ایجاد انگیزه در دانش آموزان

ایجاد انگیزه در دانش آموزان مقدمه – آوای تدریس شماره۱۱

مقدمه ی ایجاد انگیزه در دانش آموزان

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

دانلود فایل صوتی  مقدمه ی ایجاد  انگیزه در دانش آموزان

 

متن فایل صوتی:

آوای تدریس شماره ۱۱

مقدمه ی ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

جیمز کامر، پزشک و مربی مشهور معتقد است که :

از ابتدای تاریخ تا کنون، هیچ گاه چنین حجم وسیعی از اطلاعات که مراقبان بزرگسال نقشی در کنترل آنها نداشته باشند، مستقیما در دسترس فرزندان ما قرار نگرفته است.

 

در حال حاضر ما برای جلب توجه دانش‌آموزانمان یک رقابت سخت با عوامل گوناگون داریم. ما دائماً داریم تلاش می‌کنیم تا روی دانش‌آموزان و فرزندانمان تأثیر بگذاریم اما پیام های مختلف و تأثیرگذاری دیگری از کانال های مختلف به دانش‌آموزان ما می رسد و تلاش های ما را کم اثر می‌کند.

اینترنت، شبکه های اجتماعی و موبایل، دوستان و عوامل دیگری که حتی ما از آن‌ها اطلاع هم نداریم.

 

در فایل صوتی قبلی در رابطه با نوجوان ابری صحبت کردیم و گفتیم تصور غیرواقعی ما از نوجوان باعث عدم شناخت و فاصله گرفتن ما با نوجوان می‌شود؛ و گفتیم که باید شناخت کافی از نوجوان داشته باشیم.

 

گاهی فکر می‌کنیم که دانش‌آموزان را می‌شناسیم ولی فقط فکر می‌کنیم.

 

وقتی یک پدر و مادر برای افت تحصیلی دانش‌آموز خودشان به مدرسه آمدند هیچ‌کس هیچ دلیلی برای افت تحصیلی و گوشه‌گیری شدید آن دختر پیدا نکرد.

والدینی که ادعا می‌کردند بهترین شرایط رو برای دخترشان فراهم کردند.

تا اینکه یکی از دوستان آن دختر گفت که او یک سال است که عاشق یک خواننده‌ی زیرزمینی شده. جالب اینجاست که خود خواننده هم اصلاً از این موضوع اطلاع ندارد و فقط این دختر با دیدن عکس‌های آن خواننده در صفحه‌ی اینستاگرام عاشق شده.

پس با این میزان شناخت شما فکر می‌کنید که ما چقدر می توانیم روی دانش‌آموزمان تأثیرگذار باشیم؟

خب بعد از شناخت، ما باید با نوجوان ارتباط برقرار کنیم. مواردی که در این فایل صوتی خدمت شما عرض می‌کنم با رویکرد دانش‌آموزان نوجوان هست ولی شما همین تکنیک‌ها را برای هر سن و سالی می توانید استفاده کنید.

حتی برای بزرگسالان. البته باید باسلیقه‌ی خودتان آن‌ها را مناسب سن مخاطب خودتان کنید. من در این فایل صوتی از واژه دانش‌آموز به‌عنوان مخاطب هدف استفاده می‌کنم چون بیشتر مخاطبان وب‌سایت روش تدریس دبیران و اساتید دانشگاه هستند.

ولی شما می‌توانید همین تکنیک‌ها را برای فرزند یا نزدیکان خودتان اجرایی کنید.

اما برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان باید ارتباط خوبی بگیریم. بنده ایده‌هایی که برای ارتباط خوب با دانش‌آموزان نیاز هست را عرض می‌کنم

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

 

  1. شنونده‌ی خوبی باشیم

این‌یک اصل بدیهی در ارتباط است. به‌خصوص اگر با دخترخانم‌ها صحبت می‌کنید حتماً باید گوش کنید. در هنگام گوش دادن با تکان دادن سر و گفتم آها، ام… نشان دهیم که داریم به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهیم. گاهی ممکنه دیگران از شما بخواهند تا بروید و با نوجوانی صحبت کنید.

خیلی مراقب باشید چون قرار نیست واقعاً فقط شما صحبت کنید. قبل از آن باید بشنوید. خوب هم بشنوید.

حرف دانش‌آموز را قطع نکنید. موردی که من تابه‌حال با آن مواجه شدم این است که بعضی از دانش‌آموزها که زیاد فیلم می‌بینند درست مثل قهرمان‌های فیلم‌ها صحبت می‌کنند در این مواقع من لجم می‌گیرد چون حس می‌کنم دارد برای من نقش بازی می‌کند و ژست می‌گیرد اما تحمل می‌کنم و بازهم می‌شنوم.

چون اگر انتظار دارم که دانش‌آموز حرف‌های من را بشنود باید حرف‌های او را بشنوم. همیشه به این فکر می‌کنم که باید ارتباط بگیرم، بعد اعتماد جلب کنم بعد انگیزه ایجاد کنم، بعد خودش تغییر می‌کند.

 

  1. رازنگهدار باشیم

هر صحبتی که بین شما و دانش‌آموز ردوبدل می‌شود باید به‌عنوان یک راز تا همیشه در سینه نگه‌دارید. گاهی اوقات دانش‌آموز شما صحبت‌هایی می‌کند که به نظر شما اصلاً چیز محرمانه‌ای نیست و بدون در نظر گرفتن این موضوع صحبت‌های دانش‌آموز را به فرد دیگری منتقل می‌کنید.

حال‌آنکه همان موضوع بی‌اهمیت ازنظر شما برای دانش‌آموز بسیار مهم بوده. مثلاً دانش‌آموز از ارتباط خوبش با عمویش برای شما می‌گوید و شما هم ندانسته این موضوع را به خانواده منتقل می‌کنید و این در صورتی است که خانواده‌ی دانش‌آموز هیچ ارتباطی با عمویش ندارند و مدت‌هاست رابطه‌ی خود را به دلایلی قطع کرده‌اند.

در این صورت دانش‌آموز اعتمادش را به شما از دست می‌دهد. پس هر صحبتی که بین شما بوده باید بین شما بماند؛ اما گاهی برای کمک به دانش‌آموز لازم است که برخی موضوعات را با دیگران مطرح کنیم و نظر آن‌ها را بخواهیم برای این کار خیلی مراقبت کنید که تا آنجا که امکان دارد آبروی دانش‌آموز نرود و رازهای آن برملا نشود.

ایجاد انگیزه در دانش آموزان
ایجاد انگیزه در دانش آموزان

 

 

  1. اصل “تو می تونی”

گاهی دانش‌آموز دچار کسلی و رخوت می‌شود. نشان دادن نقاط قوت آن‌ها بسیار مؤثر است. از آن‌ها تعریف کنیم. از کارهای خوبی که تا الآن داشته‌اند، از مسابقه‌ی ورزشی که برنده‌شده‌اند، از هنرهای دستی که دارند حتی از ظاهر آن‌ها. به‌هرحال اگر با نگاه مثبت به دانش‌آموز نگاه کنیم مطمئناً چیزهای بسیار خوبی برای تعریف کردن در وجود آن‌ها می‌بینیم

 

  1. دوستت دارم حتی اگر موفق نشوی

در قسمت قبلی یعنی اصل تو می تونی گفتیم که باید به دانش‌آموز بگوییم که تو می تونی؛ اما باید مراقب باشیم در این کار زیاده‌روی نکنیم چون ممکن است دانش‌آموز واقعاً نتواند و صحبت‌های شما ممکن است فقط اعصاب او را خورد کند.

درست مثل شناگری که قرار بوده ۱۰۰۰ متر شنا کند اما بعد از ۴۰۰ متر عضلات او به‌کلی گرفته است و دیگر قادر به ادامه‌ی شنا نیست ولی مربی دائم فریاد می‌زند و می‌گوید نه تو می تونی ادامه بده تو می تونی این در صورتی است که آن شناگر اگر ادامه بدهد غرق می‌شود.

یا یک مربی فوتبال به بازیکن مصدومش بگوید تو می تونی ادامه بده در این حالت بازیکن بیشتر آسیب می‌بیند. گاهی لازم است که دانش‌آموز را متوقف کنیم و به خاطر تلاش‌هایی که کرده از او تشکر کنیم. درست مثل یک مربی شنا که تیوب را برای شناگر پرتاب می‌کند واو را از غرق شدن نجات می‌دهد. بعد به او می‌گوید.

 

آرام باش عزیزم کارت عالی بود من به خاطر تلاشت به تو افتخار می‌کنم.

 

خب حالا با خودمان فکر کنیم آیا بعد از یک نمره‌ی بد یا یک تلاش ناموفق برخوردمان با دانش‌آموز چگونه است؟

 

  1. صدازدن باصفت‌های هیجان‌انگیز و جذاب 

این هم یک تکنیک بسیار جالب و امروزیِ و به‌شدت بین شما و دانش‌آموز ایجاد صمیمیت می‌کند. دانش‌آموزها به خاطر روح لطیف و خلاقیت‌هایی که دارند همیشه برای هم یک سری اسم‌ها می‌گذارند و معمولاً با همان اسم‌ها و القاب یکدیگر را صدا می‌زنند.

شما هم می‌توانید صفت‌هایی بسیار جذاب به دانش‌آموزان بدهید. مثلاً برای پسرها: مرد بزرگ، خوش‌تیپ، مرد قرن یا مثلاً برای دخترخانم‌ها: کدبانو، ایران دخت و مواردی از این قبیل البته یک نکته‌ی بسیار مهم رو دقت کنید. این کار شما ریسک دارد؛ یعنی ممکن است صفتی را بگویید که دانش‌آموز شما ناراحت شود.

باید صفت‌های شما نیش‌دار و کنایه‌دار نباشد مثلاً به کسی که ۱۲۰ سانتیمتر قد دارد بگویید رشید یا کسی که قدبلندی دارد بگویید آسمان‌خراش خب مطمئناً این دانش‌آموزان ناراحت می‌شوند. باید در عین صمیمیت حریم و جایگاه خودمان را حفظ کنیم.

مثلاً در دوران دبیرستان مدیری داشتیم که به من می‌گفت مرد کارهای سخت و من از این صفت خیلی خوشم می‌آمد و همین باعث شده بود تا کارهای سختی که دیگران از آن فرار می‌کردند را من قبول کنم.

اما ششمین مورد که به نظر خودم خیلی تازه و جدید است را می‌خواهم خدمت شما عرض کنم

 

  1. دست و پاگیر نباشید

به عبارت امروزی اینکه که “پیله نباشید”

این مورد در والدین و معلمان مهربان خیلی زیاد دیده می‌شود. دائماً می‌گویند بزار کمکت کنم. بزار راهنمایی‌ات کنم. گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم کمک کنیم و می‌توانیم ایجاد انگیزه در دانش آموزان انجام دهیم ولی درصورتی‌که شاید بهترین کمک ما این باشد که دخالت نکنیم و بگذاریم دانش‌آموز ما کار خودش را بکند. گاهی اوقات دانش‌آموز ما نیاز به خلوت دارد.

البته این مواردی که عرض می‌کنم جنبه‌ی عمومی ندارند و این کاملاً به شخصیت دانش‌آموز شما بستگی دارد. مثلاً اگر دانش‌آموز شما برون‌گرا باشد نیاز بیشتری به صحبت و درد دل دارد و اگر دانش‌آموز شما درون‌گراست نیاز بیشتری دارد که تنها باشد؛ اما بهترین حالت برای کمک به دانش‌آموز زمانی است که خودش بخواهد و خودش سراغ شما بیاید.

 

ممنون که به این فایل صوتی با عنوان مقدمه ی ایجاد انگیزه در دانش آموزان گوش دادید.

به‌زودی کارگاهی با عنوان ایجاد انگیزه برگزار می‌شود که از شما بزرگواران برای حضور در آن کارگاه دعوت خواهم کرد.

در آن کارگاه از روش های ایجاد انگیزه در دانش آموزان و دانشجویان خواهیم گفت. ان شاءالله

این مقالات را هم مطالعه کنید:

 

روش های ایجاد انگیزه در مخاطبان

کبریت هایی برای شلعه ور کردن انگیزه در دانش آموزان

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

ایجاد انگیزه در دانش آموزان

8 thoughts on “ایجاد انگیزه در دانش آموزان مقدمه – آوای تدریس شماره۱۱

  1. صغری حسینی مربی بهداشت says:

    سلام به شما روان شناس ایجاد انگیزه بخصوص در دانش آموزان.
    دفتر و خودکار را برداشتم و با توجه به شخصیت دانش آموزانم برای هرکدام یک صفت انتخاب کردم.
    مثل: قهرمان کارهای خلاقانه
    زیبا کلام
    داننشمند ۹ ساله
    وووو
    ممنون و سپاسگزار از شما👏🙏

  2. نازنین says:

    باسلام و خدا قوت به شما مدیریت محترم سایت و همکاران عزیزتان
    از بابت اینکه مقالات آموزشی خیلی خوب و با کیفیت تولید می کنید از شما سپاسگزاریم.
    برایتان موفقیت روز افزون از پروردگار یکتا آرزومندم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *