مصاحبه با سعید محمدی استاد تند خوانی

فایل صوتی مصاحبه سایت روش تدریس با آقای سعید محمدی استاد تند خوانی

 

دانلود فایل صوتی با لینک مستقیم گفتگوی محمد حافظی نژاد با سعید محمدی استاد تند خوانی 

حجم: ۳.۵ مگابایت

مدت: ۱۵ دقیقه

 

متن گفتگو

محمد حافظی نژاد

سلام مخاطبین عزیز سایت روش تدریس من محمد حافظی نژاد هستم امروز افتخار این رو داشتیم که در خدمت دوست عزیز و بزرگوارم جناب آقای محمدی باشیم. ایشان در زمینه‌ی تند خوانی استاد هستند و تألیفاتی هم داشتن. افتخار این رو داریم که یک فایل صوتی باهم ضبط کنیم و در رابطه با این صحبت کنیم که چه چیزهایی بهتر است در آموزش‌وپرورش آموزش داده بشود و چه چیزهایی را ما آموزش نمی‌دهیم؟

سعید محمدی

سلام عرض می‌کنم خدمت شما و مخاطبین عزیز سایت روش تدریس باعث افتخار است که امروز در خدمت آقای حافظی نژاد هستم و امیدوارم صحبت‌هایی که بین ما ردوبدل می‌شود برای معلمان و مخاطبین این سایت کارآمد باشد.

محمد حافظی نژاد
ممنون. شما آموزش تند خوانی می‌دهید و مخاطبین زیادی دارید و خیلی راضی هستند به نظر شما تند خوانی چقدر در رشد فردی و زندگی دانش آموزان و حتی خود معلمان می تونه تأثیر داشته باشه؟

سعید محمدی :
بیاید این‌جوری بررسی که مثلاً آموزش رانندگی چقدر در زندگی یک آدم میتونه کاربرد داشته باشه؟ مسلماً زیاد . شاید شما بگید که من می‌خواهم همیشه از آژانس استفاده کنم اما ممکنه یک روزی شما مجبور به رانندگی بشوید. حالا اگر از قبل خودتان رو آماده کرده باشید این مهارت می تونه برای شما تأثیرگذار باشد. و اگر آدمی هستید که همیشه از ماشین خودتان استفاده می‌کنید این مهارت واقعاً قیمتی ندارد و می تونه به‌شدت به شما کمک کند در هر کاری که می‌خواهید انجام بدهید. این یک مثال بود حالا این رو ببریم و بگیم زبان انگلیسی چقدر اهمیت دارد؟ با یادگیری زبان انگلیسی یک دنیای جدید برای ما باز می‌شود. دسترسی به هزاران مقاله و کتاب‌های اورجینال و این مهارت‌ها چیزهایی هستند که به نظر من قیمتی ندارند. خب برگردیم به همان تندخوانی خودمان . تندخوانی چقدر می تونه مهم باشه؟ الآن همه به این نتیجه رسیدیم که سرعت رشد علم این‌قدر بالا است.

حتی من می خوام اعتراف کنم که منی که ۱۶ ساله با روش‌های تند خوانی آشنا هستم و ۶ ساله به‌صورت تخصصی در موسسه‌ی جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف و جاهای دیگر دارم درسش میدم خودم کتاب‌هایی دارم که نمی رسم بخونم

چرا؟ چون هر هفته یا هر دو هفته من میرم کتاب‌فروشی‌های میدان انقلاب و شهر کتاب و می‌بینم چقدر کتاب اضافه‌شده که من باید حتما اون ها رو مطالعه کنم. این ها رومی خرم و شروع می‌کنم به خوندن و بازهم می‌بینم کتاب جدید اومده. و فقط کتاب نیست هر روز باید اینترنت چک بشه و سرعت رشد اطلاعات این‌قدر زیاده که با روش های سنتی نمیشه اطلاعات خودمون رو به روز نگه داریم. مگه اینکه بگیم آقا ما یک چیز رو بلدیم و لا غیر همینکه که هست.

محمد حافظی نژاد
با دوتا از دوستان یک کتابی هم نوشتید البته این بزرگواران دوستان من هم هستند. اسم این کتاب رو گذاشتید انسان ۲۰۲۰ میشه در رابطه با اون هم یک توضیح به ما بدین؟

سعید محمدی :

کتاب انسان ۲۰۲۰ مهارت های ضروری است که یک انسان باید تا چند سال آینده داشته باشه وگرنه از گردونه رقابت خارج می‌شود.

یکی از این مهارت های فوق ضروری مهارت فن بیان و خوب حرف زدن است. ما چطور باید حرف بزنیم؟ با دیگران باید چطور ارتباط برقرار کنیم. الآن در دنیا میگن هر چقدر شبکه ی ارتباط شما قوی تر است آدم موفق تری هستید. یک مهارت فوق ضروری دیگر مهارت خواندن است.

مقاله ی دیگری رو می خوندم که در شرکت گوگل دارند مدیرانی رو تربیت می کنند که اگر حجم این اطلاعات هر روز ۲ برابر شد این مدیران چیکار باید بکنند.پس شرکتی به بزرگی گوگل تشخیص داده که همچین اتفاقی دارد می افتد پس ما چطور می‌توانیم مهارت خواندن را نداشته باشم.

تا سال ۲۰۲۰ که به‌زودی بهش می رسیم و کمتر از ۵ سال وقت داریم ، سرعت چاپ کتاب و مقالات ۴۴ برار می‌شود.

یعنی اگر فکر کنیم در حوزه ی تخصصی ما هر روز یک مقاله به زبان فارسی یا انگلیسی قرار می گیرد، در سال ۲۰۲۰ هر روز ۴۴ تا مقاله قرار می گیرد. با این شرایط روند آموزش تغییر خواهد کرد. و کتاب انسان ۲۰۲۰ ما را مجهز می کند برای این کار.

محمد حافظی نژاد
خب با این سرعت پیشرفت که همه ی ما می دانیم فکر می کنید مثلاً سال ۲۰۲۰ ویا ۲۰۵۰ و با این سیستم آموزشی چه بلایی سر بچه ها میاد؟ آیا احتمال منقرض شدن سیستم آموزشی متمرکز وجود نداره؟

سعید محمدی :
سوال بسیار سخت و دو لبه است. من چطوری بهش پاسخ بدم؟ من می خوام نظر شخصی خودم رو بگم و امیدوارم به جایی برنخورد. و

پیش‌بینی می‌کنم تا سال ۲۰۵۰ آموزش‌وپرورش به این شکل صد در صد منقرض خواهد شد.

وان شاالله اتفاقی بی افتد در تفکر خانواده‌ها و جامعه و معلم‌ها که واقعاً دلسوز هستند برای دانش آموزان که بیاییم از ریشه درستش کنیم. چیزهایی به بچه ها یاد بدهیم که بچه ها در زندگی دچار مسئله نشوند. ما چیزهای بدیهی یاد می‌گیریم که استفاده‌ی آن‌چنانی برای ما ندارد. ما می تونیم اطلاعات رو تو موبایلمان اگر اینترنت داشته باشه ببینیم. چرا ما باید ذهن بچه ها رو از یک سری بدیهیات پرکنیم بیاییم مهارت حل مسئله رو به دانش آموزان یاد بدهم. چطور باید با مسائل زندگی‌اش کنار بیاد؟

محمد حافظی نژاد
بله. بعد از ۱۲ سال در سیستم آموزشی که ما یک انسان در اختیار داریم واقعا خروجی ما یعنی کسی که دیپلم می‌گیرد چی هست؟

آدمی که بعد از ۱۲ سال آموزش هیچ درآمدی نمیتونه برای خودش کسب کنه.

بعد از ۱۲ سال قادر به ازدواج نیست.

بعد از ۱۲ سال انگلیسی خوب نمیتونه صحبت کنه کسانی هم که انگلیسی خوب صحبت می کنن معمولاً از کلاس‌های بیرون از مدرسه یاد می‌گیرند. و مهارت های اجتماعی ،

حتی مهارت های دینی و مذهبی

و این انسان اگر ۱۲ سال وقت می‌گذاشت و یک کار دیگر رو انجام می‌داد مطمئناً خیلی پیشرفت می‌کرد و نابغه‌ای در اون زمینه می‌شد.

حس دیگری که من دارم اینه که

آموزش‌وپرورش شبیه یک شرکت ورشکسته شده

متأسفانه چون نشانه های ورشکستگی رو داره ما به چه شرکتی می گیم ورشکسته
به شرکتی که مشتری های اون ناراضی باشند. اگر ما مشتری ها رو دانش آموزان و خانواده ها و کل جامعه در نظر بگیریم می دونیدکه ما بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز داریم و این جمعیت در خانه ها هستند و یعنی کل جامعه و من نمی تونم بگم همه یا بیشتر ولی قسمت قابل توجهی از این جمعیت از آموزش‌وپرورش ناراضی هستند. ما به شرکتی می گوییم ورشکسته که کارمندانش ناراضی باشند. خب قسمت قابل توجهی از کارمندان چه اون هایی که به کلاس می روند و چه اون هایی که در اداره آموزش‌وپرورش هستند ناراضی هستند. ما به شرکتی می گوییم ورشکسته که چوب حراج به اموالش می زند . متأسفانه طرح هایی میاد مجلس که اجازه بدین مدارسی که جاهای خوب شهر هستند رو بفروشیم. به خاطر کمبود های مالی و از اون طرف رقبای آموزش‌وپرورش که همین یادگیری های آزاد هستند به شدت دارند توسعه پیدا می کنند. مثلاً یک دختر یا پسر ۱۶ ساله به مهارت هایی برسه در حد یک استاد دانشگاه نه از لحاظ مدرک از لحاظ علمی می گویم. می تونه یک هکر فوق العاده بشه در زمینه‌ی کامپیوتر یا در زمینه‌ی زبان خارجی فوق العاده پیشرفت کند. پس دارد بوی ورشکستگی می آید
این موضوع نگران کننده است یاخوبه؟

سعید محمدی :
این رو می تونیم هم به عنوان یک فرصت ببینیم و هم به عنوان یک تهدید .
فرصت یعنی اینکه یک ساختمان که دیگر غیرقابل‌سکونت هست را یک مهندس وارد می‌آورند و یک بنای بسیار زیبا و مستحکم می‌سازند. شاید این تفکر در ما ایجاد شود . بیاییم ببینیم در کشوری مثل ژاپن چطور سرمایه‌گذاری می کنن روی دانش‌آموزانشان؟
و تهدید اینکه آموزش‌وپرورش معلم دوم بچه‌های این مرزوبوم است. و این معلم اگر ورشکست بشود شاید خوشایند نباشد. چون بچه ها در کودکی دیدن و ای‌کاش بچه ها این را لمس نکنند.

محمد حافظی نژاد
این وحشتناکه که بگم حتی دانش آموزان ابتدایی ما که قرار در سیستم آموزشی رشد کنند و بزرگ بشن اعتقادی ندارن . بچه ها می فهمن از پدرو مادر می شنون از اخبار متوجه میشن .
یکی از مخاطبین سایت روش تدریس به من ایمیل داده بود و گفته بود آقای حافظی نژاد امروز روز بدی برای من بود

چون سرکلاس دانش آموزان به من گفتند آقا مطالبات شما رو دادن یا نه؟

و این خیلی وحشتناکه به نظر من معلم و سیستم آموزشی که همه چیزش این‌قدر رو بشه قابل اعتماد نیست.
چه راهکاری برای حل این مشکل به نظر شما میاد. ببینید وقتی ما صحبت از راهکار می کنیم منظورمان این نیست که ما مسئولیم میریم و مشکل رو حل می کنیم . این یک درد دل دوستانه است و بحث کاملاً علمیه و به نظر شما چکار میشه کرد که این اتفاقاتی که داره می افته دیگه نیفته.

سعید محمدی :
من یکی از بزرگترین آرزوهام اینه که هرکسی که داره تدریس می کنه و معلمه کمترین دغدغه ی اون باید مسائل مالی باشد. و

معلم باید سه کار بیشتر نداشته باشد.

  1. یا درس بخواند
  2. یا درس بدهد
  3. یا تفریح کند و انرژی داشته باشد برای آموزش مجدد.

اگر معلم دغدغه ی مالی پیدا می کند ما داریم مستقیم نسل خودمان را از بین می بریم.

محمد حافظی نژاد
بچه های خیلی بی روحیه ای میشن بچه های الآن . من مستقیم از دانش آموزان دبیرستانی در مورد آینده پرسیدم ولی اونها فرار می کنند. حتی دانشجویان هم از پاسخ دادن فرار می کنند یا با شوخی یا خنده و حتی دوست ندارند به آینده فکر کنند. و این ها چیزهای وحشتناکی است که تو آموزش‌وپرورش وجود دارد.
سعید آقا بیاین یک کم حرف خوب بزنیم زیاد حرف منفی زدیم.

سعید محمدی :
نه این ها فقط یک نقد بسیار ساده است که امیدوارم اونهایی که مسئولن بتوانند تغییری در اون ایجاد کنند.

محمد حافظی نژاد
به عنوان یک هدیه و حرف خوب که آخر صحبتمون هم باشه

سعید محمدی :
هم شما و هم مخاطبین استادان بنده هستید من خودم خیلی چیزها از شما و سایتتون یاد گرفتم و ممنون معلمانی هستیم که خیلی برای ما زحمت کشیدن حتی در همین آموزش‌وپرورش ورشکسته که این‌قدر نقدش کردیم می بینیم خروجی های خوب هم داشته است. المپیاد ریاضی و شیمی را نگاه کنید.
ما می گیم این سیستم توانمندی بسیار زیادی دارد چرا از مینیمم این توانمندی داریم استفاده می کنیم؟

محمد حافظی نژاد
آفرین . خیلی از مؤسسات کنکور و آموزشگاه‌های آزاد رو وقتی نگاه می کنیم می بینیم که بدنه‌ی اونها معلم‌ها هستند.

سعید محمدی :
اصلاً اساتید به نام کنکور که در سطح کشور مطرح هستند مگه وارداتی هستند. این ها همان‌هایی هستند که صبح توی مدرسه‌اند و بعدازظهر توی یک آموزشگاه دارند درس می دهند و جزو اساتید مطرح اون حوزه هستند. فقط سیستم باید تغییر بکند وگرنه معلمان بسیار توانمند داریم دانش آموزان بسیار توانمند داریم. هر تغییر کوچک در این سیستم می‌تواند خروجی بسیار بزرگ داشته باشد.

محمد حافظی نژاد
شاید شما خبر نداشته باشید ولی آموزش‌وپرورش معروف است به صادرکننده‌ی نیرو برای بقیه‌ی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها . خیلی از نمایندگان مجلس ، فرمانداران ، شورای شهر و … معلم هستند.
پس مشکل نیرو نیست. من کاری ندارم و این رو رک و راست دارم میگم که خیلی از معلمان ما بی‌انگیزه شدن و اصطلاحی که من از خود دبیران می‌شنوم اینه که اونها ول کردن متأسفانه حجم قابل توجهی رها کردن. همین آدم‌ها رو اگه بشه بهش سروسامانی داد

با یک نیرو و پتانسیل بزرگ یک میلیون نفری هر کاری می‌شود کرد.

اگر سیستم آموزشی درست باشه و اگر از این پتانسیل بشه خیلی بهتر از چیزی که هست استفاده کرد.

سعید محمدی
بله قطعاً . تک‌تک معلمان آدم های منشأ اثر در جامعه هستند. و ما بعد از پدرو مادرمان همه چیز را از معلمان خود یاد گرفتیم. و ما قدر دان اونها هستیم و همین‌طور که برای ما خیلی زحمت کشیدن برای کسانی که الآن دادن تحصیل می کنند زحمت بکن و باعث یک پیشرفت بزرگ برای ایران باشند.

محمد حافظی نژاد
ممنون که وقتتان را به من دادید سعید آقای عزیز

سعید محمدی
ممنون از شما که تشریف آور دین و تشکر از مخاطبین سایت روش تدریس که وقت گذاشتن گوش کردن و امیدوارم همه دست‌به‌دست هم بدیم تا اتفاقات خیلی خوب بیافته

محمد افظی نژاد
جناب آقای محمدی مدیر سایت مطالعه‌ی شریف هم هستند. اگر دوست داشتید تند خوانی یاد بگیرید حتما مراجعه کنید به سایت مطالعه‌ی شریف من خودم از شاگردان ایشان در زمینه‌ی تند خوانی هستم. و الآن هم من به کلاس آقای محمدی هستم تا آموزش تند خوانی ببینم و پیشنهاد می‌کنم شما هم این کار را بکنید و از علم ایشان در زمینه‌ی تند خوانی استفاده کنید.

سعید محمدی
خیلی ممنون سپاسگزارم از لطف تون خدانگه‌دار

9 thoughts on “مصاحبه با سعید محمدی استاد تند خوانی

  1. راحله says:

    سلام وقت یخیر
    آقای حافظی نژاد من از شما در زمینه تدریس درخواست راهنمایی و کمک دارم من استخدامی آموزش پرورش قبول شدم و الان دوره دبیری رو میگذرونم ولی در زمینه تدریس هیچ چیزی در دوره یاد نمیدهند و این ترم برای کارورزی باید پیش استاد تدریس ارایه دهیم و من چون بلد نیستم در ارایه تدریس پیش استاد به خاطر استرس اجرای تدریس خوبی نداشتم لطفا راهنماییم کنید. ممنون

  2. احمد رستمی says:

    سلام جناب حافظی نژاد
    شما فوق العاده هستید و ممنون از اینکه منو با مطالعه شریف و آقای سعید محمدی آشنا کردید.
    سایت مطالعه شریف هم کلی مطلب آموزشی رایگان داره

  3. هستی says:

    با سلام و احترام
    هفته معلم که میاد بیشتر ناراحت می شم که چرا معلم شدم. هر شغل دیگه ای داشتم با این مدرک و سابقه …
    ساختار این آ.پ در جا زدنه و چند وقتی ام هست که شروع به عقب رفتن کرده
    افسوس به حال ۲۰ سال بعد کشورمون که این بچه ها می خوان اداره اش کنن با این سوادهای الکی خوش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *