آموزش از طریق بازی

 

دانلود فیلم تدریس با بازی قسمت اول با لینک مستقیم       حجم:  ۸مگابایت               مدت: ۶:۳۰ دقیقه

 

 

متن فیلم

تدریس با بازی قسمت اول

 اما چرا تدریس با بازی؟

ما آدم‌ها به‌صورت ذاتی بازی را دوست داریم. از همان ابتدا که به دنیا می‌آییم عاشق بازی کردن هستیم، حتی صحبت کردنمان را هم با بازی یاد گرفتیم. اگر دقت کرده باشید کودکان آوایی را از خودشان درمی‌آورند و بعد پدر و مادر واکنش نشان می‌دهند و خوششان می‌آید. کودک متوجه واکنش پدر و مادرش می‌شود و از این واکنش لذت می‌برد. پس دوباره این کار را تکرار می‌کند. حال اگر جمله‌ای گفت و بعدها جمله و کلماتی گفت که خوب نبود پدر و مادر واکنش دیگری نشان می‌دهند و همین واکنش‌ها، امتیاز گرفتن‌ها و لذت بردن‌ها باعث می‌شود تا ما حرف زدن را یاد بگیریم.

همان‌طور که گذشته ما را بازی شکل داده است، دنیای آینده ما را هم‌بازی‌ها شکل می‌دهند؛ و کسی برنده است که خوب بازی‌سازی کند.

وقتی صحبت از بازی می‌کنم منظور من همه مدل بازی است، از شهربازی و فوتبال و بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا محیط اجتماعی خودمان،تا بازارمان تا خریدمان و … . همه ما خواسته یا ناخواسته خیلی بازی می‌کنیم؛ خیلی زیاد.

۳ میلیارد ساعت در هفته صرف بازی‌های رایانه‌ای آنلاین!

برای بازی‌های آنلاین آمار نشان می‌دهد که ۳ میلیارد ساعت در هفته آدم‌های روی کره زمین صرف بازی‌های رایانه‌ای آنلاین می‌کنند. این عدد رقم بسیار بزرگی است. این افراد عده‌ی خاصی از سن خاصی نیستند، هم شامل کودکان ۳الی ۴ ساله می‌شوند و هم شامل آدم‌های مسن و بزرگ‌سال.

 

X = n ساعت آفلاین + ۳ میلیارد ساعت آنلاین

۳ میلیارد ساعت آنلاین را توانسته‌ایم به دست آوریم، طبق آماری که سایت‌های مختلف نشان می‌دهند؛ امامیزان بازی های آفلاین نمی‌دانم چه عددی، ولی رقم بسیار بزرگی است که ما به‌صورت آفلاین بازی می‌کنیم و اینجا دقیقاً منظورم بازی‌های رایانه‌ای است و جمع این دو عدد ـ یک رقم بسیار شگفت‌انگیزی است.

پس چرا در دنیایی که این‌همه وقت برای بازی صرف می‌شود و این‌قدر بازی‌ها قدرتمند هستند، از این‌قدرت در تدریسمان استفاده نکنیم؟!!

سه خاصیت استفاده از بازی در تدریس

بازی در تدریس خیلی خاصیت دارد. و من سه خاصیت استفاده از بازی در تدریس را می‌گویم:

۱-  بازی برای یادگیری یک چرخه خاصی دارد.

چرخ ی بازی

به این صورت که زمانی یک فرد بازی می‌کند در مغز او هورمونی به نام اندورفین ترشح می‌شود. اندورفین یکی از مسکن‌های طبیعی است که در بدن ما وجود دارد، باعث تسکین درد شده و این هورمون از غدد مخاطی هیپوتالاموس ترشح می‌شود و باعث لذت و احساس خوبی می‌شود. زمانی که این هورمون ترشح می‌شود ما لذت بیشتری می‌بریم و با این لذت بیشتر، می‌توانیم بیشتر یاد بگیریم و زمانی که بیشتر یاد گرفتیم، دوباره دوست داریم این بازی را تکرار کنیم تا دوباره اندروفین ترشح شود، دوباره لذت ببریم و باز بیشتر یاد بگیریم. پس یادگیری با چرخه بازی به تکامل می‌رسد.

 

۲- استرس یادگیری کم می‌شود.

همیشه مخاطبان این مشکل را دارند که با خودشان میگویند: ” نکند که من این مبحث را یاد نگیرم؟! ”

و همیشه این‌چنین استرسی در وجود خودشان هست و همین استرس یادگیری، میزان یادگیری را به سطح بسیار قابل‌توجهی پایین می‌آورد. اما اگر همین یادگیری از طریق بازی باشد مخاطب ما لذت می‌برد، چون غیرمستقیم یاد می‌گیرد.

می‌شود بازی را با دوره آموزشی طوری تلفیق کنیم که اصلاً یادگیرنده متوجه نشود که یک سری اطلاعات جدید را کسب می‌کند، و به این طریق با این سبک بازی در تدریسمان، یادگیرنده بیشتر روی دریافت پاداش‌ها و کسب لذت تمرکز می‌کند و به‌صورت کاملاً ناخودآگاه اطلاعات به ذهن او منتقل می‌شود و او یاد می‌گیرد، بدون اینکه هیچ‌گونه استرسی داشته باشد.

 

۳- ترک بازی به خاطر سرمایه گذاری سخت است

سومین خاصیت بازی در آموزش این است که چون مخاطب ما سرمایه‌گذاری می‌کند کار را ادامه می‌دهد. دیگر نیازی به گوش زد کردن نیست، نیاز به هول دادن نیست، همه‌چیز باانگیزه‌های درونی پیش می‌رود.

این بلای است که سر خودم هم آمد!! حدود یک سال پیش بازی ” انگری برد ” را روی موبایلم نصب و شروع کردم به بازی کردن. آن‌قدر این بازی جذاب بود که دیدم روزانه چیزی حدود یک ساعت از وقتم را گرفت، و بعد تصمیم گرفتم حذفش کنم. ولی حذف این بازی برایم سخت بود، چرا؟ چون مراحل زیادی را رفته بودم و قفل‌های زیادی را بازکرده بودم. چون در آن سرمایه‌گذاری کرده بودم، حذفش برایم خیلی سخت بود.

پس می‌شود و ما باید کاری کنیم که نیاز به هول دادن و پیگیری مخاطبمان نداشته باشد و بهترین راه برای این کار این است که او را درگیر یک بازی کنیم.

ادامه دارد…

 

 

 

11 thoughts on “آموزش از طریق بازی

  1. مصطفی ضابط says:

    سلام
    افرین بر شما بزرگوار از این مطلب و آموزش خوبتون
    ما در موسسه طوسی (tusi) هفتاد سرفصل درسی رو از کتابهای درسی پایه اول تا دهم استخراج کردیم و اونا رو توی بازی سرای اکسیر به بچه آموزش میدیم.
    دقیقا همین اتفاقی میوفته که آقای حافظی نژاد میگن میوفته.
    و اموزش ها عمقی می شود.

  2. مریم0058 says:

    با سلام
    در اینکه آموزش از طریق بازی موثرتر است شکی نیست اما لطفا چند تا مثال در مورد این بازیها بیاورید. در ضمن از مطالب مفیدتون هم تشکر میکنم

  3. جابر مرتضایی says:

    همراه گرامی سلام
    ما نیز از شما سپاسگزاریم و برای افزایش توانمندی سایر همکاران، اگر کسی را می شناسید لطفا مطالب را به اشتراک بگذارید
    موفق باشید

  4. اسکندری says:

    بارک الله تبارک الله
    این سعادت نصیب هر کسی نمیشود که علم خود را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهد. مثل همیشه پیروز باشید.

  5. علی مرادی says:

    سلام جناب مهندس من مرادی ام کارمند آموزش و پرورشم میشه لطف کنید در رابطه با تدریس با بازی مثالی رو توضیح بدید یا برای نمونه مساله ای رو یاد بدید اگه ممکنه محاسباتی باشه

    • جابر مرتضایی says:

      سلام جناب آقای مرادی
      ممنون از پیشنهاد و همراهی شما
      در طی روزهای آینده مثال ها و همچنین مطالب بسیار جدیدی در رابطه تدریس با بازی در سایت گذاشته می شود و امیدواریم موردرضایت شما بزرگوار قرار بگیرد
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *