مصاحبه با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

آشنایی با دکتر محمود مهرمحمدی ریس دانشگاه فرهنگیان:

  • فوق لیسانس :  تکنولوژی آموزشی، , دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، سن حوزه، , آمریکا
  • دکتری :  برنامه ریزی درسی و آموزش، , دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، لوس آنجلس
  • مولف بیش از ۹ عنوان کتاب
  • نویسنده ی بیش از ۸۰ مقاله ی علمی داخلی و خارجی
  • استاد تمام و مدیر گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس
  • بیش از ۳۰ سال سابقه ی اجرایی و مدیریتی در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش

و اکنون رئیس دانشگاه فرهنگیان

برای اطلاعات بیشتر از روزمه ی درخشان دکتر مهرمحمدی می توانید به صحفه ی ایشان در ویکی پدیا و یا به سایت دانشگاه تربیت مدرس مراجعه کنید.

 down_arrow

دانلود فایل صوتی مصاحبه با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

 

down_arrow

 

دکتر مهرمحمدی
مصاحبه با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

 

 

روش تدریس: سلام جناب آقای دکتر مهر محمدی ممنون که این فرصت رو در اختیار مخاطبین سایت روش تدریس قرار دادید.

دکتر مهر محمدی: بسم الله الرحمن الرحیم من هم خیلی متشکرم از شما و از فرصتی که در اختیار من قرار دادید تا از طریق سایت شما با مخاطبان خودتان که اکثرا معلمان شاغل هستند . بتونم ارتباطی برقرار کنم. برای شما و دست اندر کاران سایت آرزوی توفیق در جهت ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت کشور رو دارم .

روش تدریس:شما در یکی از کتاب های خود گفته اید که زمان ساده اندیشی و برخورد ساده لوحانه با امر خطیر معلمی به سر امده است . لطفا بفرمایید برای برخورد فکورانه با این امر چه برنامه ای دارید؟

دکتر مهر محمدی:در باره ی این سوال یادم نیست کی گفتم کجا گفتم . اما چه من گفته باشم چه نگفته باشم حرف درستی است و تفسیر آن هم اجمالا همین است که نگاه ما به معلمان باید نگاه به افرادی حرفه ای و دارای قدرت تشخیص باشد. دیگر زمان اینکه در جای دیگری برای معلمان نسخه بپیچند و برای آنها تعیین تکلیف بکنند به سر آمده است.معلمی را اینگونه نگاه کردن که عبارت است از : معلم کسی است که نسخه هایی که دیگران برایش پیچیده اند را عمل می کند، این دون شان معلمان دانسته می شود. و شخصیت حرفه ای و بالنده و فکوری که معلم باید داشته باشد را زیر سوال می برد. فرایند تعلیم و تربیت گفته شده است که فرایند بسیار پیچیده ای است . کسی که مدیریت این فرایند را به عهده دارد باید بداند که با یک سیستم پیچیده سرو کار دارد و باید در رفتار خودش این پیچیدگی ها منعکس باشد. پیچیدگی ها در رفتار اگر بخواهد انعکاس پیدا بکند معنایش این نیست که باید دیکته ی دیگران را عمل کند بعضی ها اعلام کرده اند که مکان پژوهش های تربیتی دیگر از دانشگاه به کلاس درس منتقل شده است. و می گوید معلم باید محوریت داشته باشد در تولید دانش حرفه ای . یک معلم با امر تدریس خودش و فعالیت های تربیتی خودش از این منظر نگاه بکند که فقط مامور نیست که دانشی را به شکل کاملا مستقیم و باهمان روش های سنتی به مخاطب منتقل بکند و خیلی دغدغه ی این رو نداشته باشد که مخاطبانش ان طوری که باید وشاید به یادگیری و فهم نائل می شوند یا خیر. اگر این نگاه کنار گذاشته بشود طبیعتا آنچه جایگزین می شود همان نگاه به تعلیم و تربیت به عنوان یک امر پیچیده و یک سیستم پیچیده است و مدیریت این فرایند هم باید این پیچیده گی ها را در رفتار خودش نشان بدهد از جمله این پیچیدگی ها می تواند در رفتار پژوهشگرانه و فکورانه تبلور و تجلی پیدا کند.

 روش تدریس:آیا این رفتار فکورانه در انتخاب معلمان هم صورت می گیرد؟

دکتر مهر محمدی:تربیت معلم و جذب نیروهای جدید مسئله ی خیلی مهم و حساسی است و من همیشه گفتم باید به عنوان یک مسئله ملی مورد توجه باشد ما باید فرصت بدیم به دلسوزان صاحب نظران و کسانی که شایستگی اظهار نظر در این زمینه را دارند بایند و اظهار نظر که ما چگونه می توانیم برای انتخاب بهترین ها برای ورود به عرصه ی معلمی نائل بشویم. پرونده ی اینکه چگونه بهترین افراد را باید جذب دانشگاه فرهنگیان بکنیم پرونده ی مفتوحی انگاشته بشود . من در این زمینه نظراتی داشتم قبلا هم عرض کردم . التبه فعلا بر اساس آنچه که در دانشگاه فرهنگیان دارد طبق اساسنامه عمل می شود. ما داریم از فارغ التحصیلان دبیرستان تحت ضوابط و قوانین استفاده می کنیم و سیستمی نیست که خیلی بی حساب و کتاب باشد. قوانین و استاندارهای قابل اعتنایی در ان به کار گرفته شده است. ما الان دو دوره دانشجو گرفته ایم دوره سوم رو هم بزودی پذیرش خواهیم کرد که بهمن ۹۳ شروع به کار می کنند. با تمام این اوصاف همان که عرض کردم ، پذیرش دانشجو ، انتخاب دانشجو، بهترین استعداد ها علاقه مند ترین ها و اینکه چه کسانی عشق به معلمی دارند ، ظرفیت کار تربیتی و پرورشی کردن را دارند، این باید یک پرونده ی بازی باشد که در باره اش اظهار نظر شود چه بسا به روش های دیگری غیر از روشی که الان به آن عمل می کنیم بتوانیم به این هدف نزدیک بشویم .

روش تدریس:دانشگاه فرهنگیان چگونه می تواند در کیفیت بخشی آموزش های ضمن خدمت وارد عمل بشود؟

دکتر مهر محمدی:سوال بسیار خوبی است .

اکثرا از من این سوال را می پرسند که دانشگاه فرهنگیان چگونه می تواند وارد عرصه ی آموزش های ضمن خدمت بشود اما شما پرسش شما پرسش دقیق تری است . دغدغه ی کیفیت باید به شکل جدی تری در آموزش های ضمن خدمت مطرح بشود. از جمله کارهایی که دانشگاه فرهنگیان در جهت ارتقا کیفیت می تواند انجام دهد . و فعلا داریم رویش بحث و برنامه ریزی می کنیم تا در نهایت در سطح عالی مدیریت وزارت آموزش و پرورش برایش تصمیم گیری بشود اجمالا این است که به جای اینکه ما مستقیما وارد عرصه ی آموزش بشویم ، سنجش کیفیت خروجی رو انجام بدهیم. یعنی نهایتا از مجموع کسانی که دوره ی ضمن خدمت را می گذرانند دانشگاه فرهنگیان تعیین کند که چه کسانی می توانند گواهی رسیدن به اهداف دوره را دریافت کنند و چه کسانی نمی توانند . و آموزش های ضمن خدمت فقط منتهی نشود به یک گواهی ضمن خدمت و آن هم صرفا گواهی حضور ! و بعد آن هم درسیستم اداری مورد استفاده قرار بگیرد.خیلی از انگیزه های فعلی برای حضور در این آموزش ها به جهت این امتیازهای اداری است. ما مخالفتی هم نداریم برای اینکه برای حضور هم گواهی حضور صادر شود و مشخص بشود که چه کسانی در چه دوره هایی شرکت کرده اند اما بسیار بسیار مهم تر از گواهی حضور گواهی صلاحیت است و ما فکر می کنیم دانشگاه فرهنگیان باید در جایگاهی دیده بشود که گواهی سلامت صادر بکند. گواهی صلاحیت برای همه ی شرکت کنندگاه صادر نمی شود. مثلا اگر تعداد شرکت کنندگان در دوره پنجاه نفر باشد همه گواهی حضور دریافت می کنند و از میان آنها تعدادی موفق به دریافت گواهی صلاحیت می شوند. این سازو کار اگر تزریق بشود به سیستم ضمن خدمت به نظر می رسد که خیلی می تواند در ارتقا کیفیت موثر باشد.

روش تدریس: حتی تربیت خود اساتید هم می تواند در این امر موثر باشد؟

دکتر مهر محمدی:بله همینطوره ، به طور کلی بحث سنجش صلاحیت ها را به طور جدی متمرکز هستیم. حتی برای اساتید خودمان در دانشگاه هم تشکیلاتی پیش بینی کردیم تحت عنوان تشکیلات بالندگی حرفه ای که هدف ان ارتقا سطح توانمدی های حرفه ای استادان خودمان است. بنابر این این استادان می توانند در خدمت آموزش های ضمن خدمت هم قرار بگیرند که از آن طریق هم بهبود کیفیت می تواند اتفاق بیافتد.

روش تدریس:شما در سال ۸۸ به عنوان استاد نمونه کشوری انتخاب شده اید و من هم تعریف روش تدریس شما را بسیار شنیده ام . لطفا راز موفقیت خودتان در تدریس را بگویید

دکتر مهر محمدی:یک عنصر موفق آموزشی این است که عنصر اخلاقی در آن تبلور جدی داشته باشد.اخلاق معلمی و منش معلمی بیشتر از دانش معلمی و روشتدریس تاثیر گذار است. من نه اینکه می خواهم بگویم این چنین بوده ام اما این راز رو بهش پی بردم که موفقیت در گرو رفتار اخلاقی است و معلم بایستی در یک سطح بسیار مطلوب اخلاقی برخورد بکند معلم باید وظیفه ی خودش را در درجه ی نخست یک وظیفه ی انسانی، اخلاقی بداند. و کار مربی گری را به عنوان یک وظیفه ی الهی در نظر بگیرد.و سعی بکند تمام فضایل اخلاقی در رفتارش و گفتارش تبلور پیدا بکند. و توصیه می کنم همه ی معلمان از این جهت خودشان خودشان را مورد ارزیابی قرار بدهند.

با آرزوی موفقیت

خدا نگهدار

 

دکتر محمود مهر محمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

مصاحبه سایت روش تدریس با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

11 thoughts on “مصاحبه با دکتر مهرمحمدی رئیس دانشگاه فرهنگیان

  1. پدارم says:

    سلام من معلمی از استان سمنان هستم
    از ضمن خدمت هایی که برگزار میشود راضی هستم
    دست شما بابت این مصاحبه و مطالب خوبی که در سایت قرار می دهید درد نکند

  2. كشاورز says:

    سلام جناب استاد حافظی نژاد
    ای کاش قبل از مصاحبه به ما اطلاع می دادید تا سوالاتمان را از طریق شما از آقای دکتر بپرسیم
    بازم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *