با مخاطبان دوست باشیم یا دشمن؟

با مخاطبان دوست باشیم یا دشمن؟

این دوستی یا دشمنی چقدر باید باشد؟

این سؤال مهمی که برای هر مدرسی پیش میاید. ما در اینجا برای دبیرانی راهکار ارائه می دهیم که به دانش آموزان نوجوان درس می دهند؛ اما اگر شما آموزگار دوره ی ابتدایی یا استاد دانشگاه و حتی مدرس دوره های بزرگ‌سالان هم هستید می‌توانید از این راهکارها استفاده کنید. (این مقاله برداشتی آزاد از کتاب صد نکته در کلاس داری نوشته ی جانی یانگ است)

معلمان، به‌ویژه معلمان جدید و تازه‌کار تمایل زیاد برای صمیمیت بادانش آموزان دارند. بزرگ‌ترها فرایند ارتباط با همدیگر را با شیوه‌ای دوستانه انجام می‌دهند تا ارتباطی خوشایند را تضمین کنند. طبیعی است که فکر کنیم به کمک دوست شدن با دانش آموزان هم آن‌ها بهترین نتیجه را بروز می‌دهند، اما مواظب باشید.
شما دوست دانش آموزان نیستید، معلم او هستید.

یکی از مهم‌ترین نقش‌های شما مدیریت و سازمان‌دهی محیط یادگیری آن‌هاست. اگر خیلی دوستانه رفتار کنید بسیاری از آن‌ها آن‌طور که انتظار دارید عمل نمی‌کنند.
در مورد دانش آموزان بی‌انضباط این نوع رابطه می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.
نکته‌ی اصلی در این زمینه این است که دوراندیش باشیم. سال تحصیلی تنها یک جلسه‌ی کلاسی نیست که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. در آغاز سال شما سعی دارید یک رابطه بلندمدت را بنا کنید که بر اساس آن هر وقت دانش آموزان را می‌بینید به آن‌ها در ارتقای یادگیری کمک کنید.

اگر زیاد سخت‌گیر باشید خود را مستقیماً درخطر رودررویی قرار می‌دهید و اگر خیلی دوستانه رفتار کنید دانش آموزان شمارا آدم ضعیفی خواهند یافت.

بنابراین بهترین راه این است که برای نحوه‌ی برخورد و رفتار خاص خود قوانینی ایجاد نمایید. در یک فایل صوتی راهکارهایی برای قانون‌گذاری در کلاس گفته‌ام که می‌توانید به‌صورت رایگان دانلود کنید. (این فایل صوتی درس اول از محصول آموزشی مدیریت حرفه‌ای کلاس است)
شخصیت فردی کلاسی خود را بسط داده و آن را بین دو انتهای ساختاری که در بالا به آن اشاره کردیم تنظیم نمایید.

همواره رویکردی یکنواخت داشته باشید. دانش آموزان از معلمی که دائماً حرفش را عوض کند خوششان نمی‌آید مطمئن باشید دانش آموزان معلم مقتدر را بیش‌تر دوست دارند.
وقتی دانش آموزان با قوانین رفتاری شما آشنا شدند در حیطه آن عمل می‌کنند و می‌دانند چه زمان از محدوده‌ی آن خارج‌شده‌اند. دانش آموزان هم این ثبات را ترجیح می‌دهند زیرا به‌طور مشخص می‌دانند باید در چه جایگاهی بایستند و چه انتظاری از شما داشته باشند؟

 

بلخره با مخاطبان دوست باشیم یا دشمن؟

شما دوست دانش آموزان نیستید معلم آن‌ها هستید.
شما دشمن دانش آموزان نیستید معلم آن‌ها هستید.

4 thoughts on “با مخاطبان دوست باشیم یا دشمن؟

  1. مهدی says:

    بادرود و مهر استاد یزرگوار نکات ارائه شده بسیار کاربردی و چکیده مسایل آموزشی کاربردی است . ÷یشنهاد می کنم مطالب آموزشی جهت بهینه تر شدن از استاندارد آموزشی ایزو ۲۹۹۹۰ بهره ببرید و از مطالب آموزشی انجمن آموزش ایران و جایزه تعالی آموزش استفاده نمایید. با احترام و ارادت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *