روش تدریس کارگروهی در کارگاه و آزمایشگاه

روش تدریس کارگروهی در کارگاه و آزمایشگاه

نوشته ی علی پاکزاد

گاها برای شما اتفاق افتاده که وقتی صدای زنگ تفریح به صدا در میاد و شما برای استراحت چند دقیقه ای به دفتردبیران جهت رفع خستگی وصرف چای تشریف میبرید سر و صدای دانش آموزان حاضر در سالن شما روکلافه کرده و غرولندهای خودتون رو نثار مدیر و معاونین میفرمایید . خب حال که زنگ تفریح شما تموم میشه و صدای زنگ کلاس به صدا در میاد زنگ تفریح مدیر و معاونین شروع میشه . طبیعتا اونا دوست ندارن شما دو ساعت آرامش نسبی شان رو بهم بزنید .

می پرسید چطور ؟ خب بدبختانه و یا خوشبختانه وقت کارگاه عملی شماست و صدای ترق و تروق چکش یا بوی بد مواد آزمایشگاه و از همه بد تر نوای دلخراش دانش آموزان ، عرصه رو به همه تنگ کرده، غرغر مدیر و معاونینش از یه طرف ،اعتراض دبیرای دیگه از یه طرف و نگاه معاون اجرایی که خیال میکنه مدیریت کلاس حالیت نیست از طرف دیگه .حالا سردرد خودتون هم  پیشکش!!!!

روش تدریس کارگروهی در کارگاه و آزمایشگاه

اگر ۴ تکنیک این مقاله را اجرا کنید از بردن دانش آموزان به کارگاه و آزمایشگاه لذت خواهید برد.

۱- برگزاری یک جلسه تئوری قبل از انجام کار عملی

برگزاری یک جلسه تئوری برای یک پروژه ی چند جلسه ای می تواند ریشه ی بسیاری از سر و صدا ها و لج ولج بازی های دانش آموزان رو از بین ببره از قبیل معرفی کامل و نحوه استفاده صحیح از  وسایلی که قرار هست با آن کار عملی انجام شود

۲- گروه بندی دانش آموزان و تعیین سرگروه

بعد از اینکه گروه بندی دانش آموزان توسط شما انجام شد یک نفر از بین هر گروه که از نظر شما فن مدیریتی بالاتری دارد را به عنوان  سرگروه تعیین می کنید و پاره ای از مسولیت های خودتون رو بهش محول میکنید از قبیل ایجاد نظم در گروه نظارت بر انجام صحیح کار عملی توسط اعضای گروه و نظارت بر مرتب کردن و تمیز کردن میز کارو تحویل وسایل به دبیر  در پایان کلاس برای آشنایی بیشتر با روش تدریس کارگروهی می توانید از مقالات زیر استفاده کنید:

چرا کار گروهی؟   و    آمادگی قبل از شروع کار گروهی

۳- انجام یک نمونه کار عملی یا پروژه در کلاس  قبل از کارگاه توسط دبیر

انجام این کار با  کمک تعدادی از دانش آموزان در کلاس قبل از کارگاه یا آزمایشگاه باعث میشه دانش آموزان از نزدیک روند اجرای پروژه را فرا بگیرند و از پرسیدن سوالات  بیجا در کارگاه که باعث ایجاد اخلال در نظم کارگاه میشود جلوگیری نماید. این کار برای مواردی است که دانش آموزان باید یک پروژه مشخص را انجام بدهند. در برخی موارد که هدف شما برانگیختن خلاقیت دانش آموزان است این کار توصیه نمی شود. یا حداقل تمام کار را از صفر تا صد خودتان انجام ندهید و بگذارید حس کنجکاوی و خلاقیت هم در دانش آموزان برانگیخته شود.

۴- در اختیار گذاشتن وسایل کامل هر کارعملی

معمولا در کارگاه یا آزمایشگاه اعضای یک گروه با سایر گروه ها به خاطر قرض گرفتن و یا برداشتن یک وسیله که در گروه موجود نیست دچار تنش شده و نظم کل کارگاه را به هم میریزند برا ی جلوگیری از این کار دبیر عزیز می تواند قبل از ورود به کارگاه اولا وسایل کامل و یکسان برای هر گروه در اختیار انان قرار بدهد و یا در صورت کمبود امکانات یک وسیله را به صورت نوبت در اختیار گروه ها قرار بدهد

در پایان

از یکی از دانش اموزان و یا خدمتگزار مدرسه بخواهید یه استکان چای برای شما بیاورد تا در کمال ارامش و در حالی که نظاره گر فعالیت شاگردان خود هستید نوش جان کرده و کادر مدرسه را در حیرت ابدی فرو ببرید .!!

 

روش تدریس کارگروهی

دانلود- روش تدریس

7 thoughts on “روش تدریس کارگروهی در کارگاه و آزمایشگاه

  1. LMG says:

    من تو کارگاه کامپیوتر تدریس داشتم. این مورد که قبل از انجام کار عملی توسط دانشجویان، استاد باید یک نمونه کار انجام دهد بسیار لازم و ضروری است.

  2. از بندر عباس says:

    سلام
    من دبیر شیمی هستم همیشه کلاسم را در آزمایشگاه برگزار می کنم . وسعی می کنم هر جلسه یک آزمایش انجام دهیم. من در ابتدای سال فقط مدارسی را انتخاب می کنم که آزمایشگاه بزرگ و مجهز داشته باشند.
    موفق باشید . ممنون از مطلب کاربردی که ارائه دادید

  3. مطهری says:

    سلام . ممنون از مطلب خوبتون
    کاملا مشخصه که نویسنده خودش یا دبیر کار و فناوری بوده یا دبیر علوم.
    کاملا حرف دل ما رو زده
    من آسیه مطهری دبیر کار و فناوری هستم. بازم ممنون از این مطلب مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *