چگونه-در-تدریس-و-تدریس-خصوصی-موفق-باشیم؟

چگونه در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشیم؟

چگونه در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشیم؟

در این مقاله در رابطه با چگونگی موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی مطالبی ارائه می گردد. اگر در زمینه کار تدریس و یا تدریس خصوصی فعالیت دارید، مطالعه این مقاله می تواند برای شما مفید باشد.

دروس تدریسی خودتان را با دقت انتخاب کنید

اگر می خواهید در کار تدریس به صورت کلی موفق باشید سعی کنید دروسی را تدریس کنید که به آنها علاقه دارید و در دوران تحصیل خودتان در آن دروس نمرات خوبی کسب نموده اید. همانطور که می دانید، موفق ترین افراد در هر کار و حرفه ای افرادی هستند که به کار خودشان عشق و علاقه دارند. اگر شما نیز به کار تدریس علاقه داشته باشید و در کنار آن دروسی را برای تدریس انتخاب کنید که خودتان از تدریس آنها لذت می برید در نهایت در کار خودتان بسیار موفق خواهید بود. ممکن است در یک روز شما چند جلسه کلاس داشته باشید. اگر دروسی را تدریس کنید که خودتان هم به آن دروس علاقه دارید و از تدریس آنها لذت می برید هم درآمد کسب خواهید کرد و هم به صورت موثرتری کلاسهای خودتان را برگزار خواهید نمود.

بر دروس تدریسی خودتان مسلط باشید

نکته دیگری که برای موفقیت در تدریس و تدریس خصوصی باید در نظر داشته باشید این است که بر دروس تدریسی خودتان به صورت کامل مسلط باشید. برای موفقیت در کار تدریس فقط بلد بودن درسها مهم نیست بلکه باید قدمهای بیشتری بردارید و بر دروس تدریسی خودتان به صورت کامل مسلط باشید. این تسلط شما در نحوه تدریس شما و حتی کلماتی که برای انتقال مفاهیم انتخاب می کنید خودش را نشان خواهد داد و شاگردهای شما این مطلب را درک خواهند کرد. اگر بر دروس تدریسی خودتان به صورت کامل مسلط باشید حین تدریس به جای اینکه به مطلبی که دارید ارائه می کنید فکر کنید، حواستان به نحوه ارائه مطالب خواهد بود و در نتیجه کلاس مفیدتری خواهید داشت. در کلاسهای گروهی مدرسه و دانشگاه و در کلاسهای تدریس خصوصی، وقتی که بر درس مسلط باشید، در زمان کمتری حجم بیشتری از مطالب را با کیفیت بالاتر ارائه خواهید کرد و شاگردهای راضی تری خواهید داشت.

راهکارهای مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید

اگر قصد دارید در زمینه تدریس خصوصی فعالیت داشته باشید و در این زمینه موفق باشید، راهکارهای مختلف جذب شاگرد را امتحان کنید. در مرحله اول با آموزشگاهها و موسسات تدریس خصوصی در ارتباط باشید. از سایتهای اینترنتی و روزنامه می توانید لیست این موسسات و آموزشگاهها را پیدا کنید. راهکار دیگری که برای جذب شاگرد وجود دارد این است که در روزنامه تبلیغ تدریس خصوصی درج کنید و یا برای خودتان تراکت چاپ نموده و توزیع نمائید. راهکار دیگری که برای جذب شاگرد، پیدا کردن شاگرد خصوصی و کسب درآمد از کار تدریس وجود دارد این است که برای خودتان سایت یا وبلاگی بزنید و برای فعالیت در زمینه تدریس خصوصی در آن تبلیغ کنید. در نهایت به عنوان یکی از بهترین روشها می توانید در اینترنت و در سایتهای تخصصی تبلیغات تدریس خصوصی مانند ایران مدرس آگهی تدریس خودتان را ثبت نموده و به راحتی شاگرد جذب کنید.

به صورت کامل از شاگردهای خودتان حمایت کنید

یکی از مهمترین رموز موفقیت در کار تدریس و تدریس خصوصی این است که فقط به عنوان یک مدرس در کلاسها حاضر نباشید و بلکه به صورت کامل از شاگردهای خودتان پشتیبانی و حمایت کنید. هر چه بیشتر از شاگردهای خودتان حمایت کنید و شاگردهای شما هر چه بیشتر احساس کنند که شما را نه تنها به عنوان مدرس و استاد و بلکه به عنوان یک دوست و حامی در کنار خودشان دارند، در کار تدریس موفق تر خواهید بود. در کلاسهای تدریس مدرسه و دانشگاه اگر احساس کردید یکی از شاگردهای شما به درس اهمیت نمی دهد و ممکن است مشکلی داشته باشد می توانید به صورت خصوصی به ایشان مشورت و راهنمایی بدهید. در کلاسهای تدریس خصوصی این امر حتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. در این کلاسها علاوه بر ارائه درس باید به شاگردهایتان راهنمایی و مشاوره بدهید و آنها را در جهت درس خواندن و موفقیت در تحصیل هدایت کنید.

در کلاسهای تدریس و تدریس خصوصی متکلم وحده نباشید

در نظر گرفتن این نکته هم برای موفقیت در تدریس بسیار مهم است. هر چه بیشتر کلاسهای شما دو طرفه باشد و از حالتی که فقط خودتان حرف بزنید و همه گوش بدهند بیشتر فاصله بگیرد، کلاس فعال تر و پویاتر بوده و برای شاگردهایتان مفیدتر و پربارتر خواهد بود. در حالتی که فقط خودتان حرف بزنید و بخواهید مطالب را به صورت یک طرفه ارائه نمائید، بعد از مدتی کلاس خسته کننده خواهد شد. اما در صورتیکه شاگرد یا شاگردهایتان را در ارائه مطالب مشارکت دهید کلاس جذابتر و مفید تر خواهد بود. می توانید از شاگردهایتان حین تدریس سوال بپرسید و یا بعضا از انها بخواهید بخشی از درس را ارائه کنند. برای حل تعدادی از تمرینات و مثالها از شاگردهایتان بخواهید که پای تخته بیایند و خودشان این کار را انجام دهند. می توانید هر جلسه موضوعی را انتخاب کنید و یک ربع روی آن به صورت گروهی بحث کنید.

در کلاسهای تدریس جدی باشید ولی کلاس خشکی نداشته باشید

در کلاسهای گروهی در مدرسه، دانشگاهها و یا آموزشگاهها برای اینکه کنترل کلاس را به صورت کامل در اختیار داشته باشید باید خودتان کلاس را جدی بگیرید و قوانین مشخصی را برای شاگردهایتان در نظر بگیرید. به عنوان مثال می توانید هر جلسه بحث حضور غیاب را داشته باشید و یا برای ورود شاگردهایتان به کلاس و زمان حضور در کلاس قوانینی را وضع کنید. اگر خودتان در ارائه درس تلاش کنید و شاگردهایتان احساس کنند که خودتان درس را جدی گرفته اید، آنها هم کلاس را جدی گرفته و به مطالبی که ارائه می کنید با علاقه بیشتری گوش خواهند داد. در کنار جدی بودن در کلاس درس، باید سعی کنید کلاس شما خشک و بی روح هم نباشد. همانطور که گفته شد، هر چه کلاس بیشتر به سمت حالت دو طرفه بودن پیش برود بازدهی بالاتری خواهد داشت و در ضمن متنوع تر و جذاب تر هم خواهد بود. از وسایل کمک آموزشی، عکس و فیلم، پاورپوینت و …. برای ارائه بهتر و جذابتر درس استفاده کنید. از اول تا آخر کلاس فقط تدریس نکنید بلکه بخش از کلاس را درس بدهید، بخشی دیگر را تمرین حل کنید و بعضا از شاگردهایتان بخواهید خودشان تمرین حل کنند.

به شاگردهایتان تمرین و مسئله بدهید و حل آن را با جدیت بخواهید

همانطور که می دانید، شاگردهای شما فقط با شرکت در کلاسهای مدرسه و دانشگاه و یا کلاسهای تدریس خصوصی درس را یاد نخواهند گرفت. برای یادگیری بهتر دروس شاگردهایتان باید خودشان درس را بخوانند و تمرین و مسئله حل کنند. شما کاری که می توانید در این زمینه انجام بدهید این است که در کنار ارائه یک تدریس خوب و با کیفیت در کلاسها، به شاگردهایتان تمرین و مسئله بدهید و حل آن را با جدیت از شاگردهایتان بخواهید. حتی می توانید برای تمریناتی که می دهید نمره مشخصی را در نظر بگیرید. تا جایی که ممکن است سعی کنید که با ارائه تمرینات و تکالیف مناسب شاگردهایتان را به سمت در س خواندن در طول ترم و حل تمرین و مسئله و یادگیری بهتر دروس هدایت کنید.

 

11 thoughts on “چگونه در تدریس و تدریس خصوصی موفق باشیم؟

  1. m says:

    سلام من به تازگی وارد این عرصه شدم نمی دونم که باید چطور و ازکجا شروع ب تدریس کنم اگر امکانش هست ازتون راهنمایی میخام
    ممنون

  2. s1124 says:

    نکته دیگه ای هم بگم اینکه بعضی از معلمها فقط درس رو ارائه می کنن و میرن. اصلا براشون مهم نیست که بچه ها یاد گرفتن یا نه. من فکر می کنم باید تمرین زیاد داده بشه و بچه ها خودشون در منزل درس بخونن. معلم می تونه رو این کنترل داشته باشه. امتحان گرفتن و میان ترم و …. هم مهمه.

  3. s1124 says:

    سلام. ممنون از شما. مقاله خوبی بود. من فکر می کنم برای موفقیت در تدریس معلم نباید فقط به درس دادن اکتفا کند و باید مشاور شاگردهاشم باشه. اگر دانش آموزان با معلم احساس راحتی کنن با علاقه بیشتری در کلاس حاضر میشن. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *