سوال هفته – شماره ۶ – مطالعه و خودآموزی چه تأثیری در خلاقیت یک مدرس دارد؟

به نظر شما رابطه خلاقیت و مطالعه چیست؟ آیا یک معلم بدون مطالعه می تواند خلاق باشد؟ مطالعه و خودآموزی چه تأثیری در خلاقیت یک مدرس دارد؟ در این مطلب نظرات همراهان محترم کانال روش تدریس را در این باره را درج کرده ایم.

 

۱- سرکار خانم رقیه ناموری لاله؛ دانشجوی ارشد برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تبریز

در ارتباط با خلاقیت و مطالعه باید بگویم که این دو رابطه مستقیم دارند یعنی هرچقدر مطالعه بیشتر باشید به همان اندازه خلاقیت افزونتر میشود بنده چندین سال ریاضی تدریس کرده ام و همیشه با آمادگی و مطالعه به کلاس میرفتم با جرات میتوان بگویم که هرسال از روشهای متفاوت و بهتری نسبت به قبل استفاده کردم و نتیجه آن بهتر بوده است معلم نه تنها update بلکه باید upsecond باشد و این بدون مطالعه میسر نیست.

۲- سرکار خانم دخانچی

با مطالعه بیشتر میتوان یک مطلب رو با جملات و منظرهای متفاوت یاد گرفت پس خلاقیت در بیان مطلب افزایش پیدا خواهد کرد.

۳- سرکار خانم فریبا جمالی علمداری

مطالعه وخلاقیت بهم مربوط هستند وهرچقدر مطالعه بیشتر باشه روشهای نو و ایده های بهتر وخلاق ارایه میشود. واز طرفی دیگر خلاقیت از هوش هم ناشی میشود افرادی که هوش بالایی دارند درایجاد روشهای خلاق موفق ترند . خلاقیت درتدریس تاثیر بسزایی دارد. هر تدریسی باابتکاروخلاقیت معلم به موفقیت می انجامد.

۴- جناب آقای شهریار ناصح؛ مربی و مدرس ارتباطات موثر فردی با رویکرد ارتباطات شاد

به نظر من ارتباط خلاقیت و مطالعه مدرس بیشتر ربط به تیپ شخصیتی مدرس دارد. از نظر من مدرسینی که ترجیح شخصیتی جزئی نگر داشته باشند چون ترجیح به مستند بودن گفته ها دارند وقتی در یک کتاب مطلب خوبی می‌بینند سعی می‌کنند عیناً از آن استفاده کنند تا به آن ارجاع بدهند. از این نظر احساس میکنم که مطالعه ممکن است صحبت های خلاقانه این دسته از مدرسین عزیز را محدود کند. در مقابل، مدرسین عزیزی که ترجیح شخصیتی شهودی دارند چون ترجیح به ترکیب و تلفیق مطالب دارند با خواندن یک مطلب خوب در کتاب آن را با دانسته های قبلی و شهود خود تلفیق میکنند و محتوای جدید تولید میکنند. از این نظر احساس میکنم که مطالعه ممکن است صحبت های خلاقانه در این دسته از مدرسین عزیز را تقویت کند.

۵- جناب آقای بهزاد دهقانی، کارشناس تکنولوژی آموزشی

خلاقیت معمولا یک ویژگی ذاتی است و البته مهارتهایی لازم دارد که بخش هایی از آن میتواند اکتسابی هم باشد.
۱_بخشی از کارهای خلاقانه میتواند در کار و تجربه باشد و به یک صفحه مطالعه هم منوط نباشد.مثل بنّایی که برای راحتی یا دقت در کارش وسیله جدیدی طراحی و خلق کرده است.
۲_اما طرف دیگر موضوع این است که فرد ابتدا از طریق مطالعه با “مهارتهای خلاقیت” و “کارهای خلاقانه دیگران” آشنا میشود و “مطالب پایه ای دانش را مطالعه میکند” و با استفاده از خلاقیت خود تغییرات،ترکیبات یا روابطی جدید در آن برقرار می کند و اگر جایی از کارش ناقص باشد”دوباره در مورد آن تحقیق و مطالعه میکند” ،مثل مدرسی که وسیله کمک آموزشی یا روش آموزشی ای را ایجاد و بکار می گیرد.
در کل کارهای خلاقانه ی دقیق تر نسبت به کارهای خلاقانه سطحی،بیشتر به مطالعه وابسته اند.مثلا مدرسی که برای املا گفتن از روش خلاقانه ای بهره میبرد ممکن است کمتر نیاز به مطالعه داشته باشد نسبت به مدرسی که بازی ای طراحی کرده که تمام سطوحِ حوزه های دانش،نگرش و مهارت را در خود گنجانده است.البته این بدان معنا نیست که کار معلم دوم با اهمیت تر از کار معلم دوم است چون ماهیت هر کدام با هم فرق میکند.

۶- سرکار خانم زهرا عباس پور، معلم پایه ششم

مطالعه و خلاقیت می تونن رابطه ی مستقیمی داشته باشن یعنی هرچه یک معلم مطالعه بیشتری داشته باشد به تبع می تواند خلاقیت بیشتری را هم داشته باشد . مطالعه می تواند ذهن و دیدگاه ها رو وسیع تر کرده و به ابعاد گوناگونی فکر کرد. بنابراین مطالعه می تواند نقش بسزایی در خلاقیت داشته و باعث افزایش آن شود.

۷- جناب آقای جان محمد اختیاری

خب بعضی ها مادری خلاقیت دارد ولی زیادی مردم این خاصیت را ندارد. تا وقتی مطالعه نکرده بودم، فکر و اندیشه خیلی کم برای من وجود داشت. یک دفعه‌ای وقتی شروع به مطالعه کردم، همیشه در فکر غرق بودم. چطور بهتر زندگی کنم؟ چطور بهتر صحت مند باقی بمانم. چطور یک چیز نو یک راه نو بسازم… سوال که از خودم می پرسیدم. خلاقیت با مطالعه رابطه مستقیم دارد. بدون مطالعه خلاقیت خیلی کم وجود دارد. باید باید باید مطالعه کنم تا خلق کنیم.

۸- سرکار خانم سمیرا پرماه

خلاقیت تا حدی ذاتی است و تا حدی اکتسابی. از این‌رو ممکن است فردی بدون داشتن مطالعه نیز خلاق باشد اما این خلاقیت به دلیل عدم برخورداری از علم کافی، می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد. پس به نظر من خلاقیتی سازنده است که در اثر مطالعه زیاد، رشد یافته و شکوفا شده باشد.

۹- جناب آقای شاهین رضایی

قطعاً مطالعه تأثیر مستقیمی بر خلاقیت دارد و هر چه مطالعه افزایش یابد، راه‌های جدیدتر و افق های روشن‌تری در مسیر تدریس برای معلم ایجاد می‌شود و لذا وی را به یک مدرس خلاق‌تر تبدیل خواهد کرد.

۱۰- سرکار خانم سهیلا رضایی

مطالعه در بروز خلاقیت تأثیر دارد، اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که اکتفای صرف به مطالعه، ممکن است روح خلاقیت را در وجود مدرس بخشکاند و ممکن است فرد را به جای استفاده از قدرت ذهن و اندیشه خود، به اطلاعات نظرات دیگران وابسته کند.

۱۱- جناب آقای امیر سلیمانی

مطالعه و خلاقیت با هم رابطه مستقیم و متقابل دارند به طوری که مطالعه بیشتر باعث افزایش خلاقیت شده و خلاقیت بیشتر نیز افراد را به سمت مطالعه بیشتر برای استفاده از خلاقیت خود سوق می‌دهد.

۱۲- جناب آقای محمد خدایی

هر چه مطالعه بیشتر باشد ذهن انسان خلاقتر می‌شود چون مطالعه، فضای وسیعتری را پیش روی مدرس قرار می دهد و لذا او می‌تواند راه حل های بیشتری را برای هر مشکل پیدا کند.

۱۳- سرکار خانم پریسا بیرامی

معلم بدون داشتن مطالعه هم می‌تواند خلاق باشد چون خلاقیت یک امر ذاتی است. اما قطعاً این خلاقیت را میتوان با مطالعه افزایش داد.

۱۴- سرکار خانم فریبا بزرگمنش

خیر. بدون مطالعه نمی‌توان خلاق بود و لازمه خلاقیت داشتن معلومات و دانش کافی است.

 

دانلود فایل PDF این مقاله

2 thoughts on “سوال هفته – شماره ۶ – مطالعه و خودآموزی چه تأثیری در خلاقیت یک مدرس دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *