تدریس نکات کنکوری

اینکه همیشه دانش آموزان و دبیران دنبال نکات کنکوری هستن به معضلی برای آموزش و پروش تبدیل شده است. تاکید بیش اندازه بر تدریس نکات کنکوری ، آموزش تست زنی و … باعث می شود فلسفه و حقیقت علوم زیر سوال برود در توضیح بیشتر این مسئله فیلم آموزشی آماده کرده ام که شما را به دیدن آن دعوت می کنم .

مدت: ۳:۵۲ دقیقه

حجم: ۱۰ مگابایت

برای دانلود فیلم با لینک مستقیم اینجا کلیک کنید.

متن این ویدئو در زیر آمده است.

سلام به شما دلسوزین نظام آموزشی

بنده محمد حافظی نژاد هستم مدیر وبسایت روش تدریس و تشکر می کنم از مدیریت سایت سخن معلم که این فرصت رو در اختیارمن گذاشتن و ازمن دعوت کردن تا مقاله ای در این سایت قرار بدهم ولی من ترجیح دادم ویدئویی ضبط بشه تا از این طریق با شما مخاطبین خوب سایت سخن معلم همچنین مخاطبین سایت روش تدریس ارتباط داشته باشم

می خواهیم از فلسه ی کلاس های کنکور بگوییم آیا خود این کلاس ها و کنکور فلسفه ای دارد یا نه؟ یا اینکه ما باید اسمش را چیز دیگری بگذاریم.

اما قبل از آن بیاییم واژه ی فلسفه را کمی توضیح بدهیم. وقتی از فیساغورث پرسیدن تو چیکاره هستی خودش را فیلسوف معرفی کرد. و گفت من دوستدار حکمت هستم. پس فیلسوف یعنی دوستدار حکمت، و حکمت هم یعنی کشف دانش ، پس به صورت خلاصه، فیلسوف یعنی دوستدار کشف دانش و به صورت راحت تر یعنی کسی که دوست دارد حقیقت چیزی را بفهمد.

فیلسوفان در مباحث خود به دنبال کشف حقیقت هستند نه چیز دیگری

اما در مقابل فیلسوفان گروه دیگری وجود دارند به نام سفسطه گر ها یا سوفسطائیان ، این ها اهل مغلطه هستند. به دنبال کشف حقیقت نیستند. سفسطه گر ها می خواهند به هر ترتیبی شده. حرف خودشان را به کرسی بنشانند. چه این حرف حق باشد یا نه.  و اصلا حقیقت امور برایشان مهم نیست.

خب با این توضیحات دوباره برگردیم سراغ کلاس های کنکور و خود قضیه ی کنکور. آنچه باید اتفاق بیافتد این است که در کلاس باید حقیقت درس ها و فلسفه ی آنها گفته بشود و دانش آموز باید با کاربرد علوم و اینکه چرا دارد اینها را یاد میگرید آشنا شود.

متاسفانه در کلاس های کنکور رایج شده که درس ها خوانده می شوند صرفا برای اینکه قرار است آزمون داده شود. و به جای اینکه به فلسفه ی علوم فکر کنیم که اصلا چرا ریاضی ، شیمی و فیزیک می آموزیم و این علوم چه چیزی برای ما دارند ، این چیزها ی زیبا رها شده اند و به شدت تاکید می شود روی نکات کنکوری

و در کلاس های ما سفسطه گری جای فلسفه را گرفته است

من از همه ی شما خواهش می کنم برای تغییر این شرایط یک گام کوچک بردارید

و از اصطلاح ” این نکته کنکوری است” استفاده نکنید.

اگر می خواهید اهمیت یک چیز را در کلاس نشان بدهید بگویید این نکته مهم است این نکته مقدمه است بر مسائل بعدی ،این نکته جمع بندی مسائل قبلی است و از گفتن جمله ی” این نکته کنکوری است ” خود داری کنید. شاید این قدمی باشد که ما از سمت سفسطه گری و جدل بریم به سمت فلسفه علم و حقیقت علومی که در آموزش و پروش ما داریم به دانش آموزانمان یاد می دهیم.

تدریس نکات کنکوری

 

 

6 thoughts on “تدریس نکات کنکوری

  1. هدی says:

    با عرض سلام و تشکر از سایت فوق العادتون من چند تا سوال در زمینه روش تدریس دارم آیا غیر این بخش تبادل نظر راه دیگه ای برای ارتباط با شما هست؟

  2. حسین says:

    هیچوقت قرصهایی که حال ادم راخوب میکنند جای خوب هایی که دل ادم را قرص میکنند نخواهد گرفت.سلام خیلی خوب بودواستفاده کردم .موفق وپیروز باشید جناب حافظی نژاد.عزت زیاد

  3. دبیر فیزیک says:

    سلام همکار عزیز و دلسوزم جناب حافظی نژاد عزیز
    من خیلی سعی می کنم که طوری تدریس کنم که ضمن گفتن نکات کنکوری کاربردهای آن را هم در زندگی گوش زد کنم.
    ولی کلا از این ویدئو لذت بردم
    سپاس فراوان

  4. فاطمی says:

    خیلی خوب بود حرف دل ما رو زدین من دخترم الان سال سومه ریاضیه و درست سه ساله که ما واقعا زندگی خوبی نداریم
    امیدوارم ما خانواده ها و بچه ها مون زود تر از این اسارت رها بشیم.
    راستی فونت مقالتون هم خیلی ریزه چشم اذیت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *