سیستم آموزشی دخترانه

مگر مدرسه و دانشگاه فقط برای دختر هاست؟

آوای تدریس شماره ۸

مدرسه و دانشگاه برای دختر هاست

دانلود آوای تدریس شماره ۸ بالینک مستقیم      حجم :۳.۶ مگابایت        مدت:۵ دقیقه

 

متن آوای تدریس شماره ۸

سیستم آموزشی دخترانه!

 

  • چرا میزان فرار از مدرسه و ترک تحصیل در پسران بیشتر است؟
  • چرا اساتید دانشگاه از دانشجویان دخترشان راضی‌ترند؟
  • چرا تعداد دختران دانشگاه‌های ما بیشتر از پسرهاست؟
  • چرا کلاً دختران یک مقداری درس‌خوان‌ترند؟
  • چرا معمولاً معلم‌ها می‌گویند کلاس‌های دختران بهتر است؟

 

و بسیاری از این چراها که همه نشان می‌دهد سیستم آموزشی ما شاید یک مقداری دخترانه باشد. معمولاً تمرکز دخترها بیشتر است و در پسرها تقریباً کمتر است و از آن‌طرف انعطاف پسران بیشتر از دختران است. سیستمی که الآن موجود است نیازمند یک شخصیتی است که متمرکز باشد و غیر منعطف که این شرایط باحال و هوای دخترها بیشتر جور است.

معمولاً پسرها نمی‌توانند مدت طولانی یک کاری را انجام دهند (البته دختران هم نمی‌توانند) ولی پسرها تحملشان یک‌کمی کمتر است. پسران نیاز بیشتری به فعالیت بدنی و حرکت‌دارند، نمی‌توانند زیاد یکجا بنشینند ولی ما از آن‌ها می‌خواهیم تا یک ساعت روی یک صندلی سفت بنشینند

( در حاشیه خدمتتان عرض کنم که پزشکان می‌گویند نشستن بر روی صندلی سفت به مدت طولانی هم برای دخترها و هم برای پسرها در سنین نوجوانی باعث تحریک جنسی می‌شود و اصلاً کار درستی نیست)

پسران بیشتر دوست دارند کار خودشان را انجام دهند اما ما میگوییم: کاری که من به‌عنوان معلم یا استاد، دوست دارم را انجام بده! و کاری که من از تو می‌خواهم را باید انجام دهی!

ما به پسران می‌گوییم که ساکت باشند، آرام باشند و در حقیقت به آن‌ها می‌گوییم که:«یک دختر باشند!»

 

من چرا این صحبت‌ها را می‌کنم؟ راستش بیشتر یک درد و دل است. دلم به حال پسران خلاق و فعال این مرزوبوم می‌سوزد. همین‌طور که دختران را خیلی دوست دارم، و دوست دارم که آن‌ها هم پیشرفت کنند ولی سیستمی که الآن موجود است به نظر من بیشتر باشخصیت دختران تطبیق دارد و حق پسران ما ضایع می‌شود. این را صرفاً جهت اطلاع خدمتتان عرض کردم، بحث، بحث مفصلی است. تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه انجام‌گرفته است.

مثلاً همیشه از این‌که معلم پسرهای دوره‌ی ابتدایی یک خانم باشد، زیاد موافق نبودم. چون اعتقاددارم پسرها در آن سن باید یک الگوی مردانه ببینند و مرد بودن را یاد بگیرند تا این‌که تحقیقات خانم  آلی کار شلمن (Ali Carr-Chellman)  را دیدم، ایشان درزمینهٔ  روش تدریس فعال تحقیقات زیادی را انجام دادند و پیشنهاد می‌کنند که پسرها در دوره‌ی ابتدایی بهتر است که معلم مرد داشته باشند تا مرد بودن را یاد بگیرند و همین‌طور که دخترها باید خانم بودند را یاد بگیرند. خلاصه در سیستمی که موجود است، خیلی سخت است که یک مرد، بیرون بیاید و خروجی سیستم آموزشی ما یک مرد باشد.

 

حال با این وضعیتی که الآن هست، چه‌کار کنیم؟

من نمی‌توانم یک نظر جامع و کامل بدهم؛ چون این مورد به خیلی از چیزها مرتبط است که واقعاً در تخصص و قدرت من نیست. من فقط به عزیزانی که این متن را می‌خوانند و معمولاً استاد یا معلم هستند، سه تا توصیه و تکنیک خیلی راحت را عرض می‌کنم.

اول: این‌که پسرها را درک کنیم چه دانش‌آموز باشند و چه دانشجو؛ اگر پسرها می‌خواهند مقداری مرد بازی درآورند، جلوی آن‌ها را نگیریم؛

دوم: این‌که برای تدریس پسران دانش‌آموز حتماً از بازی استفاده کنیم. بازی کردن به آن‌ها آزادی عمل می‌دهد و اجازه می‌دهد که بیشتر و به‌صورت آزادانه‌تری، پسر باشند؛

سوم: حال اگر ما معلم خانمی هستیم و به پسران آموزش می‌دهیم، یا استاد خانمی هستیم و شاگردان مرد داریم، ارتباط پسرها را با مردان خوب و موفق بیشتر کنیم تا آن‌ها یک الگوی مردانه و موفق را داشته باشند.

***

اگر این فایل صوتی را مفید دیدید حتماً آن را به اشتراک بگذارید.

موفق و پیروز باشید تا آوای تدریس بعد، خدانگهدار…

12 thoughts on “مگر مدرسه و دانشگاه فقط برای دختر هاست؟

  1. faeze says:

    اولین بار هست که مطلب رو دوست ندارم و علاوه بر اون غیرکارشناسی میدونم.
    به هر حال…
    منتظر مطالب بعدی هستم.
    موفق باشید

    • جابر مرتضایی says:

      سرکار خانم faeze سلام
      ممنون از اینکه نظر شخصی خودتان را مطرح کردید
      اما خوشحال می شدیم دلیل این نارضایتی شما را بدانیم

  2. کبری says:

    سلام شبتون بخیر
    من یک استاد خانم هستم که ریاضی و آمار درس میدهم.این ترم درس آمار ۳ واحدی با رشته برق دارم که فقط پسر هستن.از نظر دانشگاه من برای درس ۳ واحدی باید دو ساعت مفید درس بدم .منم تلاشمو میکنم که درس رو جذاب درس بدم)مرتب سوال میپرسم و مثال میزنم)همه از کارم راضی هستن.فقط مشکلی که هست اینه که خیلی خسته میشن و عملا بعد از یک ساعت و ربع به بعد دیگه اظهار خستگی میکن .اکثرا درسشون تداخلییه و بعداز یک ساعت از وقت کلاس میرن اون کلاسشون.قبل از درس من هم کلاس داشتن.

    • جابر مرتضایی says:

      سرکار خانم کبری سلام
      بابت اینکه تلاشتان می کنید که کلاس را به محیط جذاب تر و مؤثرتری تبدیل کنید از شما سپاسگزاریم
      آیا شما در بین تدریس خود استراحتک دارید؟ اگر ندارید لازم است استراحتک هایی را نیز در بین آموزشتان داشته باشید که هم برای شما و هم برای دانشجویان شما لذت بخش باشد و برای اطلاعات بیشتر مقاله زیر را مطالعه بفرمایید
      استراحتک در حین تدریس

  3. کبری says:

    سلام شبتون بخیر
    من یک استاد خانم هستم که ریاضی و آمار درس میدهم.این ترم درس آمار ۳ واحدی با رشته برق دارم که فقط پسر هستن.از نظر دانشگاه من برای درس ۳ واحدی باید دو ساعت مفید درس بدم .منم تلاشمو میکنم که درس رو جذاب درس بدم)مرتب سوال میپرسم و مثال میزنم)همه از کارم راضی هستن.فقط مشکلی که هست اینه که خیلی خسته میشن و عملا بعد از یک ساعت و ربع به بعد دیگه اظهار خستگی میکن .اکثرا درسشون تداخلییه و بعداز یک ساعت از وقت کلاس میرن اون کلاسشون.قبل از درس من هم کلاس داشتن.نمیدونم چکار کنم که بتونم بیشتر درس بدم؟

  4. فریبا says:

    کاملا با مطلب موافقم سیستم ما برای دخترای خلاق هم محیط مناسبی نیست چه برسه به پسرها واقعا محیطش استرس زا است به نظرم .
    من امسال یه روز ابتدایی ساعت داشتم وقتی وارد دفتر شدم حدود ده دانش آموز که تمرین ریاضی ننوشته بودن همراه معلم خشگین در دفتر حضور داشتن واین دانش آموزا گریه کنان از مدیر میخواستن که اونا رو ببخشن کلاس پنجم ابتدایی خود من اصلا اینطور محیطی رو نمی پسندم

  5. عاطفه ترکمن says:

    باسلام
    راهنمایی استاد حافظی نژاد یک تلنگر کوچک برای دریای سیستم آموزشی است که امید دارم موج آن تا ساحل مقصود برسد.
    ما هم که دختر هستیم از سیستم آموزشی ناراضی ایم، به طور غیرمستقیم در مدارس دخترانه درحال القا و تشویق هستند که مردانه رفتار کن، مردانه فکر کن، مردانه کار کن وگرنه در جامعه جایگاهی نداری. تا زمانی که شوهر داری، خانه داری و فرزندپروری جزء حواشی فعالیتهای زنانه باشد، کارمند، پزشک، مهندس، مدیر بودن افتخار باشد، برای جایگاه بهتر وارد دانشگاه شده و این مشکل ادامه دارد. در ارتباطات، در اشتغال، در ازدواج و …
    همین طور پسرهایی که باید فردای زندگی خود و خانواده را بسازند به نحوی دیگر با همان مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که استاد فرمود.
    در بخشی از فایل به خلاقیت و فعالیت پسرها اشاره شد.
    یاد جمله ای از کتاب “خودباوری در خلاقیت” افتادم : در زبان تبتی برای خلاقیت یا خلاق بودن واژه ای وجود ندارد، نزدیکترین ترجمه به آن “طبیعی” است. به عبارت دیگر اگر بخواهید خلاقتر باشید، فقط باید طبیعی تر باشید.
    متشکرم

  6. علی says:

    به نظرم سطح کاری و فکری خودتونو با این عنوان پایین آوردید.
    می تونم حدس بزنم ریشه این عقیدتون از کجاست ولی منطق داشته باشید.من که گوشش نکردم به نظرم ارزشش رو نداشت.
    این فقط یه نظر بود پس جبهه نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *