سوال هفته – شماره ۹ – چند درصد از وقت کلاس شما به خاطر مدیریت بی نظمی و برقراری نظم و انضباط از بین می رود؟

در این هفته (هفته نهم) از مخاطبین خواسته ایم به این سوال پاسخ دهند که چند درصد از وقت کلاس شما به خاطر مدیریت بی نظمی و برقراری نظم و انضباط از بین می رود؟ دلیل این مسئله را در چه عواملی می دانند و چگونه می توان این زمان را بهتر مدیریت کرد؟ نظرات شما عزیزان را به طور کامل درج کرده‌ایم:

 

۱- سرکار خانم فریبا جمالی علمداری از جلفا

مقداری از وقت کلاس بنده هم بخاطر مدیریت بی نظمی دانش آموزان ازبین میرود . دلایل زیادی دارد ازجمله تعداد زیاد دانش آموزان -اهمیت ندادن به مسله نظم از طرف همکاران واولیا -حجم زیاد کتب درسی -نبودن کارگاههای آموزشی درمدارس واجرای فعالیتهای عملی دریک کلاس پرجمعیت و….

برای مدیریت بهتر نظم درکلاس میتوان از پایه اول ابتدایی همراه با آموزش مطالب نظم  راجدی گرفت زیرا اگر نظم نباشد آموزش ویادگیری پایدار صورت نمی گیرد .استفاده از موزیک در مواقعی که دانش اموزان خسته هستند – استفاده ازبازیهای آموزشی -استفاده از شیوه های مشارکتی دانش اموزان درتدریس وارزشیابی و فعالیتهای عملی …به این صورت نظم ایجادشود موجب میشود آموزش لذت بخش ویادگیری پایدار شود.

۲- جناب آقای حمید ذاکری

هر معلمی بخشی اززمان تدریس و تعلیمش به ایجاد نظم و انضباط صرف می شود .واین امر مناسفانه در کشور ماامریست اجتناب ناپذیر.علتهای فراوانی وجود دارد ازجمله مهمترین انها میتوان به عدم استاندارهای فضاهای اموزشی ،نورمناسب نیمکتهای نامناسب سیستمهای برودتی یا کرمایشی ومهمتراز همه وجود دانش اموزان لیش فعال و مشکل دار ازهربابت ………

یکی ازشیوه های مهم که بارها بنده خودم به همکاران نیز متذکرشدم ایجادارتباط وشناخت تک تک بچه ها ازهرلحاظ رفتاری واخلاقی در یک ماه اول سال است واکربتوان انان را باشیوه های درست و مطلوب و رضایت کونه خودشان کنترل و هدایت کرد قطعا فرصتهای بهتر و مطلوبتری در زمان‌بندی‌های تدریس خود خواهید داشت.

درنهایت باید طوری ارتباط با بچه ها برقرارکرد که خودشان درایجاد نظم و ارامش کلاس سهیم و احساس مسولیت نمایند.که درکلاسهای اینجانب ازاین شیوه استفاده میکردد و به محض مشاهده بچه ها از حالت چهره که ناراضی از نظم و شلوغی کلاس هستم خود بلافاصله کلاس را ارام و منتظر سخنان ویا ادامه فعالیتهای اموزشی می باشند .ازداستان کویی و حکایتهای جذاب در کلاس که پیامهای اموزنده ایی به دنبال دارد حتما حتما استفاده نمایید.این خود نقش بسیار مهم در ایجاد علاقه ورارتباط صمیمی بچه ها با معلم دارد…………

۳- سرکار خانم کرمانی شاخاصه

بی نظمی در مدرسه ظاهرا معاون وبعد معلم وآخر از همه مدیر ولی اصل آن مدیر، معاون، آخر از همه معلم ،ودلیل محکم، مدیر برای معاون حدومرزها رو مشخص میکند ومجریان به ترتیب سمت انرا به مرحله اجرا در می اورند ریشه همه بی نظمی در قانونگذاری ومشخص کردن خط قرمزها است.

۴- سرکار خانم خدیجه حسنی سپهری

خوشبختانه در کلاسم وقتی هدر نمی رود و همراه با دانش آموزانم از همه دقایق برای یادگیری و آموزش و پرورش استفاده میکنیم.از دلایل آن میتوان پرجمعیت بودن کلاس، کمبود فضای آموزشی و کوچک بودن کلاس، عدم توانایی کنترل و مدیریت و اقتدار معلم را نام برد. برای مدیریت کلاس و برقراری نظم کارهای زیر را انجام میدهم

  1. در ابتدای سال با دانش آموزان صحبت کرده قوانین کلاس را تنظیم کرده و همه باید ملزم به رعایت آن باشند و اگر تنبیهی برای عدم رعایت قوانین در نظر گرفته شد حتما باید آنرا انجام میدهم ۲_اگر قول و قراری با دانش آموزان میگذارم یا تشویقی در نظر میگیرم حتما به آن توجه کرده و آن را عملی میکنم.
  2. در کنار مهربانی و محبت جدیت بسیار موثر است و هرگز به دانش آموز دروغ نمیگویم و به قولی حرف مرد یکیست حرفم یکیست و تصمیمات و صحبتها و … را تغییر نمیدهم.
  3. هنگام تدریس قبل از هر کاری به دانش آموزان میگویم که کارمان در آن ساعت چیست و نیاز است توجه کامل داشته باشند و اگر تمایل ندارند در کلاس باشند و درس آن ساعت را دوست ندارند می تواند از کلاس بیرون بروند ولی اگر بین تدریس توجه نکنند و باعث بی نظمی کلاس شوند خودم آنها را به بیرون از کلاس هدایت کرده و در ارزشیابی آنها بی تاثیر نخواهد بود .
  4. از جملات ساکت شوید و شلوغ نکنید و سکوت کنید و حرف نزنید و … هرگز استفاده نمیکنم با نگاه کردن به تک تک آنها و سکوتم باعث سکوت و نظم در کلاس میشوم .
  5. تدریس و آموزش را همراه با خلاقیت و بازی و حتی شوخی و خنده انجام میدهم تا باعث خستگی و بی حوصلگی آنها نشود
  6. و در آخر خواندن و کاربرد مقاله دانش آموزان معلمان مقتدر را دوست دارند بسیار می تواند موثر باشد .

۵- سرکار خانم مرتضوی، آموزگار پایه سوم ابتدایی، از سراب

حدود ۵۰ درصد وقت کلاس اینجانب صرف مدیریت بی نظمی ها و هرج و مرج های کلاس می شود و این خود به نوعی انگیزه ی تدریس و ادامه ی بهتر را پایین می آورد. به نظر می رسد علت این امر، وجود انواع اختلالات یادگیری(ریاضی، خواندن و نوشتن) و اختلالات رفتاری(بیش فعالی و ..) در دانش آموزان و عدم تشخیص و بهبود به موقع آنان می باشد؛ از این رو بهترین راه برای کاهش این درصد، این است که معلمان اول ابتدایی از بین آموزگاران دارای مدرک روانشناسی تربیتی انتخاب گردد تا تشخیص و مداخله ی بهنگام شروع گردد و مشکلات، بهبود و تعدیل گردند تا در پایه های بعدی شاهد چنین اوضاعی نباشیم.

آموزش معلمان

One thought on “سوال هفته – شماره ۹ – چند درصد از وقت کلاس شما به خاطر مدیریت بی نظمی و برقراری نظم و انضباط از بین می رود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *