تمرینات قبل از تدریس

تمرینات قبل از تدریس به‌راحتی می‌تواند تفاوت بین یک مدرس قدرتمند و یک مدرس ضعیف را مشخص کند. اگر قرار است برای گروهی جدید یا مبحثی جدید را تدریس کنید اهمیت تمرین بیشتر می‌شود.

بعضی از مواقع مدرس بعد از تدریس از کار خودش راضی نیست و تا ساعت‌ها و حتی روزها بعدازآن کلاس خودش را سرزنش می‌کند که چرا این‌قدر بد ارائه دادم ، چرا هیچ‌کس به حرف من گوش نمی‌داد، چرا آن حرف‌های اضافی را زدم اصلاً لازم نبود و … این افکار منفی زندگی شخصی مدرس را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما اگر قبل از کلاس به‌خوبی تمرین می‌کرد مطمئناً تدریس برای او خیلی شیرین‌تر می‌شد.

چگونه تمرینات قبل از تدریس را انجام دهیم؟

۱-تمرین در زمان جمع آوری محتوا

یک مدل تمرین که من خیلی دوست دارم همان زمانی است که دارم محتوا را جمع‌آوری می‌کنم. به این صورت که وقتی یک ایدهٔ جالب به ذهنم می‌رسد یک‌بار آن را با خودم تکرار می‌کنم درست همان‌طوری که سر کلاس تدریس می‌کنم. این خودش یک تمرین خوب است.

۲-درزمان ساخت پاورپوینت

وقتی‌که پاورپوینت را آماده می‌کنم خودم را در حال تدریس تصور می‌کنم و بعد از ساخت هر اسلاید یک‌لحظه مکث می‌کنم و یک‌بار آن را ارائه می‌دهم قبلاً این کار را با صدای بلند انجام می‌دادم ولی به علت تمرین زیاد این کار را در ذهنم انجام می‌دهم

۳-وقتی پاورپوینت تمام شد. یک‌بار از اول تا آخر آن را مرور می‌کنم .

۴-استفاده از فیلم و صدا

به شما پیشنهاد می‌کنم از خودتان فیلم بگیرید و یا صدای خودتان را ضبط کنید . بعد با دقت به صدای خودتان گوش کنید. اگر برای اولین بار این کار را انجام می‌دهید به‌احتمال‌زیاد از صدای خودتان بدتان می‌آید و این حسی است که خیلی‌ها دارند . نگران نباشید.

اما چگونه این کار را انجام دهیم؟

در ساده‌ترین حالت معمولاً تمام گوشی‌های همراه امکان ضبط صدا رادارند . می‌توانید از همان استفاده کنید. حتی برای فیلم‌برداری هم می‌توانید از گوشی خودتان استفاده کنید . کافی گوشی را درجای مناسب قرار دهید و خودتان در مقابل آن به اجرا بپردازید . آن فیلم همه‌چیز را در رابطه با تدریس شما به شما نشان خواهد داد. جالب اینجاست بدانید این روش در عین سادگی بسیار جدید است و یکی از بهترین روش‌های رتبه‌بندی معلمان در جهان محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنم سخنرانی بیل گیس در سایت تد (ted.com) را تماشا کنید عنوان این سخنرانی: Bill Gates- Teachers need real feedback است یعنی معلمان به بازخوردهای واقعی نیاز دارند. در مقاله های “سلمان خان از تکنولوژی آموزشی می گوید” و “درس پژوهی ” در این رابطه صحبت کرده ایم.

۵-برای خانواده یا دوستان نزدیک خودتان تدریس کنید.

بعدازآن بخواهید تا ایرادات شمارا بگویند حتی می‌توانید از آن‌ها سؤال هم بپرسید با این کار می‌توانید خودتان را در یک کلاس واقعی تصور کنید.

۶-تدریس در مقابل آینه

آینه این امکان را برای شما فراهم می کند تا تصورتان از خودتان واقعی شود.آینه می گوید که مخاطبان با چه شکل و شمایلی روبرو هستند. برخی فکر می کنند موقع حرف زدن خیلی زشت می شوند و برخی حس می کنند خیلی خوشکل حرف می زنند. این افکار تاثیر مستقیمی بر نحوه ی تدریس دارد. آینه راستش را به شما می گوید البته این شما هستید که می توانید آینه را باور کنید یا نه. اگر ژست شما قشنگ نیست و از آن لذت نمی برید مطمئنا آینه اشتباه می کند شما هیچ عیبی ندارید. 🙂

۶-تدریس برای اشیاء

اگر هیچ امکاناتی ندارید و هیچ کس هم حاضر نیست برای تدریس شما وقت بگذارد. بهتر است از در و دیوار کمک بگیرید. مطمئن باشید که هیچ کجا مخاطب به این ساکتی گیر نمی آورید.

 

کلید واژه: تمرینات قبل از تدریس

15 thoughts on “تمرینات قبل از تدریس

  1. Pingback: روش تدریس

  2. فاطمه says:

    سلام شبتون بخیر
    واسه مصاحبه اموزش پرورش شنیدم از داوطلب میخان ۵ دیقه تدریس کنه
    واسه من که اولین بارمه چجور باید اینکارو کنم؟چه متنی باید انتخاب کنم؟تو اتاق مصاحبه باید بصورت نشسته اینکارو کرد یا ایستادو تدریس کرد..کلا گیج شدم

  3. toba says:

    سلام و عرض تبریک بابت هدف قشنگتون .مطالبتون بسیار مؤثر و مفیده متشکرم .لطفا فیلمهای آموزشی بیشتری در اختیارمون قرار بدید در شهرستان امکان دسترسی به کلاسهای حضوری نیست و این فیلمها کمک بزرگی برای ماست.موفق وسلامت باشید.

  4. حمیدرضا says:

    سلام و خسته نباشید استاد
    میشه بفرمایید در لینک زیر با چه نرم افزار یا ترفندی دو دکستاپ ایجاد کردید؟
    من با اینکه مدرس نیستم همیشه مطالبتونجذابتونو دنبال میکنم.
    تشکر بابت آموزشهای مفیدتون

    • جابر مرتضایی says:

      سلام جناب آقای حمیدرضا
      میشه بفرمایید کدام لینک زیر، که ما بتوانیم بهتر راهنمایی‌تان کنیم؟

  5. سیده بهاره موسوی says:

    با سلام خدمت استاد گرامی و ارجمند
    من مدرس دانشگاه هستم البته فقط دو ترم تدریس داشتم . با سایت شما دقیقا همان ابتدای تدریسم آشنا شدم که هنوز سر کلاس حاضر نشده بودم وکلی استرس داشتم . شما خیلی به من کمک کردید سایت شما بدون اغراق بهترینه .نمیتونستم خودم را کنترل کنم و برای شما پیام تشکر نگزارم . شما باعث شدید خیلی موفق تدریس کنم ونه تنها استرس نداشته باشم بلکه یک تدرس خوب داشته باشم و موفق در کنترل کلاس .فقط یک غصه دارم اون این است که در شهرستان هستم واز لحاظ مالی توانایی ثبت نام در کلاس های شما را ندارم آرزو میکنم زودتر اوضاع مالیم خوب شود که بتوانم در کلاس های شما شرکت کنم . از شما خیلی سپاس گزارم

  6. الهام says:

    سلام. چند وقت پییش از شما سوالی در زمینه ی آمادگی برای تدریس پرسیدم. شما فرمودین برو جلوی آینه تمرین کن. من این کار را انجام دادم. حواسم خیلی پرت می شد. با دوربین فیلم برداری هم خیلی استرس گرفتم و نتونستم تا آخر ادامه بدم. من با آدم ها خیلی راحت تر کنار میام تا باخودم واسه همین از مادر و خواهرم خواستم بشینن و براشون تدریس کردم
    بازم ممنون جناب آقای حافظی نژاد

    • محمد حافظی نژاد says:

      سلام سرکار خانم الهام
      قبلا هم به جنابعالی روش های تمرین را گفته بودم و عرض کردم هر کدام که احساس می کنید با آن راحت تر هستید را انجام دهید.
      ولی بازهم توصیه می کنم اگر می خواهید نقاط قوت و ضعف خودتان را پیدا کنید فیلم تدریس خودتان را تماشا کنید.
      استرس جلوی دوربین برای دفعات اول طبیعی است.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *