کند از آن‌ها جدا شده است.

۱۴. استخراج کلمات

اینکه از دانش آموزان بخواهیم به کلمه فکر کنند و معنای آن را بیابند تا اینکه خودمان معنی آن را بگوییم حایز اهمیت است. این کار باعث می شود تا دانش آموزان حس کنند خودشان معنی لغت را از قبل میدانستند و الان فقط باید آن را به زبان آورند.

 

۱۵. خوش‌حال باشید!

هیچ کس نگفته که مدرسه و یادگیری باید خسته‌کننده باشد، بنابراین مهم است که کلاس سرگرم‌کننده باشد به طوری‌که دانش‌آموزان را به خود درگیر نماید. به بازی‌ها و برنامه‌های مختلف که می‌تواند همه را در کلاس درگیر کند، فکر کنید.شادی به سبک‌تر شدن هوای کلاس و وادار به صحبت کردن مخاطبان  خجالتی کمک می‌کند!

 

درست است که مخاطبین شما بزرگسال هستند ولی در یادگیری زبان انگلیسی مبتدی هستند پس به اندازه ی تدریس برای مخاطبین خردسال صبرو حوصله داشته باشید

 

منبع: http://busyteacher.org/7273-teach-adults-15-secrets.html

ترجمه: سرکار خانم منصوره صداقتی

البته بنده (محمد حافظی نژاد) متن اصلی را مقداری تغییر دادم و آن را طبق فرهنگ و شرایط ایران عزیزمان بومی سازی کردم

آموزش معلمان

16 thoughts on “۱۵ راز برای آموزش زبان انگلیسی به بزرگسالان

  1. rozita___z says:

    سلام وقت شما بخیر…
    بسیار ممنون از اطلاعات خوبتون….
    من همچنین از یک سایت بسیار خوب برای یادگیری زبان استفاده می کنم ک پیشنهاد می کنم شما هم از این سایت و همچنین از کانال تلگرام آن ها بازدید کنید.
    آدرس سایت: ZababDanan.ir
    کانال تلگرام: zabandanan@

  2. Sh says:

    سلام من یک کلاس بزرگسال دارم که که سطحشون متوسطه، سر کلاس خیلی بهشون feed دادم و تکلیف هم که ازشون میخاستم عذر و بهانه میاوردن که سر کاریم و….
    امتحان میانترم رو سخت گرفتم که یکم به خودشون بیان و درس بخونن. بعضیاشون خراب کردن و الان ناامیدن که بتونن ترم رو پاس کنن و به مدیر آموزشگاه گفتن که ما قبول نمیشیم این ترم و ترم بعد احتمال زیاد نمیایم. مدیر آموزشگاه هم تقصیر رو انداخته گردن من که چرا اینقد سخت گرفتم بهشون. میگه اینجوری دفع میشن. حق هم داره. من الان باید چه کار کنم؟ نمیخام کارم رو از دست بدم.

    • Jane says:

      à°¤ెà°²ుà°—ు à°¬ాà°Ÿ à°µిà°¶ేà°·ాà°²ు à°šà°¦ిà°µి, à°¨ేà°¨ూ à°…à°•్à°•à°¡ే ఉన్à°¨ంà°¤ à°¸ంà°¤ోà°·ంà°—ా à°…à°¨ిà°ªింà°šింà°¦ి. à°† à°µిà°¶ేà°·ాà°²ు, à°«ోà°Ÿోà°²ు à°¦۳¨&074;దజేà°¸ిà°#ంà°…ుà°•ు ధన్యవాà°¦ాà°²ు à°¸ుà°œాà°¤ à°—ాà°°ు, à°† à°šేà°¤్à°¤ో à°®ాà°¤ృà°­ాà°·ా à°ª్à°°à°¤ిà°œ్à°žà°¨ు à°•ూà°¡ా ఇక్à°•à°¡ే à°ªొంà°¦ుపరిà°¸్à°¤ే à°‡ంà°•ా à°¬ాà°—ుంà°Ÿుంà°¦ి.

    • Snowy says:

        September 19, 2010>I am so excited I've already got Alpha pre-ordered and it will be delivered to my Kindle on Sept 28th! Even though this will be the last werecat book, I am so thankful I was stubborn enough to keep looking for a good werecat series. It has been great ride with Faythe and all of the Sonh-tceutral pride Can't wait to see what your new adult series is going to be!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *