تدریس برای دانش آموزان غایب

دانش آموز سال دوم دبیرستان بودم. چون در فعالیت های پرورشی مدرسه زیاد شرکت می کردم معمولا برخی از کلاس ها را از دست میدادم.

یک بار برای مسابقات تئاتر مجبور شدم یک هفته مدرسه نروم . در همین مدت یک هفته، دبیر ریاضی ما مبحث “نسبت های مثلثاتی” را طی سه جلسه توضیح داده بود. بعد از اینکه از اردو برگشتم کلاس ریاضی برای من خیلی عوض شده بود . واقعا از کلاس هیچ چیز نمی فهمیدم . من تا قبل از آن همیشه در کلاس ریاضی خیلی فعال بودم و جزو بهترین شاگردان کلاس بودم ولی بعد از آن سه جلسه غیبت همه چیز عوض شد . چون پدرم با رفتن من به تئاتر مخالف بود نمی توانستم از پدرم درخواست کنم که برایم معلم خصوصی بگیرد و می ترسیدم که پدرم بگوید :”من که گفته بودم این تئاتر تو رو از درست میندازه .”

من هیچ وقت مبحث نسبت های مثلثاتی را یاد نگرفتم مشکل اینجا بود که اعتماد به نفس من در درس ریاضی کم شد و سایر مباحث را هم خوب درک نمی کردم و از آن به بعد معمولا پایین ترین نمره کارنامه ام ریاضی بود حتی در کنکورهم ریاضی را خراب کردم .

و همیشه آرزو می کردم ای کاش معلم من از تدریس خودش فیلم گرفته بود تا من با نگاه کردن آن فیلم می توانستم ضعف های خودم را جبران کنم

در این مقاله راهکاری ارائه می شود که اگر دانش آموزی غایب شد، بتواند جبران کند.

تدریس برای دانش آموزان غایب

در این مقاله سه برنامه برای سه گروه از معلمان توصیه می شود.

برنامه نقره ای : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند

برنامه طلایی : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند وخودشان یک کار خاص انجام دهند

برنامه الماسی : برای معلمانی که نمی خواهند دانش آموز غایبشان عقب بماند و خودشان کار خاص انجام دهند و اثری جاودانه از خودشان بگذارند.

برنامه نقره ای:

یک پوشه به نام پوشه غایب ها درست کنید. به طوری که دانش آموزان غایب بدون نیاز به معلم یا دانش آموز دیگر می توانند روز غیبتشان و آنچه از دست داده اند را جبران نمایند.

چه کسی پوشه غایب ها را درست کند؟

از یک دانش آموز بخواهید محتویات پوشه غایب ها را درست کند و در داخل پوشه قرار دهد به خاطر این کار هم به او یک امتیاز ویژه بدهید.

محتویات پوشه غایب ها:

  1. مطالبی که تدریس شده است شامل جزوه ،شکل هایی که پای تخته کشیده اید،تعداد دقیق صفحات تدریس شده از کتاب درسی ( مثلا صفحه ۴۱ تا ۴۷ کتاب زیست)
  2. تمرینات و مثال هایی که حل کرده اید
  3. سوال هایی که دانش آموزان پرسیده اند و شما پاسخ آنها را حین تدریس داده اید
  4. تکالیف برای جلسات بعد

وظیفه شما این است که در پایان هرجلسه تدریس ، این پوشه که توسط یکی از دانش آموزان تکمیل شده را چک کنید.

برنامه طلایی:

شما می توانید برای اینکه خاص باشید به محتویات پوشه غایب ها این موارد را اضافه کنید.

  1. پاورپیت تدریس
  2. صدای ضبط شده خودتان : این کار را می توایند به وسیله گوشی موبایلتان انجام دهید. اگر می خواهید صدای شما از کیفیتی بهتر برخوردار باشد می توانید از دستگاه ضبط صدای خبرنگاری استفاده کنید قیمت این دستگاه ها بین ۱۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان است . حتی می توانید گام را فرا تر بگذارید و به وسیله میکروفن ها ی کوچکی که به پیراهن شما وصل می شوند(Collar microphone) صدای خود را باکیفیت عالی ضبط کنید. بسیاری از دستگاه های ضبط صدا به همراه خود میکروفن یقه ای هم دارند . در ضمن این کار کلاس کار شما را بالا می برد البته ممکن است دفعات اول کمی حواس دانش آموزان پرت شود که این هنر شماست که بتوانید حواس دانش آموزان را به جایی که می خواهید متمر کز کنید.

سایر موارد را مانند برنامه نقره ای انجام دهید

برنامه ی الماسی

شما می توانید برای اینکه اثری جاودانه از خود برجای بگذارید این موارد را به محتویات پوشه غایب ها اضافه کنید.

  1. یک دی وی دی حاوی فیلم کلاس درس شما

برای این کار پیشنهاد می شود از یک دوربین دیجیتالی استفاده کنید . خاصیت استفاده از این دوربین ها این است که شما نیازی به تبدیل فیلم ها یا همان کپچر کردن ندارید. قیمت این دوربین های دیجیتالی از ۲۰۰ هزار تومان به بالاست . شما می توانید این دوربین را همراه با سه پایه در انتهای کلاس قرار دهید و با زدن یک دکمه تمام تدریس و فعالیت ها ی کلاس خود را ضبط کنید . شما نیازی به ضبط صدای جداگانه هم نخواهید داشت چون خود این دوربین ها با کیفیتی مطلوب صدای کلاس را ضبط خواهند کرد. فقط کافی است شما فیلم کلاس را از روی هارد این دوربین بر روی یک دی وی دی رایت کنید.

من آرزو داشتم که معلم ریاضی دوم دبیرستانم این کار ها را برای من می کرد.

ومن این کار را در یک دوره ی آموزشی (برای جمعی از سرگروه های آموزش متوسطه استان خراسان)انجام دادم.

به شما هم پیشنهاد می کنم این کار را انجام دهید.

موفق باشید

دانلود- روش تدریس

6 thoughts on “تدریس برای دانش آموزان غایب

  1. رضوان کاکا says:

    سلام علیکم

    من دانشجومعلمم و ان شاءالله از مهر بعنوان دبیرشیمی به کلاس میرم. آزمون ارشد رو شرکت کردم و رشته تکنولوژی آموزشی رو انتخاب کردم. چون احساسم این بود با تحصیل درین رشته، میتونم معلم بهتری باشم و خیلی چیزای جدیدی یاد بگیرم. بنظر شما واقعا اینطور هست ؟؟

  2. رضا تقدیسی says:

    به نام خدا
    با عرض سلام و احترام
    افتخار می کنم در نظام آموزشی گوهرهای جوان، خلاق، با ذوق و با نشاطی چون حضرتعالی اشتغال دارند. بی تردید آثار زحمات شما در آینده ای نزدیک نظام آموزشی ما را متحول می کند. بسیار ممنون و متشکرم / دعا گوی شما هستم – تقدیسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *